Ktm 690

Det kommer vara en del förare från 690-cupen på Åsen den 19e. Passa på att ställa all konstiga frågor osv där och låt oss övertala dig att köra nästa år :tummenupp[/QUOTE]

Övertalningen är nog inga problem.

Konstiga frågor ställer jag till min kompis som bor utanför Fjugesta.
Han åker en del bana och kan en del om hojjar. Han kommer nog också
att vara där..:tummenupp
 
Här kommer ett tips för er som vill ha lite extra soppa med er.
Gäller endast 690SMC / 690E / 690E-R !!!

Ebay-annons

Tanken ersätter luftsnorkeln och de har provkört cyklar med ett K&N-filter som passar bra.

1.25gallons rymmer den vilket motsvarar knappt fem liter (4.7) :tummenupp
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    14.7 KB · Visningar: 93
  • 2.jpg
    2.jpg
    23.2 KB · Visningar: 102
  • 4.jpg
    4.jpg
    32.3 KB · Visningar: 88
  • 5.jpg
    5.jpg
    28.2 KB · Visningar: 98
  • 6.jpg
    6.jpg
    36.7 KB · Visningar: 110
Vill minnas att det varit lite diskussioner om 690 LC4 som stannat lite i tid
och otid.
Jag har upplevt det några gånger med min Duke, tyckte först det var ett kärringstopp men sen var jag inte lite säker. Surfade förbi detta idag.
Någon som vet något mer?

http://ktmforum.co.uk/showthread.php?t=26426

Edit: Läste igenom tråden. Några påstår att detta bara påverkar 690's sålda
i UK. Medans andra säger att det hittills bara är KTM UK som erkänt att
det är ett problem.
 

Bifogat

  • 690recall.jpg
    690recall.jpg
    72.6 KB · Visningar: 155
Last edited:
Vill minnas att det varit lite diskussioner om 690 LC4 som stannat lite i tid
och otid.
Jag har upplevt det några gånger med min Duke, tyckte först det var ett kärringstopp men sen var jag inte lite säker. Surfade förbi detta idag.
Någon som vet något mer?

http://ktmforum.co.uk/showthread.php?t=26426

Edit: Läste igenom tråden. Några påstår att detta bara påverkar 690's sålda
i UK. Medans andra säger att det hittills bara är KTM UK som erkänt att
det är ett problem.

min hade problem med att den stannade när jag kopplade utan gas, försökte mig på tomgångsmetoden för att fixa det men fick aldrig ordning på den, löste sig med en ommappning.
 
min hade problem med att den stannade när jag kopplade utan gas, försökte mig på tomgångsmetoden för att fixa det men fick aldrig ordning på den, löste sig med en ommappning.

Haft samma problem till och från.

Nyare originalmapp eller modifierad?
 
Nybliven ägare till en 690....något som e irriterande på mitt exemplar är tjuvstoppen vid rödljus o dylikt.
Tänkte skruva upp tomgången för att se om det funkar bättre.Vart kan man göra det? Vet att tomgången sitter i mappningen men den måste väl gå att öka manuellt oxå.

En annan grej e att bromsskivan känns skev vid låga farter men inte vid höga.
Har kollat skivan o den ser rak o fin ut.Vad fasiken kan det va?

Prova starta den när den är kall, låt den stå på tomgång i 15 minuter.
Rör inte gasen under tiden. Stäng av efter 15 minuter.
Starta och prova om det blivit bättre.

Har blivit bättre då för mig och för NFGreen.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4283852&postcount=40

Annars, ta en titt några inlägg längre upp.

Hurvida du kan ställa tomgången vet jag tyvärr ej. Jag har iofs aldrig letat.
 
Last edited:
Tror inte det går o ställa tomgången då det e insprut.
Men mappa om den, har dom mappat den för dina acraburkar?
Strunta i att låta den stå bara. Åk till nån som kan mappa den så slipper du det där :tummenupp

Nybliven ägare till en 690....något som e irriterande på mitt exemplar är tjuvstoppen vid rödljus o dylikt.
Tänkte skruva upp tomgången för att se om det funkar bättre.Vart kan man göra det? Vet att tomgången sitter i mappningen men den måste väl gå att öka manuellt oxå.

En annan grej e att bromsskivan känns skev vid låga farter men inte vid höga.
Har kollat skivan o den ser rak o fin ut.Vad fasiken kan det va?
 
Jodå den e mappad för burkarna ...ska testa 15 min grejen så får vi se.

En s.k ECU-reset. Kolla även TPS'en med en multimeter så inte den står fel. Ring nån mek så kan dom ge dig de rätta värdena vid tändning/tomgång. Borde stå om nån har en servicemanual också?
 
Var köper jag fram/bakdrev till min Duke över disk i Stockholm?
Vill försöka slippa att åka till Södertälje eller Arlanda.
 
690

Ny på forumet o har precis sålt min TDM 900 -08 o är sugen på något lättare bus fordon .

Såg på en bild tidigare på den här sidan en 690 sm med duke system på och ombygd front - super snyggt tyckte jag!!!

Krävs det att man köper helsystem till duke för o få dit den?

Passar det bolt on då eller måste man ta till svetsen?

Vill se mer bilder på ombyggda 690.


Sugen på 690!!!
Någon som vill sälja???



snart en 690
KLX 450R
 
vilken olja kör ni med?
Har några castrol gps 10/50 borde funka el måste man ha 10/60 som i manulen?
 
Last edited:
Angående 15 minuters prylen så kollade jag runt lite.Vissa säger att hojen ska stå rakt, andra att den ska stå på stödet + mer än halvfull tank.Nån skrev att batteriet ska va urkopplat i 5 min innan ritualen..Vad gäller egentligen???


Det här hittade jag på thumpertalk.com

FI reset:

* disconnect the battery
* switch on the engine to be sure to drain evrey capacitor of the ECU
* wait 10 mn
* switch off
* reconnect the battery
* start the engine without touching anything but the switch button
* let the engine idle 15mn (no less, no more)
* don't touch anything the 15 mn
* switch off
* switch on, it is done.

Såg inget sånt hokuspokus när dom mappade om min 990. Det enda mecken gjorde var att ta ur säkringen till lyset så att inte batteriet skulle dras ur.

Dvs. hojen stod på sitt sidostöd. Den startades och gick i 15 min utan att någon pillade på något. Efter 15 min stäng av och sedan är det klart.
MEN det är ju möjligt att det hände saker som jag inte såg.

Verkar som om det har kommit nya maps till 690, kolla ktm-forumet i uk.
 
Last edited:
Jag kopplade inte bort batteriet utan lät den bara stå 15 min från kallstart.
Stängde av, startade och testade.

Problemet har kommit tillbaka på min och den var riktigt kinkig i Tisdags.
Låter jag den falla ned på tomgång i några sekunder för att sedan plötsligt
ge rejält med gas så dör den direkt. Riktigt irriterande om man står vid en korsning eller krypkör i stan.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top