Tomgångskörning?

oppe88

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Hoj
Cb-500. Cafe proj
Någon som vet hur länge man kan stå med en Husaberg 650- 2007 på tomgång,(vid arbetstemp).Innan den börjar koka.

Pratade med en återförsäljare i GBG, han menade på att max en Minut!:brinnerup

Någon som säger och vet annat?

Vilket skitsnack! Det är en enduro i botten och att bröta runt i lera med mycket varv i 2km/h eller alternativt fastna i surhål gör motorn "något" varmare.

I min manual står de att de inte e rekommenderat över 1 min, dock gäller detta en -02! men den blir ju faktiskt jävligt varm jävligt fort :rolleyes:

Den kan nog stå på tomgång i stort sett hur länge som helst :P

Den kan nog stå på tomgång i stort sett hur länge som helst :P

Nej, förmodligen inte efterssom den saknar kylarfläkt..

Har inte testat själv men nån minut eller så längre skulle jag inte låta den stå. Men allt beror ju på vad du har i kylaren och om det är rätt mängd mm.

Vill du ha möjlighet att köra den längre på tomgång så går det att installera en kylfläkt från ktm artnr: 59035041044 kostar 1200.- tror jag :tummenupp

En 250f skall man inte låta stå alls länge på tomgång iaf. Det är direkt skadligt tack vare den högt ställda tomgången. Lite OT..

Men det ska nog inte va nån fara med ett par minuter med din hoj.

En 250f skall man inte låta stå alls länge på tomgång iaf. Det är direkt skadligt tack vare den högt ställda tomgången. Lite OT..

Men det ska nog inte va nån fara med ett par minuter med din hoj.

Jag har inte upplevt att 250f har högre tomgång än andra crosshojar.

Sen vilken som blir varmast av dessa två var värre, rent spontant skulle jag vilja säga att 250cc blir varmast - men det inte för att dom har hög tomgång utan för att dom har mindre yta som kyls av vattnet, mindre kolvarea som ska fördela värme, högre kompression mm. Nån?

Jag har inte upplevt att 250f har högre tomgång än andra crosshojar.

Sen vilken som blir varmast av dessa två var värre, rent spontant skulle jag vilja säga att 250cc blir varmast - men det inte för att dom har hög tomgång utan för att dom har mindre yta som kyls av vattnet, mindre kolvarea som ska fördela värme, högre kompression mm. Nån?

Vad jag har märkt så är det stor skillnad på tomgång mellan en 250 respektive 450. Men jag har väl blivit galen på yngre dar :rofl

Hade ju en crf 450 hm för ett tag sen och jag lät den gå på tomgång (av misstag) lite för länge och då kom det ut lite kylarvätska. Minns inte exakt hur länge men det är nog inte bra om den står för länge, sen beror nog tiden lite på hur varmt eller kallt det är ute med.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back