CB 600 Hornet 2007-

LeoVince SBK GPstyle Exhaust

Ska ut på bana snart och rasta bålgetingen och har ett LeoVince SBK GPstyle Exhaust Slip-on på. Någon som har koll om man klarar dB-gränsen med det (har inte insatsen kvar)? Skulle va surt å fastna på något sådant.

Någon som har erfarenhet av detta eller mätt? Jag kan byta till originalburken men människan är lat av naturen:)
 
Håller på att ta lappen och överväger nya Hornet som förstahoj. Verkar vara en fullträff! Har dock ett par funderingar som någon påläst själ kanske kan hjälpa mig med...

Märkte att det finns ett par nyheter på 09:an, nämligen "förfinad form och ny justerbar fjädring" (hondamc.com). I vilken situation vill man ratta på fjädringen? Och vilka är formändringarna? Såg inte annat än lite färgskillnader... Det skiljer ju kanske 20 lax på 09:an och en begad 07:a. Frågan är om nyheterna är värda skillnaden.

Några andra frågor:
Om man fis-kör på motorväg i 120 på sexan, vad visar varvräknaren?/vibrerar det nått?
Hur funkar det med passagerare? Cykeln är ju väldigt lätt... här kanske den ställbara bakfjädringen skulle komma till användning?

Tack för svar! /J
 
Håller på att ta lappen och överväger nya Hornet som förstahoj. Verkar vara en fullträff! Har dock ett par funderingar som någon påläst själ kanske kan hjälpa mig med...

Märkte att det finns ett par nyheter på 09:an, nämligen "förfinad form och ny justerbar fjädring" (hondamc.com). I vilken situation vill man ratta på fjädringen? Och vilka är formändringarna? Såg inte annat än lite färgskillnader... Det skiljer ju kanske 20 lax på 09:an och en begad 07:a. Frågan är om nyheterna är värda skillnaden.

Några andra frågor:
Om man fis-kör på motorväg i 120 på sexan, vad visar varvräknaren?/vibrerar det nått?
Hur funkar det med passagerare? Cykeln är ju väldigt lätt... här kanske den ställbara bakfjädringen skulle komma till användning?

Tack för svar! /J

Kan inte säga att 120 är "fis-åkning" med denna hojen, det blåser o far när du ligger i dom hastigheterna:) Vad varvräknaren visar vet jag inte, 8-9 varv kanske? kanske är helt ute o cyklar..

:banana
 
Ska ut på bana snart och rasta bålgetingen och har ett LeoVince SBK GPstyle Exhaust Slip-on på. Någon som har koll om man klarar dB-gränsen med det (har inte insatsen kvar)? Skulle va surt å fastna på något sådant.

Någon som har erfarenhet av detta eller mätt? Jag kan byta till originalburken men människan är lat av naturen:)

Db killer så klarar du det galant.

Klarar det nog utan db killer också. Våra hojar är sjukt tysta med slipon.
 
Håller på att ta lappen och överväger nya Hornet som förstahoj. Verkar vara en fullträff! Har dock ett par funderingar som någon påläst själ kanske kan hjälpa mig med...

Märkte att det finns ett par nyheter på 09:an, nämligen "förfinad form och ny justerbar fjädring" (hondamc.com). I vilken situation vill man ratta på fjädringen? Och vilka är formändringarna? Såg inte annat än lite färgskillnader... Det skiljer ju kanske 20 lax på 09:an och en begad 07:a. Frågan är om nyheterna är värda skillnaden.

Några andra frågor:
Om man fis-kör på motorväg i 120 på sexan, vad visar varvräknaren?/vibrerar det nått?
Hur funkar det med passagerare? Cykeln är ju väldigt lätt... här kanske den ställbara bakfjädringen skulle komma till användning?

Tack för svar! /J

vid 120 så varvar den 6400, knappt märkbara vibrationer. Det blåser inte heller så mycket tycker jag men det beror väl på hur lång du är. Ställbara fjädringen har du mest nytta av vid hårdkörning eller bankörning eller om du är extremt tung/lätt. Jag tycker att hojen går utmärkt att skjutsa på men jag kan ju inte rekommendera bankörning med skjuts :rolleyes:
 
Håller på att ta lappen och överväger nya Hornet som förstahoj. Verkar vara en fullträff! Har dock ett par funderingar som någon påläst själ kanske kan hjälpa mig med...

Märkte att det finns ett par nyheter på 09:an, nämligen "förfinad form och ny justerbar fjädring" (hondamc.com). I vilken situation vill man ratta på fjädringen? Och vilka är formändringarna? Såg inte annat än lite färgskillnader... Det skiljer ju kanske 20 lax på 09:an och en begad 07:a. Frågan är om nyheterna är värda skillnaden.

Några andra frågor:
Om man fis-kör på motorväg i 120 på sexan, vad visar varvräknaren?/vibrerar det nått?
Hur funkar det med passagerare? Cykeln är ju väldigt lätt... här kanske den ställbara bakfjädringen skulle komma till användning?

Tack för svar! /J

Det är inte direkt några märkbara vibrationer, enda jag kan märka är att när jag kör med mina mc skor så vibrerare det mer än mina adidas sneakers.

hornetten varvar ca 8k varv i 150 har jag för mig, rekommenderar att köpa en hornet med limited kåpan på, den gör skillnad i höga hastigheter.

Vet inte riktigt va det är för "förfinade" former i 09an, men du kan iaf ställa bakdämpen på -08an , jag tog ut min i juli detta år.. en -08a och den har jag ställt hårdast, riktigt skönt !

Har även skjutsat på min hojj i rätt bra hastigheter, och den för sig helt okey.

Förövrigt så är horneten är helt brilliant hoj, jag tycker det är konstigt att inte fler kör den. Har haft många gyllene stunder med den sen jag tog mitt kort !

Jag funtar att sälja min 08a nu, efter jag kört 500+ mil med den, hojta om du är intresserad ;)
 
Last edited:
Det är inte direkt några märkbara vibrationer, enda jag kan märka är att när jag kör med mina mc skor så vibrerare det mer än mina adidas sneakers.

hornetten varvar ca 8k varv i 150 har jag för mig, rekommenderar att köpa en hornet med limited kåpan på, den gör skillnad i höga hastigheter.

Vet inte riktigt va det är för "förfinade" former i 09an, men du kan iaf ställa bakdämpen på -08an , jag tog ut min i juli detta år.. en -08a och den har jag ställt hårdast, riktigt skönt !

Har även skjutsat på min hojj i rätt bra hastigheter, och den för sig helt okey.

Förövrigt så är horneten är helt brilliant hoj, jag tycker det är konstigt att inte fler kör den. Har haft många gyllene stunder med den sen jag tog mitt kort !

Jag funtar att sälja min 08a nu, efter jag kört 500+ mil med den, hojta om du är intresserad ;)

Visst kan du ställa bakfjädringen hårdare men den är inte FULLT justerbar, skillnad :krama
 
Det är inte direkt några märkbara vibrationer, enda jag kan märka är att när jag kör med mina mc skor så vibrerare det mer än mina adidas sneakers.

hornetten varvar ca 8k varv i 150 har jag för mig, rekommenderar att köpa en hornet med limited kåpan på, den gör skillnad i höga hastigheter.

Vet inte riktigt va det är för "förfinade" former i 09an, men du kan iaf ställa bakdämpen på -08an , jag tog ut min i juli detta år.. en -08a och den har jag ställt hårdast, riktigt skönt !

Har även skjutsat på min hojj i rätt bra hastigheter, och den för sig helt okey.

Förövrigt så är horneten är helt brilliant hoj, jag tycker det är konstigt att inte fler kör den. Har haft många gyllene stunder med den sen jag tog mitt kort !

Jag funtar att sälja min 08a nu, efter jag kört 500+ mil med den, hojta om du är intresserad ;)

Tack för svar! Om du är så nöjd, varför säljer du den? :)
 
Ptja, jag körde en fz1 och kände tyvärr ett starkt drag till att vara otrogen mot min pärla, så istället för att göra pinan långvarig så att alla blir ledsna i denna soppa så avslutar jag det tvärt istället ;)

Ska även provköra CB1000RA nästa vecka som antagligen den också kommer framkalla dessa inte helt oskyldiga känslor :)

Är man lite av en fart/axx-junkie så kommer man ju tillslut söka sig till större hojjar, känns oundvikligt.
Men håller fortfarande hornet högt efter att provkört andra 600 streetfighters !
 
Drevning

Självklart! Jag köpte min från bikersneed.se - kanonbra respons och trevliga människor. Kolla på länken: http://www.bikersneed.se/ -> klicka sedan på Ermax -> Ermax (igen) -> undertails -> Honda Undertails.
:tummenupp

Tycker personligen att det är snyggare om man väljer med infällda blinkers men tyvärr så syns dessa jä*ligt dåligt och jag funderar på att kasta på ett par separata blinkers också. På bikersneed.se kan man välja om man vill ha med eller utan blinkers, färger på dessa etc etc... (låter farligt mycket som jag gör reklam för dem nu :va )

Hade jag valt idag hade jag sparat in på de infällda och enbart satt på lösa miniblinkers (behöver dock svetsa (el liknande) en liten hållare bakom nummerplåten för att kunna fästa dessa.

Har fortfarande inte fått soffan ur röven och plåtat hojen än men det kommer...



Jajamensan! Drevade om min nu i fredags (15-drev fram). Väldig skillnad på gasrespons och därmed otroligt mycket roligare hoj. Pratade med dom på Honda angående det som alla pratar om med att kugga ner en fram och kedjeslitage etc. Svaret blev, lite som jag trodde, att den radieminskning som en kugge mindre fram minskar påverkar inte nämnvärt slitaget på kedjan (minimalt större) men däremot blir det en helt annan hoj att köra. Kan varmt rekommendera detta! :tummenupp

Vet du vilket moment som drevet ska dras med ska dreva ner min -08 nu till 15 tagg
 
Vet du vilket moment som drevet ska dras med ska dreva ner min -08 nu till 15 tagg

Jag hörde efter med Honda MC här nere i Gbg och det är samma som till gamla Hornet:en dvs 54Nm, 5.5 kgf*m, 40lbf*ft. Jag drog även på Loctite på bulten innan jag drog fast den för säkerhets skull.

Det är inga som helst problem att byta drevet och du gör det lätt utan att bryta kedjan.

Du kommer få en grymt mycket roligare hoj :banana Jag ångrar inte en sekund att jag drevade ner...den borde helt klart komma så original.

Lycka till!
 
Drevning

Har bytt till 15 drev nu det är som du säger blev markant skillnad på responsen klart roligare är lite ovan med sån högvarvig motor låter nästan som den ska gå i bitar men det verkar ju hålla med 16 tagg så gick den 67 km/tim vid 3500 i varv tycker det är konstigt att det är exakt samma med 15 tagg hur är det med din???
 
Har bytt till 15 drev nu det är som du säger blev markant skillnad på responsen klart roligare är lite ovan med sån högvarvig motor låter nästan som den ska gå i bitar men det verkar ju hålla med 16 tagg så gick den 67 km/tim vid 3500 i varv tycker det är konstigt att det är exakt samma med 15 tagg hur är det med din???

Härligt! :tummenupp

Motorn kommer det inte vara några problem med (antar att du inte kör på rödmarkerat konstant). 600:or är ju by default väldigt högvarviga tror R6:an ligger upp till 18500 eller 19000 rpm... :Bugar

Är lite osäker på vilket hastighet som den ligger på vid 3500 men eftersom det är %-uell skillnad kommer det diffa mer och mer i verklig hastighet ju snabbare du kör och vise versa. Tror att vid 67km/h borde den diffa ca 4km/h eller liknande (lite skjutet från höften)...
 
Fick soppatorsk idag, E4an vid sollentuna :mad:

Hade dock sån jävla fart/tur :yoparty att jag rullade hela vägen till macken så när som på en liten refug-knuff.

Nu till frågan: Tankade så mycket det gick, långt över fyllnings-indikatorn (eller vad den nu ska kallas?) och fick ändå bara i 16,8 liter... Läst i specen att tanken ska rymma 19 liter. Någon som ens fått i mer än 17? :confused:
 
Funderar lite smått på att byta min XT660X motard mot en Hornet 600 (blå med crosstyre)
Hade en 98 som första hoj för 5 år sedan & hade mycket roligt med den....gör man bort sig att kliva av XTX:en?
 

Bifogat

  • -..-..-thumbs-average-06-94-069470.jpg
    -..-..-thumbs-average-06-94-069470.jpg
    35.9 KB · Visningar: 156
Last edited:
Fick soppatorsk idag, E4an vid sollentuna :mad:

Hade dock sån jävla fart/tur :yoparty att jag rullade hela vägen till macken så när som på en liten refug-knuff.

Nu till frågan: Tankade så mycket det gick, långt över fyllnings-indikatorn (eller vad den nu ska kallas?) och fick ändå bara i 16,8 liter... Läst i specen att tanken ska rymma 19 liter. Någon som ens fått i mer än 17? :confused:

Stod hojen på stödet när du tankade? Går i en skvätt till om hojen ej lutar, som den ofta gör med stödet nere.
 
Fick soppatorsk idag, E4an vid sollentuna :mad:

Hade dock sån jävla fart/tur :yoparty att jag rullade hela vägen till macken så när som på en liten refug-knuff.

Nu till frågan: Tankade så mycket det gick, långt över fyllnings-indikatorn (eller vad den nu ska kallas?) och fick ändå bara i 16,8 liter... Läst i specen att tanken ska rymma 19 liter. Någon som ens fått i mer än 17? :confused:

Jag säger exakt det samma Horn1 .. 17.5 är det jag fått i.. och då har jag kört slut tanken innan och fulltankat efter. men stödet uppe.

jag fattar inte hur de får i 19L men i min -08a är det iaf omöjligt ;)
 
Funderar lite smått på att byta min XT660X motard mot en Hornet 600 (blå med crosstyre)
Hade en 98 som första hoj för 5 år sedan & hade mycket roligt med den....gör man bort sig att kliva av XTX:en?

Varför skulle du göra det?

Sjukt mycket mer motor på Hondan, lättstyrt och lättkört och framförallt mer användbart när du ska åka på motorväg/pendla.
 
Stod hojen på stödet när du tankade? Går i en skvätt till om hojen ej lutar, som den ofta gör med stödet nere.


Inget stöd nere... satt iofs på hojen, så fjädringen trycks ju ner lite men borde bli marginal nivå-sänkning av tanklockets position på tanken. Vet inte om det finns något utjämningsrör mellan de olia delarna av tanken som jag gissar ligger på var sin sida om något RAM-rör. Rent teoretiskt skulle det kanske kunna varit tomt på ena sidan ramen och funnits 2 liter på andra. Måste kört typ 4 mil utan att lutat hojen....

Har mycket svårt att tro att någon kan fylla 19 liter utan att ta lite i en doggy-bag:confused:
 
Hade vart skysst om det fanns nån digital inställning på nästa års hornet hur långt man kommer på tanken.. När honda hade en sån där hittepå grej vad man tyckte saknades på hojen skrev jag det.. :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top