Oljeläkage på ktm lc4 nu börjar de blir drygt

-05'ans LC4 hade papperspackning i cylinderfoten. Olja har en förmåga att rinna nedåt, och lite bakåt av fartvinden.

Är cylinderfoten under delen de står ktm på?

i så fall skulle de kunna vara där

delning av motor som gäller då?

nån som vill åta sig de för en billig peng =)

annars får väl lära mig själv, har hållt på mycket med bilar, kan la inte va så mycke svårare =)

Kommer nog från främre vänstra hörnet av ventilkåpan.
Vanligt fel på dessa då det inte finns någon packning där, utan endast packningsklister.
Just detta har varit ett servicefel och ofta blivit åtgärdat på garanti i samband med service.

Har samma fel själv på min 660.
Bara att ta bort ventilkåpan och lägga nytt klister. Görs detta i samband med
ventiljustering så är det inte mycket extra jobb.

Kan säga att det ser mer ut än vad det är då olja som är varm samt utsmetat av fartvind blir rätt drygt.

Bus

EDIT: Läste bifogad tråd nu :D
Anledningen till att det inte finns nån packning där är att kammen är lagrad i ventilkåpan, det skulle inte gå att få rätt lagerspel med packning.

Last edited:
Hade precis det där problemet på en 625 05:a som endast gått ca 200 mil när det började läcka och rinna likadant som på bilden. I mitt fall var det den undermåliga cylinderfotspackningen i papp som gjort sitt. Beställde ny orginal och då hade de bytt till stål då de tydligen insett att packning a´la mjölkkartong inte är så tillförlitligt.

Lämnade in den på verkstad då jag varken hade tid eller ork att fixa f.t. Gick på 1900 inkl material.

ok, har tvättat rent, får väl köra en runda sakta men med lite varv så jag ser varifrån de läcker, känns tyvär som fotpackningen då cylindern ser torr ut längre upp

o ja, de är en 05 så är förmodligen papp packningen

ok, har tvättat rent, får väl köra en runda sakta men med lite varv så jag ser varifrån de läcker, känns tyvär som fotpackningen då cylindern ser torr ut längre upp

Det är inte så avancerat som det verkar. Med ett gott självförtroende, Biltemas packningsmassa och en momentnyckel fixar du det :tummenupp.

Kolla: http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/400-660LC4_engine.pdf

När du ändå är i gång så kan du kolla kolven och eventuellt byta ringarna.

OBS. var väldigt nogrann med rengöringen innan den nya packningen monteras:huvet

Du kan göra jobbet medans motorn sitter kvar på hojen :tummenupp
Det tar en kväll, som du slipper titta på TV:banana

Last edited:

Prova att slänga på lite vetemjöl innan du startar, för då kan man se vart det fuktar någonstans.

tack för all er hjälp, ska konstatera säkert att det är denna packning, men känns som ja lämnar in det faktiskt, kostade 1950 ink matrial på jonte engdal, så blir nog att de får fixa de då jag vill loosa så lite körtid som möjligt, o så får de samtidigt kolla över lite allmänt skicket på motorn, hade de varit i slutet pp säsongen så hade jag gjort de själv, men vill inte riskera klydd orsakat av mig själv =)

Jag kan göra det annars men det blir inte jättemycket billigare då där är 450kr material+olja+filter och sen kring tusingen i arbetskostnad...

Last edited:
*/ ?>
Back