Varför lägger man ut detaljer av sitt privatliv på internet?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Är det någon som kan förklara för mig varför man väljer att lägga ut några av de allra mest privata grejer på ett internetforum? När vi ändå är igång kanske någon kan förklara varför det är OK eller kanske till och med lite fränt att skryta med vilken förlorare man är?

Exempel på trådar:
Min flickvän är otrogen.
Jag har en ofödd tvilling i min ena skinka.
Jag köpte x för en massa pengar som visade sig vara helt värdelöst.
Mitt könsorgan är 25mm på grund av en medfödd sjukdom.
Min pojkvän har lämnat mig.
Här, kolla mig i bikini.

osv, osv.

Fan jag har missat några av dom där, kan du inte länka?

Personligen startar jag inga trådar om mitt privatliv, jag bloggar inte och jag har ingen fläkig hemsida med detaljer, men jag har inget problem att dela med mig av mitt privatliv (inklusive motgångar) i befintliga trådar om jag tror att det roar någon.

Men visst tycker även jag att en del fläskar på med för mycket detaljer.

för att man har ett sånt trist liv o behöver få bekräftelse

Nu har jag aldrig varit intresserad av att dela med mig av mitt privatliv, men vissa kanske är tyngda av nånting och behöver ventilera och känner att det är lättare att göra det där dom är lite mer anonyma. Ibland är lättare att prata ut hos främlingar.

Nu har jag aldrig varit intresserad av att dela med mig av mitt privatliv, men vissa kanske är tyngda av nånting och behöver ventilera och känner att det är lättare att göra det där dom är lite mer anonyma. Ibland är lättare att prata ut hos främlingar.

Precis.

Det är så j*vla härligt opersonligt på internet. Dess styrka, dess svaghet.

Jo men det är ju det som är problemet som jag ser det. Hur många här inne är anonyma? Det är träffar, samåkningar, gruppköp, MSN, alla har legat med alla och även om man bara vet av ett nick så går det ju inte en dag utan att man ser SH tröjor med deras nick på inne i stan.

Jag är för att prata om saker och ting med vänner och famlij där man vt att det stammar. Men varför blotta intima detaljer om sitt liv på en site med tusentals medlemmar som man faktiskt löper en väldigt hög risk att stöta på ute i vardagen - jobbet, fester, samåkningar, osv.

Personligen startar jag inga trådar om mitt privatliv, jag bloggar inte och jag har ingen fläkig hemsida med detaljer, men jag har inget problem att dela med mig av mitt privatliv (inklusive motgångar) i befintliga trådar om jag tror att det roar någon.

Klart man bjuder på sig själv och det man upplevt - alla till olika grad. Men det är ju just ytterligheterna jag inte förstår.

Last edited:
Det som läggs ut på nätet stannar på nätet. Går ju lixom inte att ändra sig sen.
Lagom roligt att hitta bilder på sina barn på en peddosida om 10 år.
Nu var detta lite väl nojigt exempel, men nåt att tänka på kanske. :)

Det som läggs ut på nätet stannar på nätet. Går ju lixom inte att ändra sig sen.
Lagom roligt att hitta bilder på sina barn på en peddosida om 10 år.
Nu var detta lite väl nojigt exempel, men nåt att tänka på kanske. :)
För nått år sen gick dom ut med just såna varningar på semestersiter och föräldrasiter, där folk gärna lägger ut bilder på sina bäbisar och småbarn som plaskar å badar. :zpy

Visst kan jag lägga ut trådar om när jag har klantat mig å behöver hjälp, och jag har uppdaterat trådar som har handlat om mina vurpor med förstahandsinfo, istället för att det ska florera rykten. Men att a lá skvallerpress sitta å snyfta ut kan jag för mitt liv inte förstå :va

Allt handlar väl om att få synas en stund... På nätet e vi alla lika snygga.

Betvivlar starkt att du har en så fin rumpa i verkligheten, men du blir väl bemött utefter dina åsikter här å väljer du sen att träffa nån så e det väl pga/tack vare dem.

Fast lite lustigt var det med dom som skrek högt å lågt om ipredlagarna å allt vad integritetkränkning det innebar men samtidigt lägger upp hela släkten å sitt eget liv på facebook... :va

Varför fattar inte vissa att man är på ett motorcykelforum & inte Lunarstorm...... ;)

Det här är OT-delen:fakta allt som inte platsar i mc-delen skrivs ju här, det blir mycket lunarstorm över det hela men ,folk som skriver om ditt och datt kanske tror att hojåkare generellt har bra tips och tänker likadant.

Mc-åkare består ju av människor från alla samhällsklasser och yrken , så det finns ju en del samlad kompetens här...förhoppningsvis

särskilt den sista där hade varit intressant, den har jag åsså missat:D

Det är väl inte så konstigt det är ju lättare att skriva än att titta någon i ögonen och prata om sina problem.

Sen skulle jag aldrig skriva nåt som jag inte kan stå för senare.

//Dafe

Har inget bättre svar på frågan än de andra här, men... Träffar jag på någon härifrån och pratar med live, till exempel på någon gruppkörning, så bildar jag mig en uppfattning om personen utifrån det, och inte utifrån vad han/hon skrivit här.

För att man vill det.
du behöver inte förstå, du behöver inte tycka det är rätt du behöver inte ens läsa eller titta på det.
Men tja du får allt acceptera det.

vi är alla olika och alla har sina skäl till att de lade ut just den texten/bilden på just den platsen just då.

Varför lägger fotograferna ut sina bilder ?
varför lägger mytomanerna/trollen ut sina alster ?
varför skriver du denna tråden ?

alla har vi våra skäl.
till den som skrev om ipred osv, skillnaden är att ipred är en sak att lägga ut alster och information om sig själv är en annan att någon anser sig ha rätt att ta reda på vem du är och vad du gör är en annan.
skillnaden är vad du väljer att lämna ut och vad någon annan tar reda på.
jämför inte päron och apelsiner, de är inte samma sak.
Du vill väl inte ha päronjuice när du beställer apelsinjuice.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år