Rimligt pris på begagnad effektljuddämpare?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Har lyckats spåra upp att en föregående ägare har sparat en vampire effektljuddämpare i rostfritt till min hoj. Han hade sparat den eftersom han trodde den skulle passa på hans nästa.

Nåväl, vi har försökt spåna vad ett rimligt pris kan vara på detta. Helt felfritt, förmodligen rostfritt stål. Inga skador. Han har ett vagt minne av att det nytt kostade 3500kr ca.

Dämparen passar bara ca. 40 hojar i sverige, till en yamaha gts1000.
Så säljaren har svårt att hitta en annan köpare, jag kan omöjligen hitta ett annat beggat...
Jag har svårt att bestämma mig, jag vet att tråden är löjlig. Men jag chansar på nåt seriöst svar.

Är 1500kr ett rimligt pris för både köpare/säljare?

Håller med plåtniklas. Samt vad är du beredd att betala för att få det ? För dig kanske det kan vara värt 2500kr. För någon annan 1000kr.

Intresse/Tillgång...
Vet inte, tänkte först 1000kr. För mig är det inte prioriterat att ha en effektdämpare, men tydligen ska hojen gå bättre med detta på.

Men det ska vara ett pris som man kan känna är okej för båda, tror vi landar på 1500kr. Jag känner bara att 1000kr är "lite lågt", vill inte utnyttja säljaren. Men jag var mest nyfiken för det är ju många hojar numera med effektdämpare. Så jag undrade mest bara vad dom beggat har för värde. Jag tänker dessutom att även om jag inte är så intresserad så kanske det är enklare att sälja hojen med en effektdämpare med, den gången jag ska sälja.

Vet inte om jag vågar eller vill mappa om hojen däremot. Har hört lite olika bud om detta. Problemet är att styrboxen på denna ligger på 20 000kr ny, och beggad går den inte att få tag på. Vill inte ställa till det så jag måste byta styrbox.

En vara är väl värd vad någon vill betala, sen är det upp till säljaren om han vill ha den i bokhyllan. Varför är den speciell? En tusing är väl inget lågt pris om inte köparna står i kö? Har du sett skicket?

Tänkte bara tala om att de säljs på addemoto på gastelyckan och där kan du ju få värdet bekräftat eller dementerat. De säljer ju en del nya från 1500 eller kanske lite till. Om det är ordinarie pris eller hyllvärmare som dumpas vet jag ej.

Vad jag vet är att de är ganska hårt dämpade och du har både kat och moppekrökar, så rimligtvis borde du klara dig utan ommappning. Öpnnar du på luftsidan också får du nog ge den lite mer mat.

Det du vill ge, ger du ju :tummenupp Halva nypris som några säger är väll hyffsat rimligt.

Jag har aldrig köpt en effektdämpare förut. Varken ny eller begagnad, och jag tycker han är trevlig så jag ville bara ge ett "ärligt" pris. Egentligen så spelar det mindre roll om jag ger 1000 eller 1600 bara det är ett rimligt pris. Vi enas nog om 1500kr levererat hem till dörren mer eller mindre.

Just GTS1000 modellen är rätt så ovanlig, så utbudet av effektdämpare som passar är litet. Möjligt att fzr1000 ljuddämpare passar, vet ej. Just GTS1000 varianten hade en hel del förändringar på motortypen. Genesis-motorn som jag tror de kallade denna byggdes om till två varianter dels den som senare hamade i thunderace'n och den jag har. Mer vet jag inte. Men det ska tydligen vara 5-ventilare med mer bottendrag och mindre toppeffekt än i thunderacen.

Jag har inte ställt in mig på just en vampire, men nu blev det just en sådan jag satt och förhandlade om. Jag vet ju att just detta rör passar på min hoj, då det suttit på den. Tack för infon om hur det funkar med mappningen!

Last edited:
Beror helt på nypriset t.ex. akrapovic evo2 helsystem till r1 04-08 kostar väl i runda slängar +20kkr nytt i sverige men att sälja det för halva priset kan bli tungt! Min erfarenhet säger att ett slipon av en erkänd tillverkare kostar 2500-3500 begagnat så 1500 för ett av mig okänt märke låter väl ok!

Jag har aldrig köpt en effektdämpare förut. Varken ny eller begagnad, och jag tycker han är trevlig så jag ville bara ge ett "ärligt" pris. Egentligen så spelar det mindre roll om jag ger 1000 eller 1600 bara det är ett rimligt pris. Vi enas nog om 1500kr levererat hem till dörren mer eller mindre.

Just GTS1000 modellen är rätt så ovanlig, så utbudet av effektdämpare som passar är litet. Möjligt att fzr1000 ljuddämpare passar, vet ej. Just GTS1000 varianten hade en hel del förändringar på motortypen. Genesis-motorn som jag tror de kallade denna byggdes om till två varianter dels den som senare hamade i thunderace'n och den jag har. Mer vet jag inte. Men det ska tydligen vara 5-ventilare med mer bottendrag och mindre toppeffekt än i thunderacen.

Jag har inte ställt in mig på just en vampire, men nu blev det just en sådan jag satt och förhandlade om. Jag vet ju att just detta rör passar på min hoj, då det suttit på den. Tack för infon om hur det funkar med mappningen!
Skön hoj du har.
Sålde min till Märsta i fjol våras.Hade en Corbinsadel på min.
Kan j rekomendera.Grymt skön sadel.
Vad f årsmodell har du på din?

Skön hoj du har.
Sålde min till Märsta i fjol våras.Hade en Corbinsadel på min.
Kan j rekomendera.Grymt skön sadel.
Vad f årsmodell har du på din?
En -93'a grön i väldigt bra skick. Letar corbinsadel, men omöjligt att hitta beggat till bra pris. Nytt kan man ju bara drömma om.

Trivs bra med hojen, bra kompromiss på många punkter.
Just vägegenskaperna är ju väldigt fina med navstyrningen och omega-chassiet.
Lite tung ibland, men underbar på motorvägen.

Vad vill du/tror du dig uppnå med detta? Mer krut? Man har ju satsat på bra låg och mellanregister då det är en touringhoj, dessutom full med innovationer. Risken är att du stör något som kanske mår bäst som det är. Skillnaderna mot fzr-motorn är många på insugs- och avgassidan, även om den passar i samma fästen.

Du kan ju testa, 1500 blir du varken rik eller fattig på. Minns att du ville dreva om den för att sänka varvet, sällan som ett slip-on gynnar lågvarvsegenskaper. Tror dock inte att detta system förändrar något nämnvärt. Gillar du ljudet och den går ok, så är det ju bra. Hade nog inte gått längre än att testa med att bara byta pipa. Luftfilter, mappning = problem och kompromisser. Inte tvunget, men se till vad den skall användas till.

Vad vill du/tror du dig uppnå med detta? Mer krut? Man har ju satsat på bra låg och mellanregister då det är en touringhoj, dessutom full med innovationer. Risken är att du stör något som kanske mår bäst som det är. Skillnaderna mot fzr-motorn är många på insugs- och avgassidan, även om den passar i samma fästen.

Du kan ju testa, 1500 blir du varken rik eller fattig på. Minns att du ville dreva om den för att sänka varvet, sällan som ett slip-on gynnar lågvarvsegenskaper. Tror dock inte att detta system förändrar något nämnvärt. Gillar du ljudet och den går ok, så är det ju bra. Hade nog inte gått längre än att testa med att bara byta pipa. Luftfilter, mappning = problem och kompromisser. Inte tvunget, men se till vad den skall användas till.
Denna effektdämpare är tydligen speciellt anpassad för just GTS-motorn så den ger egentligen ingenting mer än att motorn går lite jämnare och bättre.
Ägaren special-beställde denna dämpare till just min hoj.
(har tidigare suttit på hojen)

Går motorn lite bättre så är det värt 1500kr kan jag tycka. Ljudmässigt så låter inte effektdämparen så mycket, men den ger ett lite härligare ljud tydligen. En kul grej mest, inget mer. Klarar mig gott på den kraft jag redan har i motorn. Har aldrig haft ett effektsystem, tänkte jag skulle unna mig ett...
:)

Har räknat och kollat, den är redan drevad bak. Så det får vara, räcker med det.

Denna effektdämpare är tydligen speciellt anpassad för just GTS-motorn så den ger egentligen ingenting mer än att motorn går lite jämnare och bättre.

Går motorn lite bättre så är det värt 1500kr kan jag tycka. Ljudmässigt så låter inte effektdämparen så mycket, men den ger ett lite härligare ljud tydligen. En kul grej mest, inget mer. Klarar mig gott på den kraft jag redan har i motorn. Har aldrig haft ett effektsystem, tänkte jag skulle unna mig ett...

Har räknat och kollat, den är redan drevad bak. Så det får vara, räcker med det.

Aha, då vet du att det funkar!

Tycker detta inlägg visar vart du står, köpt den/dom för 1500 spänn så kommer du inte gå och beklaga dig senare över att du inte köpte pipan/orna :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back