Hjälp med bestyckning av XR600!

Watoosh

Medlem
Gick med
9 Feb 2008
Hoj
2x Kawasaki Z1000 -77 samt XR650R
Har sökt med ljus och lykta, men kan bara inte hitta någon tabell eller någonting som talar om vad man bör ha för bestyckning på grisen.
Problemet är att hojen går ojämt, spottar och hackar, men ger man den halv choke så går den jämnare = För litet munstycke?

Hojen är trimmad. Det innefattar: Borrad till 628cc, toppen är portad, kammen är utbytt mot en hotcam stage 2, det sitter ett CRD slipon på och ett KN-filter.

Har inte hunnit riva ur nuvarande munstycke och kollat, men min förnuft säger mig att det är för litet. Finns det någon given storlek på munstycken?

Jag börjar bli så less på hojen nu så det finns inte, bara jävlas, kostar pengar och är omöjlig att besiktiga tydligen :huvet

skit i munstycket? gått bra förr?
58+ på lågen och 165+ på högen iaf.. skulle jag tippa. vad mer gjort åt den? högkomp? öppet system el bara dämpare? luftburk?

skit i munstycket? gått bra förr?
58+ på lågen och 165+ på högen iaf.. skulle jag tippa. vad mer gjort åt den? högkomp? öppet system el bara dämpare? luftburk?

Har som sagt inte kollat, har haft en skitdag så har inte haft den energin :död

Jepp, högkomp, bara dämpare, rejält borrad luftburk.

Skall kolla vad som sitter i.

Tack polarn:tummenupp

65" i låg och 165 i hög ,,evnt 170 kan den ta om du har tur,, Men då ska det sitta kn filter i luftburken ,,eller ett mer genomsläppligt skumfilter typ motopair UTAN olja i filtret! Eller max ett tunnt påsprayat oljefilm (olja i filter endast för parisdakar) :D

Varvar den ur bra med 170 munstycke kommer den blir råstark kan jag lova!!

Nålen kan du utgå från mittenclippset.

jag har precis samma problem på min XR600, skillnaden är att den är helt orginal sånär som att det sitter annat avgas på. bludrar på mellanvarv men går kanon på tomgång och acceleration.
När jag drar snabt på gasen kan den hacka till lite och sotar :brinnerup en hel del.
Jag inbillar mig att den går för fett men borde det inte bli tvärt om efter avgas är bytt?

65" i låg och 165 i hög ,,evnt 170 kan den ta om du har tur,, Men då ska det sitta kn filter i luftburken ,,eller ett mer genomsläppligt skumfilter typ motopair UTAN olja i filtret! Eller max ett tunnt påsprayat oljefilm (olja i filter endast för parisdakar) :D

Tack Boost! Du brukar veta vad du pratar om, skall testa med denna setup :Bugar

jag körde 62/168 på min, de va riktigt på gränsen, gick fett men upplevde den som starkare så :va

jag har precis samma problem på min XR600, skillnaden är att den är helt orginal sånär som att det sitter annat avgas på. bludrar på mellanvarv men går kanon på tomgång och acceleration.
När jag drar snabt på gasen kan den hacka till lite och sotar :brinnerup en hel del.
Jag inbillar mig att den går för fett men borde det inte bli tvärt om efter avgas är bytt?

kan va fel i förgasarn så den får för mycket.

Last edited:
Hallå eller...
skit i va alla säger... din motor är en indovid och måste köras i en bänk för att vara säker på va just din motor behöver.
Tro gissa eller gämföra med andra liknande motorer fungerar inte....

Hallå eller...
skit i va alla säger... din motor är en indovid och måste köras i en bänk för att vara säker på va just din motor behöver.
Tro gissa eller gämföra med andra liknande motorer fungerar inte....

Det är precis det jag skall göra, på söndag, därför behöver jag lite tips och riktlinjer! Bestycka på måfå verkar vara en jävligt dum grej, speciellt om man som jag är jävligt novis på förgasarbestyckning. Börja i fel ända av munstyckesasken och arbeta sig framåt lär ta en stund = lusentapparna tickar.

Det är precis det jag skall göra, på söndag, därför behöver jag lite tips och riktlinjer! Bestycka på måfå verkar vara en jävligt dum grej, speciellt om man som jag är jävligt novis på förgasarbestyckning. Börja i fel ända av munstyckesasken och arbeta sig framåt lär ta en stund = lusentapparna tickar.

Jag har inte sett en Storstånka som varit bra bestyckad efter en bänkning!!

OBS gäller 600cc utan axpumpsfuggar eller vacumfuggar! Dom som har axpump och vacum brukar bli bra i bänk ,,,,,men INTE xr 600 o 650 + andra runttrottelgasare eller flatslidare utan axpump!. Du kommer kasta pengarna i sjön:näsblod

Man måste överdriva storleken på munstycken en aning för att få bort dom irriterande stupningar dom har för sig tack var den stora cc och relativ stora fugge + stor tung svängmassa som ska igång. på 600+cc.. Typ 62-65 i låg och som sagt 160-170 i hög. I en bänk skulle detta visa en aning för fett,,,,men är betydligt roligare att åka med:banana

Köp ett 62 i lågen och 165 i hög och tuta och kör bara (120kr)

vafaan? menar du att dessa orginalförgasare saknar accpump? trodde det var en självklarhet med sånt på förgasare.

Jag har inte sett en Storstånka som varit bra bestyckad efter en bänkning!!

OBS gäller 600cc utan axpumpsfuggar eller vacumfuggar! Dom som har axpump och vacum brukar bli bra i bänk ,,,,,men INTE xr 600 o 650 + andra runttrottelgasare eller flatslidare utan axpump!. Du kommer kasta pengarna i sjön:näsblod

Man måste överdriva storleken på munstycken en aning för att få bort dom irriterande stupningar dom har för sig tack var den stora cc och relativ stora fugge + stor tung svängmassa som ska igång. på 600+cc.. Typ 62-65 i låg och som sagt 160-170 i hög. I en bänk skulle detta visa en aning för fett,,,,men är betydligt roligare att åka med:banana

Köp ett 62 i lågen och 165 i hög och tuta och kör bara (120kr)

Behövde inte bänka om henne :) Det var till besiktningen, men det löste sig!

Så du menar att 62/165 torde fungera bra? Får ta och testa!

Behövde inte bänka om henne :) Det var till besiktningen, men det löste sig!

Så du menar att 62/165 torde fungera bra? Får ta och testa!

Okej, det här är helt mongo, det satt ett 112-munstycke i när jag kollade igår, skruvade i ett 165 och den går mycket bättre, mycket starkare, men den hackar fortfarande på halvgas, typ när man funderar på att växla upp en växel men väljer att dra lite till på den man kör på. Sitter ett 62 på lågen i förresten.

En sak till som jag blev lite konfunderad över var den skandalösa flottörnivån, det var proppfullt, vilket visade sig bero på att en liten "trumpet" hade ramlat ner och lagt sig under flottören som stod konstant helöppen. Pillade ut "trumpeten" då jag inte lyckades få fast den, skall tydligen sitta runt huvudmunstycket :confused: Kan det vara den som gör att den går kryckigt, eller rättare sagt, frånvaron av den? :brinnerup

Okej, det här är helt mongo, det satt ett 112-munstycke i när jag kollade igår, skruvade i ett 165 och den går mycket bättre, mycket starkare, men den hackar fortfarande på halvgas, typ när man funderar på att växla upp en växel men väljer att dra lite till på den man kör på. Sitter ett 62 på lågen i förresten.

En sak till som jag blev lite konfunderad över var den skandalösa flottörnivån, det var proppfullt, vilket visade sig bero på att en liten "trumpet" hade ramlat ner och lagt sig under flottören som stod konstant helöppen. Pillade ut "trumpeten" då jag inte lyckades få fast den, skall tydligen sitta runt huvudmunstycket :confused: Kan det vara den som gör att den går kryckigt, eller rättare sagt, frånvaron av den? :brinnerup

Oj 112!! Mest troligt var den borrad till någon större storlek åtminstone..

Trumpeten ska sitta runt huvudmunstycket med den trattformade delen vänd neråt...Skruvas fast i huvudmunstycket bara... men den har inte med hackandet att göra ,den är bara till för reducera skvalpandet runt inlopp munstycke. Kan tänkas märkas av vid bakhjulsåka eller fastkörning i surhål. Att den dummar sig i mellanreg kan tänkas vara fel flotörhöjd. Ställ in den så att flotörerna ligger vågrätt med packningsyta flotörkopp just när flotörnålen stänger .

Eller tjuvluft någonstanns

Oj 112!! Mest troligt var den borrad till någon större storlek åtminstone..

Trumpeten ska sitta runt huvudmunstycket med den trattformade delen vänd neråt...Skruvas fast i huvudmunstycket bara... men den har inte med hackandet att göra ,den är bara till för reducera skvalpandet runt inlopp munstycke. Kan tänkas märkas av vid bakhjulsåka eller fastkörning i surhål. Att den dummar sig i mellanreg kan tänkas vara fel flotörhöjd. Ställ in den så att flotörerna ligger vågrätt med packningsyta flotörkopp just när flotörnålen stänger .

Eller tjuvluft någonstanns

Misstänker det också, ett 112 kan ju inte gå att köra med, borde elda kolvar på löpande band. Såg ganska stort ut när jag kikade in i det dessutom. Nåt lurt.
Okej, så trumpeten är en skvalpdämpare :tummenupp
Jag tror inte det är tjyvluft, eller jo kanske, jag misstänker att en av de tre skruvarna som fäster insuget mot toppen är gängpaj, isf lär den kanske kunna tjyvlufta lite där? Om gängpaj -> Helicoil?

Misstänker det också, ett 112 kan ju inte gå att köra med, borde elda kolvar på löpande band. Såg ganska stort ut när jag kikade in i det dessutom. Nåt lurt.
Okej, så trumpeten är en skvalpdämpare :tummenupp
Jag tror inte det är tjyvluft, eller jo kanske, jag misstänker att en av de tre skruvarna som fäster insuget mot toppen är gängpaj, isf lär den kanske kunna tjyvlufta lite där? Om gängpaj -> Helicoil?

Tänker jag rätt om jag misstänker att spolen är kajko? Det ojämna mellanregistret kom för plötsligt för att jag skall misstänka förgasaren, har rengjort den ORDENTLIGT! Tycker gnistan är väldigt svag, kan det vara så att den inte orkar tända för att den får liiiite liiiite för mycket soppa på mellanregistret? Blir knäpp!!!:huvet

Ja har ju åxå en trimmad XR 600 med typ samma mods som din :rolleyes:
Förutom portad topp :) Du ska ha minst 170 i huvudmunstycke (Ja hade 180 i min innan ja strypte den, lågfart har ja haft samma hela tiden).
I lågfart minns ja inte vad ja har men kan gå ut å kolla om du vill?

Ja har ju åxå en trimmad XR 600 med typ samma mods som din :rolleyes:
Förutom portad topp :) Du ska ha minst 170 i huvudmunstycke (Ja hade 180 i min innan ja strypte den, lågfart har ja haft samma hela tiden).
I lågfart minns ja inte vad ja har men kan gå ut å kolla om du vill?

Tror inte att det är munstycket som inte stämmer, den går sämre med 170 så...

Satan vad patetiskt...

/ignore

:klappar

Grymt tråd :tummenupp

Mycket intressant läsning för en som är pågång att skaffa en gammal xr motard.

Hur har det gått för dig med bestyckningen, har du fått den att gå ordentligt på mellanvarv?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back