5mm "sorgkant" Maxxis Presa Sport MA-PS (180/55-R17) vid bankörning!

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Trots fullt nedlägg tills fotpinnarna (bytt till kortare rejspinnar) är precis på gränsen att skrapa i får jag inget slitage på de yttersta 5mm på mitt Maxixdäck (bak). Tidigare körde jag med samma fabrikat fast 190/50 istället. Då blev sorgkanten 10mm på var sida.

Någon mer som upplevt detta "fenomen" på Maxxis Presa Sport MA-PS? Är det trots max nedläggningsvinkel så att det slits mer ut på kanten om man ökar farten ytterligare?

Strunt samma egentligen för Presa Sport är ett mycket bra och prisvärt däck!

Men man vill inte att folket vid korvkiosken skall tro att man är en fegis! :gnissla

Knäpuckarna är det inga sorgkanter på iallafall! :yoparty

Har samma däck fast 160 på min motard. Precis samma där..

samma här, körde ganska hårt på Kemora, men fegrand kvar, fattar ingenting :va skit samma egentligen däcket levererade bra till mej som är nybörjare på bana :tummenupp

Vad har du för tryck i däcket?

Med 190 däcket körde jag 2,4 bak och 2,1 fram ett par bandagar utan att få det slitet hela vägen in i sargen. :)

Men med 180 hade jag under licenskursen (nypålagt vid kursstart) på 2 dagar det tryck som står i boken för min hoj (speed triple 1050) 2,9/2,55. Aningen högt tryck för en bankörning kanske men det funkade fint utan några större överaskningar.

samma här, körde ganska hårt på Kemora, men fegrand kvar, fattar ingenting :va skit samma egentligen däcket levererade bra till mej som är nybörjare på bana :tummenupp

Sen ser man folk som man varvat som har det slitet hela vägen ut! IRRI! ( ej samma fabrikat. )

Last edited:
Med 190 däcket körde jag 2,4 bak och 2,1 fram ett par bandagar utan att få det slitet hela vägen in i sargen. :)

Men med 180 hade jag under licenskursen (nypålagt vid kursstart) på 2 dagar det tryck som står i boken för min hoj (speed triple 1050) 2,9/2,55. Aningen högt tryck för en bankörning kanske men det funkade fint utan några större överaskningar.

Sen ser man folk som man varvat som har det slitet hela vägen ut! IRRI! ( ej samma fabrikat. )

ja mycket mystiskt, jag varvade varje pass också nästan, men mitt bakdäck såg i princip oanvänt ut efter fyra dagar:hihi först tänkte jag att, jaha ok, men då körde jag kanske inte så hårt som jag trodde, funderade lite på däcksprofilen, men hajjade inte, skönt att man inte är ensam om "problemet" :hihi

ja mycket mystiskt, jag varvade varje pass också nästan, men mitt bakdäck såg i princip oanvänt ut efter fyra dagar:hihi först tänkte jag att, jaha ok, men då körde jag kanske inte så hårt som jag trodde, funderade lite på däcksprofilen, men hajjade inte, skönt att man inte är ensam om "problemet" :hihi

Mitt är slitet! Det ser riktigt rejsigt ut föutom den där sista biten!! :va

Men det är grymma däck för de pengarna! Har sett här på SH att en del instruktörer börjat köra på presa sport med, så marginaler att öka hastigheten borde det helt klart finnas. :)

Mitt är slitet! Det ser riktigt rejsigt ut föutom den där sista biten!! :va

Men det är grymma däck för de pengarna! Har sett här på SH att en del instruktörer börjat köra på presa sport med, så marginaler att öka hastigheten borde det helt klart finnas. :)

ja jag är kanonnöjd! fått bra recensioner :tummenupp

efter två bandagar såg mitt däck ut såhär, och mycket mer slitet blev det inte, även om jag körde "mer" de två sista dagarna.

Bifogat

• 090722 - 18.00.10 (ID.4492).jpg
    090722 - 18.00.10 (ID.4492).jpg
    165.3 KB · Visningar: 349
Lika här, ca 5mm fegkant kvar på 190/50, fast jag har bara kört gata.

Men jag tycker fortfarande som jag skrev i tidigare inlägg att hojen blev trögstyrd, tog udden av styrningen enligt mig.

Men klart ett prisvärt däck.........

Jag kör med Maxxis presa sport i 160 bredd, på dom blir det inte någon fegrand. Däremot på framdäcket är det ca 5mm längst ut som inte är använt. Antar att det har med däcksprofilen att göra.

Lika här, ca 5mm fegkant kvar på 190/50, fast jag har bara kört gata.

Men jag tycker fortfarande som jag skrev i tidigare inlägg att hojen blev trögstyrd, tog udden av styrningen enligt mig.

Men klart ett prisvärt däck.........

Vad man kan läsa sig till är presa sport lite mer trögstyrda än ex. Pilot 2 ct.

Har du provat att köra på 180 bredd? Det borde bli skillnad.

Jag kör med Maxxis presa sport i 160 bredd, på dom blir det inte någon fegrand. Däremot på framdäcket är det ca 5mm längst ut som inte är använt. Antar att det har med däcksprofilen att göra.

mitt framdäck av samma fabrikat slits jämnt och fint ända till kanten.

Last edited:
Samma här fast framdäcket. Körde på Mantorp och slet bakdäcket ända ut. Framdäcket är det säkert 10mm fegrand på. Måste bero på olika profiler. Kör Pilot 2CT bak än så länge.

ja jag är kanonnöjd! fått bra recensioner :tummenupp

efter två bandagar såg mitt däck ut såhär, och mycket mer slitet blev det inte, även om jag körde "mer" de två sista dagarna.

Det där kommer gå över när det börjar gå fort :D

Ni med fegrand kan kika lite bilder och jämnför nedlägg. Ibland får man ju känslan att nu går det inte att lägga ner mera men så ser man bilder på någon snabbing och vips finns nya möjligheter.

Jag får fegrand kvar på framdäcket, men är mer eller mindre possör själv:rolleyes: men det är inget att bry sig om varken fram eller bak, skit i vad folket vid korvkiosken tänker, tror inte insatta ens tänker de tankebanorna.:)

Ni med fegrand kan kika lite bilder och jämnför nedlägg. Ibland får man ju känslan att nu går det inte att lägga ner mera men så ser man bilder på någon snabbing och vips finns nya möjligheter.

hehe japp förmodar att så är fallet :glömdet:)

Jag får fegrand kvar på framdäcket, men är mer eller mindre possör själv:rolleyes: men det är inget att bry sig om varken fram eller bak, skit i vad folket vid korvkiosken tänker, tror inte insatta ens tänker de tankebanorna.:)

Klart det spelar roll :). Egentligen borde däcken säljas lätt inslitna så man aldrig behöver skämmas. Det skulle väl isf vara touringplattan som avslöjar en men då kan man ju alltid skylla på att man börnar så innehelvete...

Kommer det slita mer längre ut på däcket bara för att det går fortare? Även om nedlägget är detsamma? ( = fotpinne smakar asfalt )

Givetvis kräver fysikens lagar att jag vid ökad fart hänger ut mer för att inte behöva öka vinkeln.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back