Frågor/tips/nyfiken XR 600

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Som vissa kanske vet så har ja en XR 600 som ja fick ett litt ras på :mad:
Har nu skurvat isär motorn, köpt delar, köpt en till motor och ¨skruvat massa :)
Så nu e de snart klart :)
Har dock lite frågor ja behöver hjälp med :confused:

Lite bilder från arbetet :)
 

Bifogat

  • DSC01360.jpg
    DSC01360.jpg
    229.4 KB · Visningar: 64
  • DSC01362.jpg
    DSC01362.jpg
    242.5 KB · Visningar: 63
  • DSC01364.jpg
    DSC01364.jpg
    238.8 KB · Visningar: 49
  • DSC01365.jpg
    DSC01365.jpg
    248.9 KB · Visningar: 60
  • DSC01367.jpg
    DSC01367.jpg
    244.8 KB · Visningar: 57
  • DSC01370.jpg
    DSC01370.jpg
    235.5 KB · Visningar: 56
  • DSC01386.jpg
    DSC01386.jpg
    240.8 KB · Visningar: 54
  • DSC01387.jpg
    DSC01387.jpg
    238.4 KB · Visningar: 55
Nu har ja lite frågor =)


1. Vilken stake e "bäst"? Är någon av dom orginal?
dsc00036m.jpg

I den trimmade motorn som rasade -90a
dsc00037zdf.jpg

I den nyköpta motorn -87a

2. Vilken har orginal tallrikar? Gör andra tallrikar någon skillnad? Vilka skulle ni föredra?
dsc00041o.jpg

90ans
dsc00042ucd.jpg

87ans

3. Vilken cylinder?
90an till vänster (100mm 628cc)
87an till höger (orginal? 591cc)
dsc00049j.jpg


4. Vilken topp?
dsc00040l.jpg

90an till höger (enkelförgasare)
87an till vänster (dubbelförgasare)

5. Vilken kam?
90an (se specs i "supermoto trimtråden")
87an (orginal)

Är glad för alla svar jag får :):yoparty:banana
 
5. Vilken kam?
90an (se specs i "supermoto trimtråden")
87an (orginal)

Om du har kört med trimkammen ostrypt så kommer du sakna den nåt enormt om du väljet att sätta i en orginalkam. När du känner runt 5krpm att du får en effektpuckel med trimkammen så kommer effekten istället att dala med orginal.
 
Okey. Har bara kört strypt och med trimkammen. Å ja tkr de e så skönt med den för den ger ganska bra på botten sen där man tror att den ska börja dala så sticker den ännu mer :)
Men om man jämför den med en original... Och med tanke på att ja ska åka strypt... Kommer de verkligen märkas så stor skillnad?
 
Hot rods staken är inte original, en sån åkte i min förra XR600 när jag renoverade den. Lite bättre pris än original, och fick tips om att den skulle vara bra. Höll för mig iaf. :P

Om du nu ändå har en 628cc cylinder och enkelförgasartoppen så kör på det! Dubbelförgasarna försvann väl inte för inte, hur många stånkor kör med det idag? Har hört dom tidiga 600orna med dubbla förgasare ska vara riktigt svårstartade och jävliga att bestycka.
 
Hot rods staken är inte original, en sån åkte i min förra XR600 när jag renoverade den. Lite bättre pris än original, och fick tips om att den skulle vara bra. Höll för mig iaf. :P

Om du nu ändå har en 628cc cylinder och enkelförgasartoppen så kör på det! Dubbelförgasarna försvann väl inte för inte, hur många stånkor kör med det idag? Har hört dom tidiga 600orna med dubbla förgasare ska vara riktigt svårstartade och jävliga att bestycka.

Okej tack =) Va mest fundersam över staken :)
Men nu blir det den staken iallafall :)


En till sak jag skulle vilja ha svar på e... På 87ans motor sitter de någon slags dekompsak vid kicken och på kickaxeln.. Hur funkar det? Är det värt att ha kvar? :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top