Nu faller hojen fan i bitar...

rallypack

n00b
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Versys 650 2009a
Kom hem idag efter en lagom tur på några timmar, inne på min gata så växlar jag ner till 2an..men när jag sen ska peta i ettan så finns det bara luft där växelväljaren ska sitta! Blev något förvånad.

Det visade sig att hela fästet till "pinnen" har gått av...
Se det inringade på bilden.

Så nu sitter jag här på landet, utan ens verktyg för att kunna få loss plåten framför detta jäkla fäste. Frågan är...finns det någon som kan svara på om detta fäste är en del man kan köpa löst? Vad döljer sig bakom den silvriga plattan?

Hojen är en GSX400e, 82a. En jävla skrothög som ska dö...
Klarar jag kortet på torsdag så åker jag direkt och letar efter ny hoj!!

Edit:
och lyckades logga in på sitt gamla gamla konto gjorde man också..ballt!
mvh
rallypackER
 

Bifogat

  • GetAttachment.jpg
    GetAttachment.jpg
    42.6 KB · Visningar: 409
Last edited:
Jag har svårt att se på bilden, men vad jag kan se på sprängskisser i min GSX250/400-bok så går det en axel genom motorn (en axel som gör det möjligt att byta växel) och den ska sticka ut där och på den sitter en anslutning som sedan fortsätter till växelpinnen/spaken/pedalen. Har axelns del gått av då ligger du lite risigt till anar jag, har enbart växelpinnens anslutning lossnat då är det bara fixa en ny (förutsatt att axelns tänder inte är skadade) :tummenupp

Vid närmare inspektion ser det faktiskt ut som att du blivit av med axelns del men jag är inte säker :va
 
Last edited:
Växelföraren sitter inte direkt på axeln utan den sitter lite längre bak vid, nästan vid fotpinnen. Så kuggar osv är helt intakt som tur är. Det går istället en arm från själva kuggen vid lådan till växelföraren. Rätt skumt tycker jag..men men.
Så det är alltså fästet till växelföraren som gått rakt av. Har Haynes boken hemma..men kommer inte hem förrän på måndag och det hade varit bra att veta om det går att byta delen. Om inte så blir det nog till att svetsa skiten...?
 
Växelföraren sitter inte direkt på axeln utan den sitter lite längre bak vid, nästan vid fotpinnen. Så kuggar osv är helt intakt som tur är. Det går istället en arm från själva kuggen vid lådan till växelföraren. Rätt skumt tycker jag..men men.
Så det är alltså fästet till växelföraren som gått rakt av. Har Haynes boken hemma..men kommer inte hem förrän på måndag och det hade varit bra att veta om det går att byta delen. Om inte så blir det nog till att svetsa skiten...?

Jag ville syfta på en förlängning men jag kom inte på ordet :tungan Troligtvis är det för att placeringen av fotpinnarna är lite annorlunda på 400-modellen än vad dom är på 250-modellen. Det går att byta förlängningen ja så kör på det och skruva fast den ordentligt :tummenupp
 
Last edited:
Fick efter lite letande tag på en sån här jäkla platta. Och den var inte direkt gratis!!
695 + frakt!! För en 5x5 cm stor plåtbit med ett fäste på..JIPPI!! =)

Hittade en begagnad också men den var i något suspekt skick och kostade 300 kr så det var nog bättre att köpa en ny.
 
Fick efter lite letande tag på en sån här jäkla platta. Och den var inte direkt gratis!!
695 + frakt!! För en 5x5 cm stor plåtbit med ett fäste på..JIPPI!! =)

Hittade en begagnad också men den var i något suspekt skick och kostade 300 kr så det var nog bättre att köpa en ny.

Jag bjuder en tusenlapp för hela hojen, levererad till Umeå när du har klarat kortet!
 
Fick efter lite letande tag på en sån här jäkla platta. Och den var inte direkt gratis!!
695 + frakt!! För en 5x5 cm stor plåtbit med ett fäste på..JIPPI!! =)

Hittade en begagnad också men den var i något suspekt skick och kostade 300 kr så det var nog bättre att köpa en ny.

Det var en del men du kan troligtvis växla som vanligt när du har den på plats :tummenupp

Jag bjuder en tusenlapp för hela hojen, levererad till Umeå när du har klarat kortet!

Den är värd mer än så :ajjabajja
 
Åh ja..nu är ni taskiga!! Lite mer är den väl värd..hahhaa.
3000 kanske man kan få..=)
Nybes och nu med en ny växelmojäng för 685 kr!

Nä, planen är följande på tors ( under förutsättning att kortet klaras)
Kl 14.00 ska den bokstavligt talas köras tills den dör.
Thats the plan..=)
 
Åh ja..nu är ni taskiga!! Lite mer är den väl värd..hahhaa.
3000 kanske man kan få..=)
Nybes och nu med en ny växelmojäng för 685 kr!

Nä, planen är följande på tors ( under förutsättning att kortet klaras)
Kl 14.00 ska den bokstavligt talas köras tills den dör.
Thats the plan..=)

Näe, det är väl synd på den pärlan, ta dom 3000 du kan få istället, lägg dom på soppa till den nya.

Övningskörningsskylten ska man dock burna sönder när man inte längre behöver den!
 
Ja, den är värd 200:- till fulltankad! :hihi

Jag själv letar delar till min 83'a GSX750ES, det håller inte på att vara så lätt så det var nog tur att du hittade en växelpetmojaxel!

:tungan

Sporthojsmedlemmarnas hatföretag: http://www.lellesmcdelar.se/ + http://www.alamocycleplex.com/fiche_select2.asp?category=Motorcycles&make=Suzuki&year=1983&fveh=2139 = delar till Suzuki GSX750ES :tummenupp

Ibland kan dom kosta rejält, ibland kan man bli chockad och undra hur det ens kan vara möjligt att det är så billigt :hihi Man får också tänka på att detta är USA-varianterna och ibland stämmer inte allt överens så det gäller att hålla koll. Som till min Kawasaki, bakdelarna ser helt olika ut mellan USA och Europa :(

Sedan kan du också göra en lista på mc-skrotarna i Sverige och höra med dom, ibland kan man tjäna stora summor av att handla där. Fast jag anar att du redan visste detta då du (vad jag läst mig till) har varit med ett tag i motorcykelvärlden ;)
 
Last edited:
Lycka till nu i morgon då, och jag vill verkligen inte att du dödar hojen efteråt!


Jodå, jag har letat, men sadelklädsel verkar ingen ha!

Jag är uppsatt på en väntelista tillsammans med tio andra hos Roffes.

MC-skrotarna har jag kollat med, tyvärr har dom inga sadlar med hel klädsel

Jag var in till min lokale Suzukihandlare, dom hade dömt ut en försäkringsskada så den hade gått till skrot, sadeln var dock perfekt.
Jag ringde skroten och tydligen hade dom sabbat sadeln i demonteringen för nu var det ett hål i klädseln "men det är ju bara att klä om den, du får den för en tusing, klädsel kan du köpa för 200:-"

Jo tjena :huvet
 
Last edited:
Klarade kortet idag!!Wiiihiii!

Hojen lagad också, delen kom idag och skruvade dit den på eftermiddagen.
Kom precis hem efter en tur på några mil.
Satan vad det blåser i 110 på motorvägen men den lille hojen.

Nu blir det nog nåt nytt skoj istället!
 
Ja, den är värd 200:- till fulltankad! :hihi

Jag själv letar delar till min 83'a GSX750ES, det håller inte på att vara så lätt så det var nog tur att du hittade en växelpetmojaxel!

Lycka till nu i morgon då, och jag vill verkligen inte att du dödar hojen efteråt!



Jodå, jag har letat, men sadelklädsel verkar ingen ha!

Jag är uppsatt på en väntelista tillsammans med tio andra hos Roffes.

MC-skrotarna har jag kollat med, tyvärr har dom inga sadlar med hel klädsel

Jag var in till min lokale Suzukihandlare, dom hade dömt ut en försäkringsskada så den hade gått till skrot, sadeln var dock perfekt.
Jag ringde skroten och tydligen hade dom sabbat sadeln i demonteringen för nu var det ett hål i klädseln "men det är ju bara att klä om den, du får den för en tusing, klädsel kan du köpa för 200:-"

Jo tjena :huvet

Kollat här?
http://www.touring.se/Servlet?page=11&anr=70-2955
 
Klarade kortet idag!!Wiiihiii!

Hojen lagad också, delen kom idag och skruvade dit den på eftermiddagen.
Kom precis hem efter en tur på några mil.
Satan vad det blåser i 110 på motorvägen men den lille hojen.

Nu blir det nog nåt nytt skoj istället!

Grattis som fan, nu får du fortsätta att övningsköra på egen hand!

Jo såna där småhojar ska man bygga caferäcer av, inte åka touring med!


Jorå, har kollat, inga i lager!
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top