Triumph Daytona 955i - tråden

Är det något man behöver va extra uppmärksam på vid ev. köp av en daytona -97 till -99?


Hej... vad jag vet av egen erfarenhet har haft 2 daytona 97 -99.
1..97an hade problem med rammen sprickbildning men återförsäljare byte de på garantin..

2..vevstakar på 97 gav upp efter 3000-4000 tusen mil. har själv råkat ut för detta.. problemmen är åtgärdat från 98 uppåt..
3.vissa modeller har ett pipande ljud från bensinpumpen inne i tanken påverkar ej nånting men jävligt irriterande (endast när man slår på tändningen)

sen kan jag passa på att säga att jag har lite delar till daytona 97-99...

mvh jojje.
 
Någon här i tråden som vet vad som måste anpassas eller bytas ifall jag vill stoppa i en nyare 955i motor i min T595á? Det är alltså en 150hk motor jag pratar om, Passar min insprutning, grenrör, insug med mera? Vore trevligt med några extra pollar! :)

Motorn passar. Med lite jobb.
Insprutning, grenrör måste du ha med från nya motorn.
Dina gamla passar inte.
Du måste också ha en ny ECU& kabelstam.
Luftboxen innebär lite problem. Den nya boxen är bättre, men
den passar inte under tanken. Moddning kan behövas.

Tjena, min Daytona -98 har lagt ner helt. I början så small han till ett par ggr innan han startade, och var galet svår startad när man kört han varm, men nu vill han inte alls. Tänder inte ens till lite grann. Tänkte ge mig på att kolla stitfen, men fick inte bort tanken. Måste man tömma den och plocka bort alla slangar för att få bort den så att man kommer åt stiften? Min temp mätare har lagt ner oxå, men den får ström! Skulle uppskatta lite tips på vad det kan tänkas vara.....

Att det smäller låter ju mindre bra.
Kanske skall kontrollera att mekaniken är hel innan du gör något annat?
Ventilspel brukar vara problem på Daytona om den inte startar
när den är varm.
Jo, det blir ju lite svårt att komma åt stiften utan att ta bort tanken.
Så är det ju i princip på alla motorcyklar med radmotor...
Ta loss slangarna från pumpen i sidan på tanken, ta loss 3 skruvar. Klar.
Vad är problemet?

Fått hyfsat ordning på underseatdämparen..men hur höjer jag markfrigången?? specialnyckel till stötdämparfjädersjusteringen (långt ord..)??

Byt till en Öhlinsdämpare bak eller korta ner hundbenen.

Jag håller på justera in min co och är uppe på ett värde av 28, hojen går lite ryckigt på låga varv men fint på högre. Har haft mycket avgasknallar på motorbroms men de har slutat efter co justeringen. Nu till frågan ska värdet vara så högt, stog i tuneboy manualen man skulle börja på 5.Någon som har justerat och vet kanske?:confused:

Det låter ju väldigt högt, jag tro min står på 3,12.
Alla motorer är ju olika men det borde ju hålla sig inom samma ramar ungefär.
Jag kan kolla lite senare... typ om ett par veckor när jag är i Sverige igen.
 
Last edited:
Hej... vad jag vet av egen erfarenhet har haft 2 daytona 97 -99.
1..97an hade problem med rammen sprickbildning men återförsäljare byte de på garantin..

2..vevstakar på 97 gav upp efter 3000-4000 tusen mil. har själv råkat ut för detta.. problemmen är åtgärdat från 98 uppåt..
3.vissa modeller har ett pipande ljud från bensinpumpen inne i tanken påverkar ej nånting men jävligt irriterande (endast när man slår på tändningen)

sen kan jag passa på att säga att jag har lite delar till daytona 97-99...

mvh jojje.

Vad har du för delar ligger och skräpar?
 
err, nu har inte jag gjort det där på några år.... altzheimer...
men jag har för mig att man gör det med motorn igång.[/QU

Då är det nog därför jag har så högt värde, har justerat med motorn avstängd. Ska justera riktigt nästa gång
:tummenupp
Tack för hjälpen Peppe!
 
Är det någon som kan titta på sina skivor FRAM och berätta vad det är för MINTH på dom?! 3,5 eller 3,8 mm?! har olika på min och vill veta vad som rätt!
 
På både höger och vänster skiva? Är det någon som har skivor eller bara en skiva över? Ska kolla vilken jag behöver i så fall.....

mmm det är högst troligt att du skall ha samma på båda sidorna.
Har du inte det, har du troligen en piratskiva på ena sidan.

Å andra sidan, vad spelar det för roll? Om en skiva är 3,8 är klarar den ju min
med marginal, så kör på och var glad.
 
vad jag har hört så ska man vara extra uppmärksam när det gäller växellådan på i alla fall -97 års modell samt att ramen är bytt pga sprickbildning (också -97).



jag tror inte du behöver tömma tanken.. jag har skiss på hur den sitter.. kan pm:a om du vill ha..

Tack, men nu har jag sålt hojen, fick 13 för den som den stod, så det löste sig, men tack iaf
 
Nu blir nog min T595 till salu i helgen.... snart 2500 mil, nya skivor ska fixas imorgon, nya belägg, ventilar kollade, nästan nya däck, nya filter och olja, nya stift, nytt tonat DB-kåpglas, Akra slipon, bagster tankskydd (röd) och ensitskuts! Medföljer nya dekaler till en hel hoj oxå!

Pris runt 35ooo:- kanske..... Bvsa! Bilder finns i mitt garage!
http://sporthoj.com/garage/?mcid=11581

Sugen någon?!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top