Diskmaskinstimern

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det här kan vara den viktigaste tråden sedan Den Stora Serverkraschen!

Diskmaskinen har en timer som visar hur lång tid det kommer att ta att köra en diskmaskin. Innan man slår igång diskningen kan denna visa allt ifrån 35 till 40 minuter. Samma program, samma allting. Så hur kan tiden variera med upp till fem minuter?! Dessutom stämmer det rätt väl med hur lång tid det faktiskt tar.

Någon sorts nobelpris borde väl gå ut till den som kan ge ett trovärdigt svar.

Mängdsensor. Känner av vikten alternativt belyser och "ser" mängden disk.
Är den riktigt klipsk har den även vattensensor som belyser sköljvattnet och avgör hur mycket smuts där är, så varieras sköljningstid/vattenförbrukning.
Utveckling går framåt...

Edit; Langa hit priset.

Last edited:
Mängdsensor. Känner av vikten alternativt belyser och "ser" mängden disk.
Är den riktigt klipsk har den även vattensensor som belyser sköljvattnet och avgör hur mycket smuts där är, så varieras sköljningstid/vattenförbrukning.
Utveckling går framåt...

Edit; Langa hit priset.

Sån har min. En sån som lyser igenom vattnet för att se hur skitig disken är allltså.
Tiden kan variera mellan en timme och en och en halv, beroende på hur skitig disk jag ställer in.

Funderar på hur den kan avgöra om disken är skitig och intorkad? Då borde det ju inte vara så lortigt vatten att mäta på, och den borde ju tro att disken är skapligt ren?
Och mäter gör den alldeles i början, det tar ett par minuter, sen har den bestämt sig för hur länge den ska hålla på. Funkar varje gång, oavsett hur lortigt eller intorkat det är.

Det luriga är att den här gissar tiden innan man ens stängt luckan, så det är inget med att titta på vattnet. Jag skall hålla koll på om den ändrar det medan jag lastar i. Detta måste utredas!

Kan mycket väl ha med vikt och sådär att göra. Vår tvättmaskin och torktumlare fungerar på samma sätt:)

Det luriga är att den här gissar tiden innan man ens stängt luckan, så det är inget med att titta på vattnet. Jag skall hålla koll på om den ändrar det medan jag lastar i. Detta måste utredas!

Nu har du haft en vecka på dig, äter du långsamt eller gått över till papp?

Den "tittar" hur mycket disk du har i maskin! Min gör likadant kan skilja ganska lång tid :)

Nu har du haft en vecka på dig, äter du långsamt eller gått över till papp?

:tummenupp

Jag är mest dum i huvudet! Jag stod just i hallen med packväskorna, ringde min far och berättade att jag tänkte åka mot färjan i Gbg nu för vår MC-semester. Han lät mycket förbryllad ett tag och informerade mig sedan om att det faktiskt först är imorgon som vi är inbokade.

:rodnar

Den bjuder jag på!

Det gjorde dock att jag med förnyade krafter hann ta tag i diskmaskinsfrågan! Det tycks inte vara någon mängd- eller viktsensor. Den står stadigt stilla från det att man kört maskinen tills dess att man tömt och fyllt den igen.

Jag har dock en teori. Kan det vara så att den tar höjd för att spola genom filtret? Den gör ju så för att ta bort kalk som satt sig.

Jag har svaret.
Den "vet" att det aldrig tagit längre tid någonsin i historien än 1 timme* att diska. Så den säger helt sonika ett random tal mellan 1 timme och 1:30, låt oss säga 1:15 för att exemplifiera. Sen om den tycker att disken är klar efter 55 minuter så står den och lökar resterande tid till 1:15. Viola! Alltid korrekt disktid!

*=Man vafan det är ju ett exempel!

Eller så känner den av temperaturen på vattnet som kommer att tas in i maskinen och räknar ut en tid beroende på hur mycket vattnet måste värmas upp innan det är uppe i rätt temperatur.

Men jag är ju blond så vad vet jag. :rolleyes:

Eller så känner den av temperaturen på vattnet som kommer att tas in i maskinen och räknar ut en tid beroende på hur mycket vattnet måste värmas upp innan det är uppe i rätt temperatur.

Funderat på det med, men för det första är det ju ingen genomströmning när den står och blir lastad så det finns inget att mäta och för det andra bör inte vattentemperaturen variera nämnvärt i fastigheten, i alla fall inte under en och samma säsong.

Skulle varit blond just nu men det blev så varmt med allt lurv att skiten åkte av i vanlig ordning istället. Var placerar det mig på skalan?

Du är inne på något där.
Maskinen känner ej av temperaturen på det inkommande vattnet, utan anger först en uppskattad tid. Sedan varierar den faktiska tiden beroende på temperaturen på det inkommande vattnet (eftersom maskinen värmer upp vattnet).
Så teoretiskt borde det gå snabbare ifall man kopplar maskinen till varmvatten.
Dock är inte detta att rekommendera eftersom det finns enzymer i diskmedlet som löser upp äggviteämnen.
Dessa enzymer är verkssamma till en temperatur upp till ca 50°.
(det är därför vissa diskmaskiner har ett BIO-program (där den först diskar ett tag på en lägre temperatur och sedan värmer upp vattnet mera).

Dagen diskmaskiner tar även längre tid än äldre diskmaskiner.
Detta beror på att dagens maskiner är energisnålare och använder en mindre mängd vatten.
Det som tar mest energi för en diskmaskin är just att värma vatten.
För att få samma diskresultat måste man därför bearbeta disken längre.

Last edited:

Nja, så mycket skiljer ju inte vattentenperaturen i kranarna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg