A jag vet, är så jävla ball

Visst kan jag lära dig köra, retta. Ganska enkelt faktiskt. Läste tidigare att du vart ju helt skräckslagen ut av dom, så det kan bli lite läskigt att läsa detta, men va gör man inte för att hjälpa folk. Så här är lite tips....
Ska hålla samma hastighet
När man som motorcyklist kör mitt i körfältet kan bilarna inte köra om utan att passera mittlinjen, som vid en vanlig omkörning. Det blir säkrare än om de försöker ta sig förbi utan att köra över på andra sidan.
Motorcyklarna ska ju hålla samma hastighet som bilarna, så det finns ingen särskild anledning att hålla sig åt sidan.
Ett annat skäl som gör det mindre lämpligt att hålla till höger är att vägbanan ofta är mer spårig där. Vid regn är det till exempel absolut säkrare att ligga mellan hjulspåren.
– Men om någon närmar sig snabbt bakifrån, så bör man ju släppa förbi dem, oavsett hur fort de kör, säger David Sundqvist. Det gäller ju för alla trafikanter, inte bara motorcyklister.
Svårt att bedöma avstånd
Han påpekar också att man som motorcyklist måste räkna med att man är svårare att upptäcka på vägen, framför allt för att man är mycket mindre än en bil. Det är också svårare att bedöma hur långt borta en motorcyklist är och hur fort den färdas.
– Det är något som man bör tänka på vid korsningar och liknande, för det är inte ovanligt att bilister som har missbedömt en mötande motorcykels hastighet, plötsligt svänger över vägen mitt framför näsan på en.
För att synas bättre kan det vara bra att ha ljusa kläder eller hjälm i en tydlig färg. Ett ställ samt stövlar, handskar, ryggskydd och hjälm skyddar bra vid en eventuell olycka och kan helt klart rädda liv.
Accelererar snabbare
Något som många gånger kan reta bilister är att motorcyklar accelererar mycket snabbare än bilar. Därför kommer de iväg kvickare vid rödljus, även om de kör inom hastighetsgränserna, och de kommer snabbt ikapp, till exempel på motorvägspåfarter.
– Jag råder mc-förare att tänka extra mycket på att hålla avstånd och att vara tydliga med sina avsikter i trafiken. Och förstås att köra inom hastighetsbegränsningarna. Alla kan ju gasa, men det är inte lika lätt att få stopp på motorcykeln.
En stor riskfaktor bland motorcyklister är bristande kunskaper i bromsteknik, hävdar David Sundqvist.
– Jag har träffat på förare som har längre bromssträcka från 40 kilometer i timmen än vad jag har från 90. Mitt råd är att man går så kallade avrostningskurser som ordnas av klubbar, trafikskolor eller SMC, Sveriges Motorcyklister.
Man kan också ordna egna teknikbanor inför varje säsong och träna på att ta kurvor och bromsa, innan man ger sig ut på de mysiga små landsvägarna. Det går bra att ställa upp lite ”hinder” på en öde parkeringsplats och träna i låga hastigheter.
Sen brukar det också hjälpa att hålla stumt med höger armen. Hoppas det hjälper.