929-tråden

Hej igen!
Tyvärr, om man nu kan säga så, så hoppade min tvåa ur, och stannade i "urläget" tills man stampat två-tre ggr på pinnen, o lyckats slå i trean....eller ettan med lite otur. Hoppade i och ur flera ggr innan den tog sig, och man fick i nån annan växel.

Ledsen, men det du beskriver vågar jag inte gissa på, för det låter lite sjukt.
Men som allt annat, trol med en enkel förklaring, om man kan det alltså.
Testa med HondaSweden i Kungsbacka, om de har sådan support, för jag känner dem väl sedan länge, och de har hört det mesta antar jag.
Det är gamla uvar som varit där sedan 125:an kom till Sverige, typ, så de borde veta vad som händer.

Jo, en vild gissning kanske, kan det vara så att svarta lådan, EMC-boxen om jag minns namnet rätt, att den kan vara programmerad för varje växel, och har fått lite spader.
Men det är inget jag fattar nåt av, bara ren spekulation.

Lycka till i a f.
Blackblade.


Hallå,

jag har kört ca 400 mil efter det att "problemet" kom. Det går kanon, så länge man inte drar fullt på 2an.

Inom kort ska den in på service, tänkte ta upp problemet med verkstan då..


Btw, hur långt har era cyklar rullat?
 
Hej,

nått är lite konstigt på min 929:a. Drar man fullt i 2:ans växel så "hostar" motorn till lite då och då, detta sker bara på 2:ans växel och bara ibland...på alla andra växlar kan jag dra utan att det ens är tendens till "hostning"....

tips på vad de kan va?

Jag skulle gissa på att 2:ans drev i växellådan börjar bli slitet. Det är en gissning, men det är precis sådant beteende som uppstår då ett drev börjar vara slut (vanligt fel på r1/r6).
 
Jag skulle gissa på att 2:ans drev i växellådan börjar bli slitet. Det är en gissning, men det är precis sådant beteende som uppstår då ett drev börjar vara slut (vanligt fel på r1/r6).


Många som säger samma sak som dig när jag förklarar problemet, men det finns även dom som säger att det inte är det...

Den ska som sagt snart in på service, ska be dom på verkstan testa den...dom borde ju kunna säga vad det är...
 
Provade en 954-03 idag för att se hur mkt den skiljer från en 929-01.

Klart så väger 954:an mindre (läs smidig), men jag satt inte lika bra på den kändes det som.
Kanske beror det på kroppslängden (188cm lång). Kändes lite som att man hade överkroppen ovanför styret. hmm.. :va Kunde inte gömma mig lika smidigt bakom kåpglaset heller.

954an kändes så pass lätt att jag har svårt och tro att den är stabil i högre hastigheter (styrfladder?). Backspegel vibrerade rejält under körningen.

Allt utöver detta kändes 954:an bra och säkert en mkt rolig maskin, men jag är fortfarande en glad 929 ägare! :tummenupp:)

Tänkte bara dela med mig om detta.
 
Last edited:
Provade en 954-03 idag för att se hur mkt den skiljer från en 929-01.

Klart så väger 954:an mindre (läs smidig), men jag satt inte lika bra på den kändes det som.
Kanske beror det på kroppslängden (188cm lång). Kändes lite som att man hade överkroppen ovanför styret. hmm.. :va Kunde inte gömma mig lika smidigt bakom kåpglaset heller.

954an kändes så pass lätt att jag har svårt och tro att den är stabil i högre hastigheter (styrfladder?). Backspegel vibrerade rejält under körningen.

Allt utöver detta kändes 954:an bra och säkert en mkt rolig maskin, men jag är fortfarande en glad 929 ägare! :tummenupp:)

Tänkte bara dela med mig om detta.

Jag skulle tro att stora delar av din upplevelse bottnar i stötdämparinställningarna främst. Viktmässigt diffar det inte så mycket vad jag vet, däremot är det väl lite mer pulver i motorn i 954.
 
Tjena

Tänkte bara höra va åker ni för olja?
Tänkte köra Motul 7100, så ja skickade farsgubben å köpa medans ja var på jobbet, tyvärr var han inte helt uppmärksam på att tjejen gav honom en dunk me 10w60, nån som åker me den?( så han får nog äran att åka å byta den imorgon)
Hade ja tänkt åka 10w40 eller kanske 20w50?(vilken viskositet kör ni?)
 
Last edited:
Tjena

Tänkte bara höra va åker ni för olja?
Tänkte köra Motul 7100, så ja skickade farsgubben å köpa medans ja var på jobbet, tyvärr var han inte halt uppmärksam på att tjejen gav honom en dunk me 10w60, nån som åker me den?( så han får nog äran att åka å byta den imorgon)
Hade ja tänkt åka 10w40 eller kanske 20w50?(vilken viskositet kör ni?)

Jag kör Shell advance delsyntet, minns inte vilken visk. Körde Castrol GPS delsyntet förra säsongen, vet inte visk där heller. Fått för mig att det inte spelar så stor roll eftersom man inte kör på vintern?
 
929 eller WEE

Kanske ni här inne är lite partiska men jag behöver köpråd har angst som faan!!

Sålde min bladfighter från 1996 förra veckan så nu ska ny hoj inhandlas. Väljer mellan -01 929:a eller Suzuki DL 650 V-strom -04:a.

V-stromen är faktiskt skitkul att köra och den rör på sig riktigt bra (sv 650 motorn). Har aldrdig kört en 929 men prova en gixxer 03:a för 2 veckor sedan och den gick ju framåt.

Vill ha en hoj till touring o favvovägen men jag gillar ju fart o speed.

Ja vad säger ni:va
 
Last edited:
Kanske ni här inne är lite partiska men jag behöver köpråd har angst som faan!!

Sålde min bladfighter från 1996 förra veckan så nu ska ny hoj inhandlas. Väljer mellan -01 929:a eller Suzuki DL 650 V-strom -04:a.

V-stromen är faktiskt skitkul att köra och den rör på sig riktigt bra (sv 650 motorn). Har aldrdig kört en 929 men prova en gixxer 03:a för 2 veckor sedan och den gick ju framåt.

Vill ha en hoj till touring o favvovägen men jag gillar ju fart o speed.

Ska jag välja det furnuftiga: en V-strom med 3 hårda väskor eller passionen: 929:an med endast ett touringvindskydd+ slipon som enda extragrejer?
V-stromen pröjsar jag 36 lökar för o 929:an 34.

Ja vad säger ni:va

Inte svar på frågan, men måste bara fråga. En 929 för 34?? hmm.. vad är det för fel på den?
 
köpte min för 35k. skit bra affär enligt mig...då. tills jag såg att motorblocket var sprucket. så kolla INNANFÖR kåporna *rookiemisstake*
 
929an är ingen vidare touringhoj, jag pallar absolut max en timme i sadeln innan jag måste stanna.

Men den är desto roligare att köra aktivt med....

Inga kommentarer om V-strom, har aldrig kört den. Däremot gillar jag SV650n...
 
Nu är köpet klart!

Hämtar den på fredag, lägger upp bilder när jag kommer hem:banana:banana

Jag är 175 cm lång så den ska nog passa mig perfekt, snygg o snabb är den ändå
 
Last edited:
motorvägskörning är aldrig kul. Men jag, 178cm lång, tycker det funkar problemfritt att köra en hel tank innan man behöver sträcka på sig.

Nu är köpet klart!

Hämtar den på fredag, lägger upp bilder när jag kommer hem:banana:banana

Jag är 175 cm lång så den ska nog passa mig perfekt, snygg o snabb är den ändå:tuttar

grattis! :yoparty
 
Last edited:
Jag säger ett försiktigt tack nu och återkommer med ett rungande tack när jag har den hemma i min ägo.


Hoppas du får hem en välskött exemplar! :)
Jag är 188 lång och tro det eller ej så sitter jag bra på hojen.. ändå "bekväm" (lite ironi) för att vara RR.

Kanon och stabil hoj för övrigt! :tummenupp

Skriv gärna sen hur det gick och upp med lite bilder! :D
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top