kamkedja?

maci

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
stockholm
Hoj
Retta
någon som vet vad det kostar att spänna kamkedjan? tycker det låter lite skumt ibland från den... jag har en gsxr 750 från 97..
 
Har du en manuell sträckare då? Original sitter den ju en självjusterande som ofta ger upp.
 
köpte en ny till min gamla cbr då låg den på 750 kr har för mig jag beställde från motospeed
 
har inte en aning vad som sitter på den... hur mkt kostar det att byta sträckare då?

Har du ingen tidigare erfarenhet av att mecka med liknande saker, så skulle jag rekommendera att låta någon verkstad eller annan erfaren person göra jobbet.

Vill du göra det själv, så köp en manual till din hoj, och gå den vägen.
 
Manuell sträckare må vara bra.

Men de flesta glömmer att ordet manuell betyder just: Manuell.
Dvs man måste göra något själv.
Någon gång.

För de flesta oklart vad.
Och ffa HUR!

Så många hojar som utrustats med manuell sträckare havererar i alla fall.
P.g.a ignorans och uteblivna sträckningar.

Är inte hojmodellen du har verkligen KÄND för att ha problem med den automatiska sträckaren, så rekommenderar jag att du behåller den, kollar vad som ev är fel, och därefter åtgärdar i tur och ordning:

- ny sträckare (automagisk) om nu den du har ÄR paj. (föga troligt då det bara låter IBLAND)
- ny kedja, om den du har är för lång. (föga troligt då det bara låter IBLAND)

Kan du precisera lite mer är du snäll när detta "ibland" inträffar?
Är det alltid vid samma driftssituation, eller varierar det när missljudet uppstår?
 
Manuell sträckare må vara bra.

Men de flesta glömmer att ordet manuell betyder just: Manuell.
Dvs man måste göra något själv.
Någon gång.

För de flesta oklart vad.
Och ffa HUR!

Så många hojar som utrustats med manuell sträckare havererar i alla fall.
P.g.a ignorans och uteblivna sträckningar.

Är inte hojmodellen du har verkligen KÄND för att ha problem med den automatiska sträckaren, så rekommenderar jag att du behåller den, kollar vad som ev är fel, och därefter åtgärdar i tur och ordning:

- ny sträckare (automagisk) om nu den du har ÄR paj. (föga troligt då det bara låter IBLAND)
- ny kedja, om den du har är för lång. (föga troligt då det bara låter IBLAND)

Kan du precisera lite mer är du snäll när detta "ibland" inträffar?
Är det alltid vid samma driftssituation, eller varierar det när missljudet uppstår?

det låter mest på lägrevarv runt 3-4000 och oftast när jag släpper av på gasen... är som sagt helt novis på såna här grejer... är tacksam för hjälp..
 
det låter mest på lägrevarv runt 3-4000 och oftast när jag släpper av på gasen... är som sagt helt novis på såna här grejer... är tacksam för hjälp..

Det är väldigt vanligt på just din modell, och just vid dom varvtalen.
Förmodligen sitter det en originalsträckare (automatisk) som int "orkar" sträcka kedjan ordentligt.

Har för mig att Suzuki påstod att dom kom med en uppdaterad variant, men den var inte bättre.

Jag ägde för 7 år sedan en GSX-R 750 -99 som tidigare ägare hade monterat en manuell sträckare på. Dock var kamkedjan sträckt för hårt, så den brast vid en bakhjulskörning, och en topprenovering var ett faktum.

Så mitt tips är att låta någon kunnig person montera en manuell sträckare, innan originalet ger upp helt. Men kom också ihåg att kontrollera den med jämna mellanrum.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top