Yamaha FZ-tråden

Vad var det för slipon du hade satt dit, LeoVince? Något du vill rekommendera?

Det var väl nästan bara Yoshimura som gav någon effektökning på FZ1:an om jag kommer ihåg rätt från tidigare i tråden. Och det e klart snyggast

fan jag är inte alls nöjd med min fz6:a :( Den går slött (25 kw) och polarna säger att jag kör touringhoj:huvet

DUH .. polisen bryr sig inte , de har ändå inte portabel dyno, som i Frankrike. Det e bara försäkringsbolaget som kan strula om du smäller. Ta lite risker här i livet vetja ;) Bocka upp den och gasa för helvete !!!
 
Last edited:
Igår var jag och satte upp hojen i bänk. Den moddar jag gjort är K&N filter med öppnad luftburk, PCIII, Yoshi TRC slip-on och 16t framdrev.
Hade inga förhoppningar eller förväntningar på effekt utan ville bara optimera efter min hojs förutsättning.
Vi mätte även före optimering (röd kurva) och toppeffekten efteråt (blå kurva) blev bara marginellt förändrad. MEN den stora skillnaden var mellan 5000-10000rpm där vi hittade 10-14hk mer!!:banana:banana

Accpumpsmodulen från PowerCommander installerades och ger ett bättre gaspådrag.

Motorn går mjukare och med mindre vibrationer nu.

Vi nådde ca 138 bakhjuls hk vilket räcker för mig. Plötsligt blev framdäcket lättare och vill upp i luften......:D

Andra medlemmar har fått mer 12hk med samma mod! Detta säger en del om hur olika bänkar ger olika värden.... Säger DOCK inte att bänken jag körde i visar rätt!!

Over and out ..

//cage
 

Bifogat

  • Presentation1.jpg
    Presentation1.jpg
    72.6 KB · Visningar: 134
Last edited:
Igår var jag och satte upp hojen i bänk. Den moddar jag gjort är K&N filter med öppnad luftburk, PCIII, Yoshi TRC slip-on och 16t framdrev.
Hade inga förhoppningar eller förväntningar på effekt utan ville bara optimera efter min hojs förutsättning.
Vi mätte även före optimering (röd kurva) och toppeffekten efteråt (blå kurva) blev bara marginellt förändrad. MEN den stora skillnaden var mellan 5000-10000rpm där vi hittade 10-14hk mer!!:banana:banana

Accpumpsmodulen från PowerCommander installerades och ger ett bättre gaspådrag.

Motorn går mjukare och med mindre vibrationer nu.

Vi nådde ca 138 bakhjuls hk vilket räcker för mig. Plötsligt blev framdäcket lättare och vill upp i luften......:D

Over and out ..

//cage


Ja det där lär ju märkas, när ja tittar på din kurva och tänker på hur min egen föreställning av kurvan på min är så vill jag påstå att min upplevs som din blå kurva visar dvs med en effektknuff runt 7000rpm som senare planar ut. Troligtvis har jag väl fel som vanligt.

Njae, längst ut på toppen av fotpinnarna altså, små "tappar" där. Förberett för centralstöd är undertill.

Ja menade dom. De är placerade helt fel tycker jag, höll på att ramla av cykeln första gången de skrapade i då jag inte tyckte att jag lutade mycket alls. Jag har nu skruvat bort dem och då tar fotpinnarna i istället fastän att jag hänger bra långt ut och inte kör i speciellt rasande tempo, markfrigången kunde varit lite bättre.
 
Last edited:
vad innebär det?
det innebär i praktiken att du behöver inte oroa dig för flygande besiktning - om snuten stoppar dig. Däremot kan du kanske råka ut för att få mindre eller ingen ersättning vid olycka om f-bolaget kollar efter strypningsbrickan om du klotar. Kolla i dina försäkringspapper. Du kan iofs alltid hävda att det inte var du som tog bort brickan, du vet ju inget om sånt, du bara köpte en motorcykel och kör den utan att pilla. :confused:
Vet dock inte om det hjälper i fall de upptäcker fusket.
 
Blev den betydligt rappare med andra drev?

Javisst var det jag, kommer även ihåg din hoj sen körningen. Vad var det för slipon du hade satt dit, LeoVince? Något du vill rekommendera? Ja det hade vart kul, får se om jag får till det. Rudskogen var iaf en hejdundrande rolig bana att köra hoj på.



De där pinnarna tror jag är ett halvdant försök till centralstöd.

Det blev stor skillnad med en kugg mindre fram, men är fortfarande inte jättelätt att köra på bakhjulet med men det beror nog mest på att jag inte kan.. :näsblod. Hoje accar som fan nu tycker jag

Jag har Arrow slipon på min FZ1:a, låter gött. Körde med insatsen i på Rudskogen pga decibelkraven. Lät drygt 106 dB utan och 100 dB med insatsen. Vet inte vad det kostade för jag fick med det när jag köpte hojen på Bike i Trollhättan. De hade Arrow och Devil att välja på och jag tyckte detta var snygast.
Varkar som vädret inte blir nå't vidare på söndag, vill inte köra i blött igen. Hade några otäcka släpp sist gång:gnissla
 
sidokåpor till fz 600 88:a

Hallå allihopa.

köpte en fz 600 för ett tag sen, kört som fan med det och älskar den bara mer å mer för varje gång. nu e det dock så här att jag har bara höger sidokåpa till den. vänster sidokåpa är bye bye. har ringt runt till olika mc-skrotar och ingen har nån hemma. En ny ifrån yamaha skulle gå på 11000 vilket är aaaaaaalldeles för mkt.

är det någon som äger en fz 600 88:a som kan hjälpa mig ? typ låta mig formgjuta kåpan eller så?

mvh
 
nån som vet vad ett kåpsett till yamaha fz 6 kostar? alltså i stort sett all främre plast. Samt vad helkåpor kostar och vart man kan få tag på det?
 
kolla på "fairing fz6" på ebay

tack! behöver även motorblocks-kåpor, förslag på andra framljus, kraschpuckar till både kåpor och motor (samt till bakdel om det finns?)

har sökt på forumet och google utan att hitta nått vettigt, så nån som kan länka till nån schyst sida?

--------------------

sen undrar jag även om det är fler av er som upplever att växellådan slår lite väl mkt på 1, 2 och 3ans växel? (fz6) eller är det bara min? speciellt på höga varv

tack på förhand
 
Last edited:
tack! behöver även motorblocks-kåpor, förslag på andra framljus, kraschpuckar till både kåpor och motor (samt till bakdel om det finns?)

har sökt på forumet och google utan att hitta nått vettigt, så nån som kan länka till nån schyst sida?

--------------------

sen undrar jag även om det är fler av er som upplever att växellådan slår lite väl mkt på 1, 2 och 3ans växel? (fz6) eller är det bara min? speciellt på höga varv

tack på förhand

jag har rampuckar från Valtermoto i oöppnad förpackning, nypris ca 850, PM-a om du är intresserad.
 
sen undrar jag även om det är fler av er som upplever att växellådan slår lite väl mkt på 1, 2 och 3ans växel? (fz6) eller är det bara min? speciellt på höga varv
tack på förhand
ja min gör också det, fast mest på lägre varv, mest i ettan, eller nerväxling till ettan. Det e normalt enligt Yamaha. Honda har nåt liknande med ettan. BMW har det på vissa modeller, man kan tro att kopplingen e kass som den slår, men det e också normalt. Jag tycker att det inte borde vara så.
 
kraschpuckar till en FZ1-N, var hittar jag det bäst och var/hur sätter man på dom?

Tackar för svar

klart de snyggaste HÄR. I din servicemanual står det vilket moment du ska ha på momentnyckeln när du spänner fast puckarna. Skruva inte ut båda bultarna samtidigt. En i taget.
 
Ursc ursch nu börjar de bli höst:( trevligt att köra när de börjar bli mörkt, men snart är vintern här :(
 
Ursc ursch nu börjar de bli höst:( trevligt att köra när de börjar bli mörkt, men snart är vintern här :(


Mmm, nu gäller det att utnyttja dagarna väl. :tummenupp Kanske det går att hinna få göra tusenmila-servicen innan den ställs undan för vintern. "Bara" 350 mil dit så blir det en bra höst kan det gå. :yoparty
 
Ursc ursch nu börjar de bli höst:( trevligt att köra när de börjar bli mörkt, men snart är vintern här :(

ja det e fan jävligt gött att köra i mörker :P Låg nästan i knäskrap i "lite" över vad det stod på skylten i en lång kurva på inre ringen här i Malmö innan för en halvtimme sen. Asgött med nattbelysningen ..

Mmm, nu gäller det att utnyttja dagarna väl. :tummenupp Kanske det går att hinna få göra tusenmila-servicen innan den ställs undan för vintern. "Bara" 350 mil dit så blir det en bra höst kan det gå. :yoparty

jag har kört 600 mil denna säsongen, och planerar köra året runt. Undrar hur det påverkar värdet på hojen ..dax för 1000-milaservice för min del också ..
 
Last edited:
Mmm, nu gäller det att utnyttja dagarna väl. :tummenupp Kanske det går att hinna få göra tusenmila-servicen innan den ställs undan för vintern. "Bara" 350 mil dit så blir det en bra höst kan det gå. :yoparty

Jo man får ta vara på dagarna som är fina. For 12 mil enkelväg i lördags för att äta en god pizza;) Min har bara hunnit rulla 300 mil sen jag hämta ut den.

ja det e fan jävligt gött att köra i mörker :P Låg nästan i knäskrap i "lite" över vad det stod på skylten i en lång kurva på inre ringen här i Malmö innan för en halvtimme sen. Asgött med nattbelysningen ..



jag har kört 600 mil denna säsongen, och planerar köra året runt. Undrar hur det påverkar värdet på hojen ..dax för 1000-milaservice för min del också ..

600 mil de var inte dåligt. bara hunnit upp i 300 sen jag hämta ut den. min tusenmlila får vänta till nästa sommar.. funderar på att byta olja själv vid 500mil. De kan väl inte skada.? Tycker de är lite väl långt mellan 100mil och sen 1000mil. Bytte var 600 mil på min gammla fzr;)
 
Last edited:
kollade oljan med jämna mellanrum från 350 mil. den blir fan inte smutsig. Klart, den ser inte ut som ny, men jag är ganska imponerad ändå.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top