Böja/räta tillbaka clip on.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Som topic.
Hur gör man för att på bästa sätt böja/räta tillbaka skiten?
Vill inte böja av den eller orsaka sprickor i den.
Inte spec mkt det handlar om, kanske en cm.
/mvh Jonas
 
Är inte styrpinnen utbytbar i fästet?

Annars får du nog göra nån slags ""matris"" i pressen. För annars lär den bli platt på 2 sidor och rund på 2?
 
Värm med svets försiktigt och bocka rätt. Så gjorde en verkstad med mitt clipon, och det funkade bra.
 
Värm med svets försiktigt och bocka rätt. Så gjorde en verkstad med mitt clipon, och det funkade bra.

Helt rätt, antar att det är alu, sota ner biten med acetylen och värm försiktigt till sotet är borta, eller så finns det färgkrita att använda.
 
Euhm jag har riktat mængder med styren, bromsskivor, gafflar etc i pressen med kanonresultat

Men det har væl du också, med katastrofresultat, annars hade du væl inte skrivit de dær, eller?

Trodde inte du var allvarlig :rolleyes: .
Om det inte funkar med värme så provar jag din metod. :)
 
Trodde inte du var allvarlig :rolleyes: .
Om det inte funkar med värme så provar jag din metod. :)

Clipon är väll ihåligt. Jag har svarvat ned något som har lite mindre ytterdiam än den har inner diam. Värmt cliponet och slagit stången igenom.

Om de är en bra idé det vet jag inte.
 
Euhm jag har riktat mængder med styren, bromsskivor, gafflar etc i pressen med kanonresultat

Men det har væl du också, med katastrofresultat, annars hade du væl inte skrivit de dær, eller?

Hoppas du då kliver fram och berättar att " det var jag som riktade styrhalvan som gick av och orsakade hans död" när den dagen kommer.

Jag köper nytt eller begagnade hela och monterar, inget annat.
 
Enda rätta rådet i denna tråd. :fakta

Rikta INTE clipon's, det ger struktur förändringar i röret och dessa är icke synliga för ögat. Tänk dig ett brott vid en hård inbromsning...............

/J

Fast kör man rätt ska man ju inte ha tryck på styret vid inbromsningen:va
 
Fast kör man rätt ska man ju inte ha tryck på styret vid inbromsningen:va

Säg det till den som bryter av sitt clipon när han bromsade som han alltid gjort. Alla kör inte lika, som redan konstaterats i andra trådar, och MÅNGA håller emot i styret under bromsning.

Så frågan till trådskaparen är alltså:
"Kör du rätt?"
"Om du gör det kan du rikta det annars låt bli"....................

Om man inte har råd att byta ett krökt clipon efter en crash så sluta kör hoj, det kommer sluta i tråkigheter..........jag lovar.

/J
 
Oavsett om riktningen i sig skapar nya sprickor eller inte så kan skadan redan vara gjord, så om du inte vill byta det skulle jag åtminstone se till att provbelasta handtaget ordentligt innan du ger dig ut med det.

Var inte så länge sedan Andreas överraskades av att högerhandtaget gick rätt av vid en inbromsning på en RR-träning här i Linköping. Det är jättesvårt att både styra och bromsa sedan, och ute på gatan är det ju i regel inte mjuka goa lecakulor att landa i. I hans fall tror jag inte att den var riktad alls, eller ens böjd, bara fått sig en smäll för mycket.
 
Men snälla.. Ni som inte har erfarenhet inom ämnet. SKRIV INGET!!!
Jag riktar allt utom ramar, både till mina egna cyklar och till
kunder, och har ALDRIG haft några problem what so ever förutom att bromsskivor gärna slår sig tillbaka om de varit riktigt skeva...
 
Last edited:
När mitt clipon blev krökt efter vurpa köpte jag ett begagnat som var rakt och bytte, ville inte chansa och rikta det gamla.
 
Men snälla.. Ni som inte har erfarenhet inom ämnet. SKRIV INGET!!!
Jag riktar allt utom ramar, både till mina egna cyklar och till
kunder, och har ALDRIG haft några problem what so ever förutom att bromsskivor gärna slår sig tillbaka om de varit riktigt skeva...

Nu är det ju i grunden en ekonomisk fråga (hur mycket man värderar livhanken till :hihi ), finns risken för sprickbildning (du missar det faktum att skadan redan kan vara skedd) så varför chansa?

Det är ju inte svindyra delar vi pratar om...och konsekvenserna om det går åt helvete är ju direkt otrevliga.

På en geggmoppe skulle jag inte tveka att prova att rikta saker - på gathojen, nänä...

/J
 
Enda rätta rådet i denna tråd. :fakta

Rikta INTE clipon's, det ger struktur förändringar i röret och dessa är icke synliga för ögat. Tänk dig ett brott vid en hård inbromsning...............

/J

riktning med värme ger inte sprickbildningar,varken på alu
eller stål/plast osv....däremot gör skadan det....
 
Men snälla.. Ni som inte har erfarenhet inom ämnet. SKRIV INGET!!!
Jag riktar allt utom ramar, både till mina egna cyklar och till
kunder, och har ALDRIG haft några problem what so ever förutom att bromsskivor gärna slår sig tillbaka om de varit riktigt skeva...

Ok!

Jag har erfarenhet inom ämnet.
Kört hoj sedan -81 och meckat hoj sedan -79 ungefär, det var dock stålstyre på den tiden.
Har egen verkstad sedan några år.

Om du tycker att man kan tipsa om att det är ok att rikta ett styre som det KAN vara sprickor i så får du stå för det.
Och ja det går att rikta utan att det blir sprickor, MEN det böjdes ju innan och klarade det sig utan sprickor då?
Eftersom du verkar så erfaren inom ämnet så vet du säkert hur ett clipon känns innan det går av!
Känns inte, känns inte känns inte och där gick det av!
DU får leva med att du och dina kunder åker runt på hojar med reparerade styren på som eventuellt går av rätt vad det är.

Varför kan man helt plötsligt inte rikta ramar?
Orolig för sprickor? :D
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top