Vad gäller för husbussar?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag har hört talas om nåt som heter personbil klass 2, att man ska kunna regga en buss som personbil så att man kan köra den på B-kort. Nån som vet vad som gäller? Jag hittar inget på transportstyrelsens hemsida om detta.

Det enda som gäller för husbussar är TOTAL ANNIHILATION!
Detsamma gäller såklart för bilar med husvagnar också.

:tungan ;)

Personbil klass 2 får framföras på behörighet B under förutsättning att behörigheten är utfärdad före 1 jan 2000 om jag inte missminner mig. Har man behörigheten utfärdad efter det så får man inte köra personbil klass 2 om den väger mer än 3,5 ton.
Det finns en del villkor för att man ska kunna regga om den till personbil klass 2. Jag har för mig att det är något om den inte ska vara avsedd för persontransport eller godstransport. Man kan med andra ord inte ha kvar alla säten i en buss utan den ska vara inredd för boende och vara avsedd för max 8 passagerare utöver föraren.
Till personbil klass 2 måste man ha vinterdäck til skillnad från vad som krävs för lastbil eller buss. Å andra sidan är inte en personbil begränsad i hur fort man får köra som en lastbil eller buss är.

Personbil klass 2 får framföras på behörighet B under förutsättning att behörigheten är utfärdad före 1 jan 2000 QUOTE]

Rätt förutom att det ska vara utfärdat före 1 juli 1996 och nej det kommer inte bli 1 juli 1997 nästa år :huvet dock klarar jag mig. Har även varit en hel del diskussioner om huruvida det gäller om man förlorar körkortet då jag själv varit av med det. Tydligen är det så att om man får tillbaks körkortet, alltså slipper att ta om det det så kan du fortsätta köra för där står när du ursprungligen tog det. Dock kan det enligt myten vara så att om nån nitisk polis kontrollerar både 1 o 2 ggr inom 5 år efter att du fått tillbaks kortet så kan de hindra dig från att köra vidare, men tydligen efter 5 år försvinner alla lättare trafikförseelser. Man kan säga att det är en djungel för oss som varit av med kortet... Dock var det kanske inte det som var svaret på orginalfrågan...:rolleyes:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg