hur mycket olja man ska ha i gafflarna?

McRed

Medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
sverige
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
Tänkte byta gaffelpackning på min kawa GPX750r, och undrar nu ifall någon utav er som vet hur mycket olja man ska ha i gafflarna? Saknar manual till den...

/// McRed
 
Från en tysk manual till GPX750R -87.
Får det till 380 cm2 vid renovering, 325 cm2 vid oljebyte alt. 149mm i högra benet och 120 i vänster men min tyska är inte så bra :D

EDIT:
(Förväxlat höger och vänster, sa ju att min tyska är skit)
Ändrat nu.
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    99.1 KB · Visningar: 87
Last edited:
Hahaa... kan det stämma att det kan vara olika på benen ;) då måste jag bara hitta någon som kan tyska :rolleyes:

thanks!
 
ja det känns ologiskt men tack för översättningen :tummenupp

Antar att dom menar vänster när man sitter på hojen :D
 
Skillnaden på nivåerna har nog med att det sitter en antidive på högra benet.
 
Sökte fram en "Kawasaki GPZ600 R,GPX600 R,Ninja 600 R & RX,GPX750 R,Ninja 750 R 85-97 Haynes Service Manual" och där är det också olika nivåer, knepigt men det verkar stämma.

(Säg till om jag lägga upp den så du kan hämta hem den, ca 82Mb PDF.)

Kan du förklara för en obildad vad är en antidive gör? :)

Antidive var något som vissa tillverkare utrustade gafflarna med på 80-talet, när man bromsar så blir gaffeln hårdare, det sitter ventiler som begränsar oljeflödet som påverkas av endera trycket i frambromsen, elektriskt eller rent mekaniskt.
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    13.2 KB · Visningar: 50
Last edited:
Antidive var något som vissa tillverkare utrustade gafflarna med på 80-talet, när man bromsar så blir gaffeln hårdare, det sitter ventiler som begränsar oljeflödet som påverkas av endera trycket i frambromsen, elektriskt eller rent mekaniskt.

Okej! där har man lärt sig något nytt. Tack! :)
 
Tack CPMS: Okej, då är jag övertygad att det kan vara olika nivåer. Men måste bara säga att det känns konstigt att hälla i olika men jag litar på er.

/// Tusen tack för all hjälp! Ska testa om jag klarar mig utan manual... :rolleyes:
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top