"Moderna" automatlådor?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Någon som har koll på hur växlingen styrs på mercedes femstegslåda?
Vill ha distinktare växlingar.
Elektronik förstår jag inte.
Alls.
 
Styrenheten för växellådan jobbar tillsammans med flera andra styrenheter för att veta hastighet, varvtal, gasspjällets position mm.
Inne i växellådan sitter ett ventilhus med flertalet elektriska ventiler som släpper igenom oljan beroende på vad styrenheten får för information.
 
Hur ny är den?
Vad för modell sitter den i?
Hade en E320 cdi -02 som hela skiten (lådan) rasade på.
Anledningen....oljekylaren till lådan, som var vattenkyld.
Kylaren var gjord i alu och hade ärjat hål så det kom in vatten/glykol i oljan - inget bra alls.
Fick helrenovera både lådan och convertern, tror notan slutade på 28000kr med jobb.
Philipsson, ville ha 54000kr för en ny låda :gnissla
Och kylarfan som var roten till all skit tror jag kostade 1200kr eller om det var 2200kr.

Men i vilket fall, den lådan sitter det ett kretskort inne i som kände av diverse sensorer.
Den var adaptiv så slökörde man blev den slö och gasade man o var lite mer aktiv så vart den piggare.
Ville man "reseta" det den hade lärt in så har jag för mig man gjorde som så att: på med tändningen--> gasen i bott 20sekunder--> släpp gasen--> stäng av tändningen.
OBS motorn ska inte vara i gång :D

Men jag vet ju inte vilken bil/låda du har så det kan ju vara annat på din.
 
Den sitter i en Ssang yong, kopplad till en 270 diesel.
Först och främst vill jag minimera sliret i momentomvandlaren.
Kunde man få den att lugna sig lite med nedväxlingarna också, så är jag nöjd.
 
Den sitter i en Ssang yong, kopplad till en 270 diesel.
Först och främst vill jag minimera sliret i momentomvandlaren.
Kunde man få den att lugna sig lite med nedväxlingarna också, så är jag nöjd.

Oj, dåhar jag ingen aning.
Är det ingen lockup på den?
Har för mig att mercalådan hade lockup på 3,4 och 5 växeln.
Har du testat att byta olja i den?
Bytt filter?
Annars kanske det går att programmera om styrningen av den om den är elektroniskt styrd.
Typ chippning.
 
Oj, dåhar jag ingen aning.
Är det ingen lockup på den?
Har för mig att mercalådan hade lockup på 3,4 och 5 växeln.
Har du testat att byta olja i den?
Bytt filter?
Annars kanske det går att programmera om styrningen av den om den är elektroniskt styrd.
Typ chippning.
Om jag fattat rätt, så bygger Ssang yong Mercedesar till den Asiska marknaden.
Deras egna bilar använder MB drivlinor.
Har inte haft bilen läng.
Får se hur det blir efter service.
 
Volvo har inte riktigt fått kläm på sina automater i alla fall.
Om man ska göra en omköring trycker på så det blir kickdown sen blir man lite tveksam och släpper av lite, men ser att det är grönt och trycker på igen då blir det en dubbelkickdown med följd att varvräknan studsar på varvstoppet och bilen saktar in i stället för att accelerera.
 
Det Yabba säger om att "reseta" lådan är intressant. Jag har liknande problem med min bil (06:a) och lösningen är att reseta den adaptiva delen som "lär sig" förarens körsätt någon gång i månaden.
 
Den sitter i en Ssang yong, kopplad till en 270 diesel.
Först och främst vill jag minimera sliret i momentomvandlaren.
Kunde man få den att lugna sig lite med nedväxlingarna också, så är jag nöjd.

för att undvika slir så går man till en tjockare olja. dock så är det no no att göra det p.g.a. att lådan kan vara väldigt känslig för olika oljor, men testa du :)
 
för att undvika slir så går man till en tjockare olja. dock så är det no no att göra det p.g.a. att lådan kan vara väldigt känslig för olika oljor, men testa du :)

Så har jag rensat turbiner på vingar tidigare.
Men det var på jänkebilar.
Är osäker på nyare konstruktioner.

Det Yabba säger om att "reseta" lådan är intressant. Jag har liknande problem med min bil (06:a) och lösningen är att reseta den adaptiva delen som "lär sig" förarens körsätt någon gång i månaden.

Åfan.
Förstod inte att det var det han menade.
Skall prova.
 
Last edited:
Ska ju bara göra ett inlägg att jag nu har en Q5 med S-tronic 7-växlad låda... det växlar så snabbt och så jämt... Riktigt nice. min första automat EVER... o har inte ångrat mig hittills. Moderna automatlådor är nice.
 
Ska ju bara göra ett inlägg att jag nu har en Q5 med S-tronic 7-växlad låda... det växlar så snabbt och så jämt... Riktigt nice. min första automat EVER... o har inte ångrat mig hittills. Moderna automatlådor är nice.

är det en såndäringa med dubbelkoppling?:va de skall vara riktigt fina att köra
 
Växellådor

S-Tronic är inte en DSG-låda om jag har läst min konkurrentanalys rätt. DÄremot är den en av de smartare på marknaden.

Ssanyong bygger inte mercedesbilar, däremot har de köpt rätten att använda gamla Mercedes C-klass motorer och växellådor. Det låter bättre att säga att man har en mercedesmotor än något okän när man skall slå sig in. ENligt asiatiska tidningar är Ssanyong förövrigt under omkonstruktion p.g.a konkurs.
 
Hur det går till skiljer nog mellan olika bilar. Min (BMW) är det 30 sekunder med gasen i botten som gäller. Tändningen på.

Kan ha varit längre än 20sekunder som jag skrev, är inte riktigt säker.
Men om man gjorde reseten av den adaptiva så vart den märkbart piggare i lådan i alla fall.
 
S-Tronic är inte en DSG-låda om jag har läst min konkurrentanalys rätt. DÄremot är den en av de smartare på marknaden.

Ssanyong bygger inte mercedesbilar, däremot har de köpt rätten att använda gamla Mercedes C-klass motorer och växellådor. Det låter bättre att säga att man har en mercedesmotor än något okän när man skall slå sig in. ENligt asiatiska tidningar är Ssanyong förövrigt under omkonstruktion p.g.a konkurs.
Tjöppt och tjöppt.
Redan 1991 ingicks en "strategisk allians" med Mercedes för att utveckla små transportbilar.
Nästa allians 1992 för att utveckla bensinmotorer.
Gemensam kapitalinvestering 1993, samt ytterligare två allians er, en för utveckling av större transportbilar, en för utveckling av dieselmotorer.

Rätt omfattande samarbete.
Men konkursfärdiga är dom.
Som de flesta bilfabriker.
 
S-Tronic är inte en DSG-låda om jag har läst min konkurrentanalys rätt. DÄremot är den en av de smartare på marknaden.

Ssanyong bygger inte mercedesbilar, däremot har de köpt rätten att använda gamla Mercedes C-klass motorer och växellådor. Det låter bättre att säga att man har en mercedesmotor än något okän när man skall slå sig in. ENligt asiatiska tidningar är Ssanyong förövrigt under omkonstruktion p.g.a konkurs.

Så tänkte jag oxå först så jag blev tvungen att kolla lite när Swedie senare skrev att det visst är en DSG...

"Facit"
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top