Problem med framhjul / axel på en GSXR600 - 05

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Bytte däck på tjejens Suzuki igår och får bara inte på framhjulet igen så att det sitter bra. :va

Satte in hylsan på vänstersida och sen axeln från högersidan. När jag har dragit fast axeln så den sitter som berget så sitter ändå hjulet inte fast i sidled. Det glappar ca 3mm axiellt????

Vad har jag gjort för fel?
Finns ju inga brickor eller liknande så det borde inte bli ett glapp axiellt.

Ska jag helt enkelt bara fortsätta att gänga in axeln och paja ett antal gängor? 3mm är ju ganska mycket....

Tacksam för snabba svar då vi ska till Gelleråsen i em för bankörning...

Tack på förhand
Martin
 
Glömt distansen till lagret på vänster sida?
I samband med balanseringen kanske?
 
Glömt distansen till lagret på vänster sida?
I samband med balanseringen kanske?

Men vad jag kan se ska det inte finnas nån distansring för lagret på vänstra sidan. Ska inte va nån sistans på någon sida....

Men vad jag kan se ska det inte finnas nån distansring för lagret på vänstra sidan. Ska inte va nån sistans på någon sida....

Bästa att kolla upp allting igen för 74:e gången.... :huvet
 
Last edited:
Men vad jag kan se ska det inte finnas nån distansring för lagret på vänstra sidan. Ska inte va nån sistans på någon sida....

Har för mig det,hylsan i vänsterbenet bruka bara ha en kant som ska trycka på distansen som sitter i packboxen.

edit:jag e inte 100 dock.
 
Last edited:
Har för mig det,hylsan i vänsterbenet bruka bara ha en kant som ska trycka på distansen som sitter i packboxen.

edit:jag e inte 100 dock.

Tror jag förstår vad du menar med hylsan.
Ja den skall in i packboxen och trycka mot ringen men lagret sitter fast på plats och att det skulle behövas en 3mm distansring verkar omöjligt......?????

Nån annan som har någon ide?
 
Hylsan ska sitta med flänsen på utsidan av gaffelbenet, det har du säkert koll på. Den hylsan behöver man välan inte lossa när man ska ha ner hjulet, eller? Det finns inga distanser som kan försvinna, så du får helt enkelt klura ut hur det ska sitta.
 
Tack för all hjälp.
Som Mattias sa: det skall inte finnas några distanser.....Det är helt enkelt fel axel som är monterad. Axeln är 3mm för lång!!!!!
Detta kollade vi mot en annan suzuki på Gelleråsen.

Eftersom detta var första gången vi tog av framhjulet på hojen så har firman vi köpte den av satt i fel axel samt att den har alltid haft ett 3mm glapp..............:mad:

Nu fick vi hjälp av Galne Målaren och Bohlin Racing, stort tack, att svarva till en 5mm distans så det löste sig till slut.

Hojen funkade toppen och tjejen sänkte sitt personbästa med 13 sek!!!!!! :Bugar
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top