Byte av styre

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Jag har tidigare haft ett crosstyre på min Hornet 600 -07 och kännt mig ganska obekväm med hur jag suttit på hojen och hur hela hojen har förmedlat väggrepp, lutning, balans, förtroende. Trodde att det bara skulle vara så eller att jag tyvärr var ovanligt kass på att köra.
Bytte igår till ett något nerbockat, lägre stålstyre. Tyvärr tror jag inte man kan få dit clipon på hojen pga lyktkåpan men vinklarna på stålstyret påminner mycket om clipon - bakåt, nedåt och lågt så man sitter mer frammåtlutad.
Herre jösses vilken skillnad det blev!!! Jag kunde knappt tro det var sant när jag åkte till jobbet imorse. Det var som om alla vinklar i kroppen bara föll på plats. Balansen i hoj och känslan från vägen med. Helt plötsligt förstod jag precis vad hojen gjorde och hur grepp och lutning samspelade i kurvorna. Det känns som en helt ny MC.
Trodde ALDRIG att byte av ett ynka styre för 400:- kunde påverka de upplevda egenskaperna och förtroendet förmedlat från hoj till förare på detta fantastiska sätt!

Ville bara dela med mig av min glädjeyra! :tummenupp

Åh fan, kanske kan va nåt..
Kör med cross-styre på min, vart köpte du styret? Och vilken sort?

edit: Nu ser jag att vi är 2 st hornet-åkare i Tyresö oxå ;)

Last edited:
Hmmm låter som det gjorde skillnad för din del.

Är det ett sånt här?? :D:D:tungan

Bifogat

• bockstyre.jpg
    bockstyre.jpg
    13.4 KB · Visningar: 197
Det är säkert väldigt individuellt, passade perfekt för mig. Betyder såklart inte att det funkar för andra.
Det är ett Lucasstyre "superbike sportive" art nr MCL128SC hos http://www.boove.se.
Tänkte först plocka hem ett Rosso Cromo styre som verkar se nästan likadant ut men det kostar 1200:- + frakt. Visserligen aluminium.
Ska fixa en bild, måste bara hitta min telefon som min 3-årige son gömde nånstans imorse ;-)

Det är säkert väldigt individuellt, passade perfekt för mig. Betyder såklart inte att det funkar för andra.
Det är ett Lucasstyre "superbike sportive" art nr MCL128SC hos http://www.boove.se.
Tänkte först plocka hem ett Rosso Cromo styre som verkar se nästan likadant ut men det kostar 1200:- + frakt. Visserligen aluminium.
Ska fixa en bild, måste bara hitta min telefon som min 3-årige son gömde nånstans imorse ;-)

Är inte det där styret väldigt likt Nya Hornet orginal ? Jag har en -08a och är väldigt nöjd med styret.. iofs har jag inte provat ngt annat på hojjen.. men endå ;)

Är inte det där styret väldigt likt Nya Hornet orginal ? Jag har en -08a och är väldigt nöjd med styret.. iofs har jag inte provat ngt annat på hojjen.. men endå ;)

Nej, jag tyckte det var stor skilnad mot orginal, både i nedvinkel (standardstyret har typ ingen alls) och i höjd. Jag ska försöka slänga upp en bild imorgon.

Lite det här stuket blir det fast styret hamnar något längre ner (inga risers) och är inte lika högt.
http://www.rossocromo.com/rossocromo/allegati_downloads/9/Stand Rossocromo 3

Så här ser det ut:

Bifogat

• DSC00208.jpg
    DSC00208.jpg
    268.3 KB · Visningar: 223
  • DSC00209.jpg
    DSC00209.jpg
    265.3 KB · Visningar: 187
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back