Stärnkikare, visa er astronomer!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Har lääänge haft ett genuint intresse och nyfikenhet på universum o stjärnor. Illustrerad vetenskap är ett måste ibland :hihi

Vad för erfarenhet av stjärnkikare har ni? Ska man satsa på de 20-30kkr dyrare stjärnkikarna eller finns det billigare som är "minst lika bra"... ?

Dit jag flyttar så är man långt borta från storstadens upplysning av natthimmeln och tänkte det kan vara grymt att kunna ta en kikare o se på natthimmeln då och då. Eller tröttnar man efter 2 sekunder och undrar varför man köpte en sån dyr kikare som bara står och dammar? :)

Nåja, vad ska man titta på? Kan någon amatör här lära ut lite basics inom vad man ska tänka på?

Vill väl gärna kunna koppla till datorn / kamera så man kan ta kort på vad man ser på.

Jag delar intreset, har forskat lite i funktionen på dom där och pratat med en amatörastronom. Han sa att det handlar mycket om vad du vill se, de billigaste fixar bara dom större, synligare planeterna medan du kan söka alltmer häftiga grejer med dom dyraste. Undersök dessutom hurpass stora ljusföroreningar du har där du bor på natten. Gatljus precis vid ditt hus och balkongen där du ska titta kan ju vara ett problem.

En annan variant som finns är att undersöka om det finns en förening med ett observatorium i närheten. Universitetsstäderna har ju en del övergivna observatorier som "övergivits" ur forskningssynpunkt. Men där finns nu amatörastronomer och bedriver föreningsverksamhet. Hela den kulturen är varmt välkomnande. Undersök...

Jag hittade dessa rätt så snabbt:
http://www.observatoriet.kva.se/
http://www.sfv.se/cms/sfv/vara_fast...ockholms_lan/saltsjobadens_observatorium.html

Last edited:
Efter att ha lekt med farsans spegelteleskop har jag konstaterat att det i alla fall skall vara ett med motor som kompenserar för jordrotationen.

Tack för infon. Hittade även den här sidan som förklarar allting från grunden:
http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=feature.display&feature_id=3

ft, är det för att det tar för lång tid att hitta ett objekt på himmelen? Blir det som att man hela tiden måste flytta kikaren för att fortsätta titta på en galax? Rör det sig mycket alltså?

Precis. Himlen rör sig, och vill du fota så blir det ingenting utan motor.
Jag köpte precis ett skitbilligt teleskop (700.-) bara för att ha som utsiktskikare, man jag har kikat lite på månen och saturnus också.

Viktigast är nästan ett STABILT stativ, för det är ett elände med vibrationer etc i kikaren när man sitter och kollar.

För 4-5000 får du säkert ett teleskop som fyller dina behov. Duger inte det kan du ju alltid byta upp dig sen. Kolla på blocket, där ligger en del grejjer.

Det är ganska meckigt att navigera på stjärnhimlen, och jag tror att det avskräcker oss "amatörer" (om man ens kan titulera sig amatör...)

Finns maskiner med motor och datorstyrning, där du bara knappar in vad du vill kolla på så ställer kikaren in sig. En inte helt korkad funktion upptäckte jag, när jag spanade in varenda himlakropp i Vintergatan innan jag hittade saturnus.

ft, är det för att det tar för lång tid att hitta ett objekt på himmelen? Blir det som att man hela tiden måste flytta kikaren för att fortsätta titta på en galax? Rör det sig mycket alltså?

Japp, jorden snurrar med 15 grader i timmen. När du använder så stora förstoringar som du gör i ett teleskop så innebär det att något passerar genom hela ditt synfält ganska så raskt. Man får justera upp en rotationsaxel i upphängningen mot polstjärnan, d v s parallellt med jordens rotationsaxel, och skruva denna med 15 grader per timme för att hålla teleskopet i en konstant riktning. De flesta teleskop av lite klass har ett justeringsvred på en flexibel vajer för det (flexibel så man kan skruva utan att det skakar) men jag tyckte fortfarande att det var drygt. Helst om man ville titta på något vid sidan av, typ en stjärnkarta eller en bok, en stund.

Annars tyckte jag det var rätt så gemytligt att sitta på altanen och leta saker på himlen en sommarnatt. Dock blir det kallt på nätterna fort, och sommarnätterna är lite för ljusa häruppe i mellansverige så det kanske mer är en vår- och höstnattssyssla.

Köp ett någorlunda billigt spegelteleskop först och se om det ger mersmak?

Hmm, verkar som grannen där jag ska flytta till har en kikare. Ska kolla med honom om man inte kan få komma dit senare till höst eller nått och testa kikaren.

Vill ju inte lägga pengar som sagt o så använder man bara kikaren 1-2 gånger.

Hur ofta har ni använt era och vad kostade dom? :)

Jag tycker du ska lägga de pengarna på ditt biorum istället och se star wars (den riktiga trilogin). Mer underhållning för pengarna. Och om du känner för att ha tråkigt och se på rymden så kan du kasta igång 2001 istället.

Ingen mer än jag som slog till på ett Meade på Lidl? Jag hade sneglat på det i ett par år, men förra året sänkte dom priset till 995:- så då gick det inte att motstå. Då fick man stativ och en ryggsäck med. Plus naturligtvis en uppsättning okular.

http://www.mediacollege.com/equipment/meade/etx/etx70at.html

995.- för den däringa verkar ju vara ett kap. Finns den kvar?

Hmm, verkar som grannen där jag ska flytta till har en kikare. Ska kolla med honom om man inte kan få komma dit senare till höst eller nått och testa kikaren.

Vill ju inte lägga pengar som sagt o så använder man bara kikaren 1-2 gånger.

Hur ofta har ni använt era och vad kostade dom? :)

Köpte mitt för 700.- för två veckor sen. Använder det flera gånger i veckan för att kolla vad grannarna pysslar med :D

Last edited:
995.- för den däringa verkar ju vara ett kap. Finns den kvar?

Ja, det var ett kap.
Jag har inte sett att det dykt upp bland erbjudandena i år, men håll ögonen öppna. Eller också ringer du Lidl och frågar om dom har nåt kvar. Det var alltså en kampanj förra året, men det kan ju hända att det ligger ett på nåt lager nånstans.

En motorförsedd kikare som man kan koppla till en kamera kan jag varmt rekommendera. Man kan få riktigt häftiga bilder på nebulosor och grejer när man gör en långtidsexponering!

Swedie: Om du är intresserad av astronomi så borde du göra mitt astronomitest! 90 % rätt så får du godkänt.

Fasen den här tråden är inte bra för min ekonomi. Blev riktigt sugen att plåta rymden nu och det duger inte vanliga kameran till.

Bästa bilden just nu är ju inte mycket att hänga i granen.

Bifogat

• DSC_1025_mellan.jpg
    DSC_1025_mellan.jpg
    81.5 KB · Visningar: 114
Stjärnkikare... varför kommer jag att tänka på filmen "Blåst på konfekten" ... :rolleyes: ;)

Bästa bilden just nu är ju inte mycket att hänga i granen.

Inte så jättedålig heller!
Men jag antar att skärpan brann upp i bildbehandlingen för att krympa ner den till att passa denna sajts storleksrestriktioner?

Last edited:
Nja, bristen på skärpa beror på att bilden är tagen på frihand. Ska försöka ta någon bättre bild med stativ senare men svårt att ta bra detaljbilder med 270mm objektiv.

Är det någon av er som fotat lite balla rymdgrejer? Lägg upp lite bilder så man får kika. :)

En motorförsedd kikare som man kan koppla till en kamera kan jag varmt rekommendera. Man kan få riktigt häftiga bilder på nebulosor och grejer när man gör en långtidsexponering!

Swedie: Om du är intresserad av astronomi så borde du göra mitt astronomitest! 90 % rätt så får du godkänt.
Höhö, det där testet sket sig. 40%! Men efter att läst svaren skulle jag fått 100% :tummenupp :D :tungan

Vunnit på lotto eller? Det ska vara stjärnkikare, å basketplan, å biorum, å badtunna i berghällen, å gud vet vad. Eller har du bara lånat för mycket pengar till husbygget? :tungan
Nä uttråkad bara. Planerar väl mest inför tråkiga vintermånader. :) Får beta av kostnaderna vartefter pengar "ploppar upp". Synd man inte kunde få skatteåterbäring varje månad :hihi

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back