Grov olovlig körning (körförbud)?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej Bullen.

Nej jag har inte kört utan kort men av klantighet hade jag för tre veckor sen missat att det blivit körförbud på bilen. 1500 i böter och inget mer med det. Då så lät jag bilen stå tills idag då jag blev "tvungen" att ta en tur med den. Stoppad igen och nu hävda poliserna att det blir grov olovlig körning. När jag googlar hittar jag bara hur det fungerar när man blivit av med kortet och kört ändå alt. kört utan kort. Men vad blir då detta? Körkortsförlust?

[YOUTUBE-ID]03olYfVdF8g[/YOUTUBE-ID]

När vi satt i bilen menade jag att de hade fel brottsrebrucering och sa att olovlig körning var en annan sak. De sa att jag hade fel men frågade om varför jag trodde jag kunde så mycket. Jaja vi satt och bråka/diskutera ett tag i alla fall. Jag nämde väl att de inte är svårt att veta mer än en nybakad polisassprirant.

Nu ringde dom och sa att dom hade fel. Jag hade rätt, ingen grov olovlig körning bara penningbot för körning trots körförbud. Jag hade rätt de hade fel!

Ta bort tråden, tack!

Varför ska tråden tas bort? Tycker aldrig att trådar ska tas bort ifall det inte är dubletter.

hur hade det gått ifall du inte stått på dig? hade du fått fel "dom" eller finns det något som reglerar att det blir rätt i alla fall?

hur hade det gått ifall du inte stått på dig? hade du fått fel "dom" eller finns det något som reglerar att det blir rätt i alla fall?

Då det gäller körkortsåterkallande så är det ju länsstyrelssen som beslutar, så dom borde ju eventuellt ha sett felet, men i ett fall där det bara rör sig om böter skulle det kanske aldrig ha upptäckts.

Så du har fått 3000kr i böter på 2 dagar nu?

När vi satt i bilen menade jag att de hade fel brottsrebrucering och sa att olovlig körning var en annan sak. De sa att jag hade fel men frågade om varför jag trodde jag kunde så mycket. Jaja vi satt och bråka/diskutera ett tag i alla fall. Jag nämde väl att de inte är svårt att veta mer än en nybakad polisassprirant.

Nu ringde dom och sa att dom hade fel. Jag hade rätt, ingen grov olovlig körning bara penningbot för körning trots körförbud. Jag hade rätt de hade fel!

Ta bort tråden, tack!
Ringde dom dig sent en söndagskväll i ett sådant ärende alltså?

Nej jag har inte kört utan kort men av klantighet hade jag för tre veckor sen missat att det blivit körförbud på bilen. 1500 i böter och inget mer med det.

Jag erkännde så klart inte, särskilt när jag anser att det är fel brottsrebrucering. Åklagaren borde upptäkt det.

Nja två tillfällen på typ 3 veckor. Tror du jag var sur igår eller?

Ringde dom dig sent en söndagskväll i ett sådant ärende alltså?

Ja typ 20 min efter jag träffat dem på stan. Det roliga var ju att jag fick sitta bak i deras bil i 20 min och svara på frågor om vad jag tjänade och sånt trots att det uppenbarligen inte var ett grovt brott. Tror ni de ragga på mig? Allt som allt dog det en jävla stund för en jävla bot.

Sen tror jag att den äldre polisen ville släppa mig, det var cp asspiranten som försökte fylla någon kvot.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg