Misständer och äter säkringar? Vad kan det vara?

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Har nyligen fått lite problem med Yamahan.

Vid låga varv vill motorn inte riktigt dra. Den tänder inte som den ska och knycker sig fram. Känns ungefär som om man inte skulle gasa alls, bara låta den dra på tomgång. Då man väl fått upp varven lite grann går den som den ska och varvar villigt upp mot spärren.

Säkringen till tändsystemet har också gått några gånger, senast under en längre resa. Låg cirka en halv timme i 110km/h. Plötsligt ville cykeln ha mer och mer varv för att gå "rent". När jag sen inte gav mera gas stannade motorn och säkringen (7,5A) till tändningen gick.

Kan dessa två ha ett samband?

Jag tänkte först att säkringen går för att jag har nåt jordfel eller liknande, och att knyckandet beror på Dynojettarna, men vette fan...

Finns det någon vänlig själ här på forumet som kan mera än mig? Kan tändspolarna vara skit, eller nåt annat kanske?
Vet inte var jag ska börja söka... :rolleyes:

Hojen kan gå i hundratals kilometer, för att plötsligt skjuta en säkring.

Tacksam för alla svar och tips!

Det kan ju vara så att du har fel i laddsystemet och batteriet.

Gå över kontakter till batteri och laddregulator och spänningsmät.

I vissa fall är elektroniken så pass bra konstruerad att den är utrustad med bra internt skydd i form av en spänningsregulator i cdi boxen t.ex att den bryter spänningen till den om den blir för hög.

I detta fall kan det vara en zenerdiod lösning som kortsluter spännings ingången på cdi boxen och därmed skjuter säkringen - en enkel metod att skydda elektronik

Det finns massa skrivet här på forumet om hur man kollar laddninssystem/batteri och tändspolar.

Jordfel skjuter inga säkringar normalt sett

Lämna in den elle be nått proffs glutta på den - har du ingen aning finns de inte stålar o spara på att glo runt vilsen själv.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back