Var köpa projektorduk på löpmeter?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Jag googlar och googlar men hittar ingen vettig stans att köpa.
Det står mest att man kan(men inte var), eller så är trådarna där det diskuteras sex-sju år gamla.

Jag tänkte bygga en vändbar ramspänd duk som är en projektorduk på ena sidan och en tavla på den andra.
Sjukt fult med tre+ kvadrat tomt vitt fält på väggen. :död

Vet tyvärr inte vart man köper projektorduk per löpmeter men du kan ju alltid projicera en tavla på din vita/gråa duk. Då kan du ju byta tavla när du vill också... kanske ha en tavel-DVD som snurrar runt. ;)

Vet tyvärr inte vart man köper projektorduk per löpmeter men du kan ju alltid projicera en tavla på din vita/gråa duk. Då kan du ju byta tavla när du vill också... kanske ha en tavel-DVD som snurrar runt. ;)

En månadskostnad i lampa på ringa 1500 kr exklusive el och kostnad av mental hälsa på grund av konstant brummande.

Bra där. :tummenupp

Hörde nånstans att IKEA hade en riktigt bra duk. Vann massa tester etc. Skojjar inte!

Jag byggde en egen ramspänd duk en gång.
Köpte typ plastad frotté eller vad det heter, typ som en vaxduk eller sånt du har i bebissängar när de inte lärt sig hålla tätt.

Köptes på Bauhaus. Fungerade hur bra som helst!

Jag byggde en egen ramspänd duk en gång.
Köpte typ plastad frotté eller vad det heter, typ som en vaxduk eller sånt du har i bebissängar när de inte lärt sig hålla tätt.

Köptes på Bauhaus. Fungerade hur bra som helst!

jag kan tänka mig att baksidan av en vanlig vaxduk kan funka helt okej.
Jag tänker i alla fall inte köpa en duk för en massa pengar. Alternativet är att projicera direkt på vit vägg. Det är bara det att jag vill slippa se 3-4 kvadrat vitt, tomt och tråkigt äckel på väggen när jag inte ser på film. Jag använder projektorn endast på helger.

Men jag vill ha nåt som funkar direkt. Jag orkar inte hålla på och jaga efter annat materiell eller göra om försök.

Det rör sig om 90" plus svart kant, så det blir cirka 118 cm på höjden och 205 på bredden.

Edit: Plus att färg bör kunna fästa ordentligt.

Last edited:
jag kan tänka mig att baksidan av en vanlig vaxduk kan funka helt okej.
Jag tänker i alla fall inte köpa en duk för en massa pengar. Alternativet är att projicera direkt på vit vägg. Det är bara det att jag vill slippa se 3-4 kvadrat vitt, tomt och tråkigt äckel på väggen när jag inte ser på film. Jag använder projektorn endast på helger.

Men jag vill ha nåt som funkar direkt. Jag orkar inte hålla på och jaga efter annat materiell eller göra om försök.

Det rör sig om 90" plus svart kant, så det blir cirka 118 cm på höjden och 205 på bredden.

Edit: Plus att färg bör kunna fästa ordentligt.

Njae, detta var inte baksidan på en vaxduk, utan som framsidan fast den var vitmålad. Det skall ju vara en ganska blank yta som är mer plastaktig än tygaktig.

Kolla lite sökresultat på Google: http://www.google.se/search?source=ig&hl=sv&rlz=1G1GGLQ_SVSE335&q=plastad+frotté&meta=lr=&aq=f&oq=

Måtten låter ganska bra. Min var 86", och det var ganska behagligt att tita på.

Angående måla på duken så gjorde jag masken utav mattsvart gaffatejp som jag mätte väldigt noggrannt och tejpade upp snyggt.

Själva ramen byggde jag av ganska små reglar och vinkeljärn, med två horisontella reglar och fyra vertikala om du förstår vad jag menar.

EDIT: Titta vad jag hittade på datorn. Bilder på bygget!
På bild ett är till och med artikelnumret till tyget hos Bauhaus.

Det enda som inte syns på bilderna är att vi strykte tyget väldigt noggrannt innan vi spände upp det för att få bort veck.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    218.4 KB · Visningar: 390
  • 2.jpg
    2.jpg
    159.4 KB · Visningar: 283
  • 3.jpg
    3.jpg
    158.2 KB · Visningar: 440
  • 4.jpg
    4.jpg
    149 KB · Visningar: 430
  • 5.jpg
    5.jpg
    90.1 KB · Visningar: 383
  • 6.jpg
    6.jpg
    73.6 KB · Visningar: 928
En månadskostnad i lampa på ringa 1500 kr exklusive el och kostnad av mental hälsa på grund av konstant brummande.

Ehh va? Vad har du köpt för projje som brummar och har en månaddskostnad på ringa 1500 per månad? Min projje hörs inte och kostar inte 1500 i drift per månad. Ok, elen borträknad men det är ju en piss i rymden.

Och vad kostar en tavla på motsvarande kvm? ;)

Last edited:
Ehh va? Vad har du köpt för projje som brummar och har en månaddskostnad på ringa 1500 per månad? Min projje hörs inte och kostar inte 1500 i drift per månad. Ok, elen borträknad men det är ju en piss i rymden.

Och vad kostar en tavla på motsvarande kvm? ;)

Pja, en tavla är ju liksom konstant.
Och ska man ha en projicerad tavla får man ju ha projektorn igång dygnet runt, annars missar man hela poängen med att just ha en tavla istället för vit duk.

Och en tavla kostar inte multum om man målar den själv.

Vaxduk i all ära, nu glider vi ifrån huvudämnet. Det är inte så att projektorduk på löpmeter inte existerar. Det finns. Det känns dumt att köpa vaxduk när det man vill ha faktiskt finns.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan