AVA Mc auktionera ut sin ER-6 turbo

Jepp, man kan se det som förlorad inkomst ja, men som GuW säger så om det är segt med hojar på vintertid så blir det ju ingen förlorad timkostnad, utan då pratar vi förlorad lön för företaget som är betydligt lägre, kanske 150:-/timmen jämfört med 700-800:- timmen. Då lär det knappast bli några 350000:- :rolleyes:

Det är ju bara olika sätt att räkna. Om man ska sälja en hoj som byggts så kan man antingen redovisa hur mycket pengar det motsvarar för dig som kund ifall du bett Företaget bygga om en hoj åt dig eller hur mycket lön som betalades ut för byggtiden.

Det är ju bara olika sätt att räkna. Om man ska sälja en hoj som byggts så kan man antingen redovisa hur mycket pengar det motsvarar för dig som kund ifall du bett Företaget bygga om en hoj åt dig eller hur mycket lön som betalades ut för byggtiden.

Jo, då skulle jag kunna sälja en bostadsrätt och skriva påkostad 480000:- fast jag egentligen köpt saker för 100000:- och gjort det själv?
(Det skulle kostat 480000:- om jag anlitat massa hantverkare)

Tycker de saftat på byggkostnaden lite för mycket. :näsblod

Inköp haybusa 09 149 900 kr
inköp mc-xpress turbo kit ca 50 000 kr
Mc express ihopbyggnad av turbohojen ca 50 000 kr

summa 250 000 kr

Även med nyaste värstinghojen kommer man inte upp i den fantasisumman.

Ja, varför skulle du inte kunna det? Värderar du inte din tid?

Jo, men låt säga så här (för att hålla oss till mc-relaterat) Om en privatperson skall sälja sin mc och skriver påkostad 30000:- Han har köpt däck, drivpaket och annat för 10000:- men menar att alla kvällar i garaget han servat, bytt saker, åkt fram och tillbaks till däckfirman etc kostat honom tid som är pengar. Tror de flesta här skulle skaka på huvudet då och kolla på en annan hoj.

summa 250 000 kr

Jo visst har de saftat på, men måste faktiskt försvara AVA med det du skrev. AVA har gjort betydligt mer än ovan på sin Turbohoj, kolla själv får du se. De har inte bara monterat en Turbo...

Jag gillar den skarpt.
Kanske inte just lackeringen, men jag har skådat den nära då jag skrev en artikel om den i Bomber Magazine och jag vet att det är en hel del modifieringar bakom. Som tidigare sagts, de har inte bara kastat på lite färg och tejpat fast en turbo. Allt för att få dit turbon är enkom moddat/ombyggt/nybyggt för den hojen så som andra delar också som t.ex. fästen, avgassystem, luftburk, svingen, bakkutsen med mera.
Jag är övertygad om att priset som anges inte är värdet på alla saker som är ditsatta utan de räknar givetvis med arbetstimmar. Ett pris som nog skulle satts om det var ett rent jobb åt en kund (eller kanske inte riktigt 350-tusen men en kvarts mille iaf). Det var som sagt 4 personer som om vart annat var inblandade i bygget om jag inte minns helt fel.

Nåja, jag gillar stuket på den och skulle mycket väl hostad upp stålarna om jag hade haft litet överflöd i kassan. Å då skulle den givetvis bli en i mängden av samlarhojar jag skulle ha. Som t.ex SWT Racings Hayabusa Street Fighter Turbo, en Confederate (bara för att det sitter coolfiber på den och för att den har svenska ISR-komponenter), Ducatis 1098 Street fighter med flera :)

Last edited:
Läste om det där bygget i nån mc blaska. Har för mig att de gödslat pengar på olika delar bara för att.. så 300k + skulle inte förvåna om den faktiskt kostat ( räknat i listpris på allt men de har ju själva andra priser så klart )

Jo, men låt säga så här (för att hålla oss till mc-relaterat) Om en privatperson skall sälja sin mc och skriver påkostad 30000:- Han har köpt däck, drivpaket och annat för 10000:- men menar att alla kvällar i garaget han servat, bytt saker, åkt fram och tillbaks till däckfirman etc kostat honom tid som är pengar. Tror de flesta här skulle skaka på huvudet då och kolla på en annan hoj.

Nog är det så, men du får ju fortfarande annonsera så, och har du tur kommer du upp i blocket-tråden också.:tungan

Men i det här fallet har någon trots allt betalat någon annan för att bygga om hojen. Ava är ingen person, utan ett företag som betalar lön åt någon som gör jobbet, alldeles oavsett om det sker på "spilltid" eller ej. Det skiljer anser jag detta från en hoj ombyggd av en privatperson som gör det på fritiden.

Jag tycker hojen är skit fräck :tummenupp

Dock är priserna som de pratar om löjliga :rolleyes:

Men visst, kanske blir någonting sådant om man snackar fulla SVENSKA priser.
Vilket ju brukar vara väldigt mycket högre än vad som gäller i andra länder :fakta

Ta som exempel på hur man kan köpa specialbyggda hojar i USA för runt 200k. Då är allt special, från ram fälgar motor mm. En sådan hoj skulle kosta mer än 500k här hemma. Och det är inte våran högre moms eller fraktkostnaderna som gör skillnaden. Det är att de vi måste handla med hemma i Sverige skall ha sådan jäkla vinst på allt :rolleyes:

Hur som helst skulle jag lätt kunna äga den hojen :)

Last edited:

Det var företaget som köpte den och beställde omkonfigureringen och då skall också de facto kostnaden redovisas, dvs delar plus kost för mekanikern inte vad de kunde eventuellt skulle kanske betalt om de gjort det åt någon annan.

För att ta ert lägenhets exempel så kan jag säga att jag lagt ner hur många miljarder på min lägenhet som helst för jag vill ha 100 miljarder i timmen men jag har ju inte betalt mig själv en enda spänn i varesig lön eller betalt avgifter mm för detta.
hade jag gjort det så hade jag kunnat skriva 100 miljarder.

Bara för att man vill något innebär inte det att det har hänt.
det som inte hänt är fantasi och bara för att man fantiserar kan man inte säga att man har betalt det man fantiserar om för det är då lögn.

Last edited:
112 hk är bra för en 650 paralell twin, motorgången kan inte jämföras med en 4 cylindig sportäckel.

112 hk är bra för en 650 paralell twin, motorgången kan inte jämföras med en 4 cylindig sportäckel.

Håller med. Bara kolla på en original er6 kontra en tex Bandit 600. ER6:an upplevs som klart mycket rappare :fakta

Tror många här hade blivit förvånade om de hade fått köra denna hojen :)

summa 250 000 kr

Sen är ju en hayabusa en vanlig hoj att montera turbohoj. Inte Er6a, därför tar det ju lite längre tid att bygga ett oneoff-turbokit för den hojen.

Det var företaget som köpte den och beställde omkonfigureringen och då skall också de facto kostnaden redovisas, dvs delar plus kost för mekanikern inte vad de kunde eventuellt skulle kanske betalt om de gjort det åt någon annan.

Bara för att man vill något innebär inte det att det har hänt.
det som inte hänt är fantasi och bara för att man fantiserar kan man inte säga att man har betalt det man fantiserar om för det är då lögn.

Vad menar du? :va
Menar du att AVA som betalat sina anställda lön för att bygga hojen och betalat för alla de delar som sitter på inte kan sätta ut ett pris på hojen som ska ersätta kostnader för personal och delar på hojen samt även också ge dem en vinst på hojen när den nu ska säljas? Om den hade byggts till en kund eller inte spelar ju ingen roll i slutänden när den ska säljas för att få tillbaka de pengar de lagt ut samt gå med vinst.

Eller missförstod jag dig helt?

Att jämföra med att en privatperson pulat med sin hoj håller inte. Önskar man få redovisat alla faktiska kostnader på denna hoj så går det säkert att ordna för den som är seriöst intresserad. Bara kontakta AVA och fråga.:tummenupp

Last edited:
Vad menar du? :va
Menar du att AVA som betalat sina anställda lön för att bygga hojen och betalat för alla de delar som sitter på inte kan sätta ut ett pris på hojen som ska ersätta kostnader för personal och delar på hojen samt även också ge dem en vinst på hojen när den nu ska säljas? Om den hade byggts till en kund eller inte spelar ju ingen roll i slutänden när den ska säljas för att få tillbaka de pengar de lagt ut samt gå med vinst.

Eller missförstod jag dig helt?

Att jämföra med att en privatperson pulat med sin hoj håller inte. Önskar man få redovisat alla faktiska kostnader på denna hoj så går det säkert att ordna för den som är seriöst intresserad. Bara kontakta AVA och fråga.:tummenupp

Du missförstog mig helt

Ava har gjort ett arbete åt sig själv. De har köpt en hoj och lagt ner en massa tid på den i mantimmar.
De kan inte säga att de betalt exempelvis 1000 kr/timme bara för att det är deras normal taxa för en mekaniker ut mot kund. För de har inte betalt den summan, de har betalt vad mekanikern kostar plus arbetsyta ström mm, dvs kanske något i stil med 300 Kr / timma.

Hade de gjort jobbet åt en kund kunde denna ha sagt 1000 kr /timme om det nu var det han skulle betalt för det.

Däremot får ava välja precis vilket pris de vill att sälja hojen för eller om man så vill skänka bort den elda upp den eller plöja ner den i en åker.
men de kan inte utan att ljuga säga att den kostat dem 350 000 om den nu faktiskt inte har kostat dem 350 000.

Du missförstog mig helt

Ava har gjort ett arbete åt sig själv. De har köpt en hoj och lagt ner en massa tid på den i mantimmar.
De kan inte säga att de betalt exempelvis 1000 kr/timme bara för att det är deras normal taxa för en mekaniker ut mot kund. För de har inte betalt den summan, de har betalt vad mekanikern kostar plus arbetsyta ström mm, dvs kanske något i stil med 300 Kr / timma.

Hade de gjort jobbet åt en kund kunde denna ha sagt 1000 kr /timme om det nu var det han skulle betalt för det.

Däremot får ava välja precis vilket pris de vill att sälja hojen för eller om man så vill skänka bort den elda upp den eller plöja ner den i en åker.
men de kan inte utan att ljuga säga att den kostat dem 350 000 om den nu faktiskt inte har kostat dem 350 000.
Lite lustigt är det att AVA (och många andra) egentligen använder arbetsvärdeteori när dom försöker påskina
att varan är värd vad det "kostat" att bygga den.

Arbetsvärdeteorin övergavs av dom flesta ekonomer i slutet på 1800-talet.
De enda som envisas med att fortfarande stödja den är Marxisterna (och AVA...:D)

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back