Oljebyte org. styrdämpare Gsx-r -02?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Tänkte byta olja och / eller tätningar i orginal styrdämparen på min Gsx-r 750 -02.

Tänkte även passa på att hälla i lite segare olja typ 15 w?

Sitter på bancykeln så gillar rätt hårda setup:er.

Frågan är ju nu. Hur gör man? Luftning o.sv???

Hmm, verkar inte gå att köpa reservdelar till den.

Men byta olja i måste man ju kunna göra? Verkar inte vara något läckage i den, men den är mjuk som bara den (styrfladder halva rakan på anderstorp)...
 

Bifogat

  • SU0134_075.gif
    SU0134_075.gif
    16 KB · Visningar: 83
Last edited:
Hurvida den nu går att ta i sär så är tricket att du monterar ihop den i oljebad

( under ytan ) så lär visst Öhlinarna monteras
 
Hurvida den nu går att ta i sär så är tricket att du monterar ihop den i oljebad

( under ytan ) så lär visst Öhlinarna monteras


Smart! Då blir det ju luftat oavsett hur kass man är. =)

Vad tror du om viskositeten på oljan då? Känns som 5 w blir för mjukt?
 
Det löste sig.

Hade i Motorex 15 w olja och hade hela dämparen överfylld så det rann över när man monterade ihop den. Ska ut på en provturnu strax å känna på't!!
 
Just -02 har jag inte skruvat med men väl nyare och de kan man ha både 10w och 15w utan problem. Själva grundproblematiken att dämparen är av tveksam kvalisort kommer man inte ifrån men det maskerar en del av problemen...
 
Just -02 har jag inte skruvat med men väl nyare och de kan man ha både 10w och 15w utan problem. Själva grundproblematiken att dämparen är av tveksam kvalisort kommer man inte ifrån men det maskerar en del av problemen...

Okok!

00:ans dämpare ser identisk ut. Även äldre typ -99 är nog väldigt lik även om den är monterad på ett annat sätt.

Jag provkörde en sväng igår, visst är den lite hårdare men har fortfarande wobblingstendenser över krön och vid full gas.

Jämfört med 00:an jag hade förut så är det otrolig skillnad. Båda cyklarna var orginal i chassit.

00:an var det nog orginal olja i styrdämparn också.

Skumt?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top