Svensk talang till ingen nytta?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad är det som har satt och alltjämt sätter stopp för svenska förare att nå internationell framgång i roadracing?

Det är 20 och 16 år sedan Anders Andersson (1989) slutade femma och Christer Lindholm (1993) nia i WSBK.

I GP-racing är Johan Stigefelt den överlägset mest framgångsrika förare Sverige har sett och han var aldrig i närheten av en pallplats.

Var/är Watz, Maaranen, Gull och Backlund helt enkelt inte tillräckligt bra eller saknar Sverige och våra förare något annat som krävs för att köra för resursstarka VM-team? Till och med förare från Turkiet, Tjeckien och Ungern lyckas ju...

:va
 

Bifogat

  • cralle.jpg
    cralle.jpg
    105.5 KB · Visningar: 294
  • I04 Dubbel Anders.jpg
    I04 Dubbel Anders.jpg
    74.3 KB · Visningar: 245
För få unga som satsar på road racing från första början är min gissning. Sätt en 15-åring på en 125:a och ge han obegränsat med bantid + en husvagn på banområdet med tillhörande kock/morsa så ska vi nog kunna få till en grym förare :tummenupp
 
Talang saknas absolut inte, men det saknas folk som kan hjälpa förare hela vägen med paketet med pengar och politik som behövs för att få rätt styrningar när man väl är på plats.
Det är inte helt enkelt att skrapa fram 3-4 miljoner/år från svenska företag för att få en hoj som knappt räcker till topp10.
På Anders RR's tid krävdes det inte rikigt lika mycket pengar, Cralle har folk runt sig som är duktiga på pengajakt, och Stiggy hade bra hjälp från lokala företag.
 
"Till och med förare från Turkiet, Tjeckien och Ungern lyckas ju..."

som om det skulle vara något konstigt med det.

gemensamt för de länderna är FAKKING JÄVLARANAMMA och att veta, att pga att de inte tillhör västeuropa, måste de satsa ännu mer, vara ännu duktigare och träna ännu oftare än alla andra.

svenskar är lata...aldrig hört det förut?

det viktiga i sverige, är inte att vinna, utan att deltaga. vilket snack...
 
Motorsport är helt enkelt inte tillräckligt stort. Roadracing är inristad i varje människas hjärta, de flesta av oss har bara inte upptäckt det. Vi får hjälpa dom att upptäcka det. Annonsera om roadracingmaskiner i närmaste konsumbutik är ju en början. Folk fastnar ju inte bara för det, men dom har iaf hört ordet. Och nästa gång vet dom vad det är. Tillslut blir dom intresserade och vill gå och kolla och efter några besök i depån är man besatt. Tillslut blir det rejsing. Första målet måste ju vara att dra mer folk till banorna, så mer folk får nys om vad det är.
Och som ovanstående skriver.
 
Roadracing är inristad i varje människas hjärta, de flesta av oss har bara inte upptäckt det. Vi får hjälpa dom att upptäcka det.

Coolt formulerat! I like! Och jag tror du har rätt. Racing måste jobba på att i "vanliga" vardagssammanhang synas som något som är lite mer spännande och lite coolare än "vanliga" sporter, och därför mer attraktivt än dessa "vanliga" sporter. Nu är racing inte riktigt rumsrent och lite för farligt....
 
Pengar och pengar.

Var kul nu sist i England, vi började snacka med en grånad Irish gentleman som campade bredvid oss på ett fabriksområde :va

Jo, gubben var inte så gammal som utseendet sade. Han väntade på morgonflyget från Dublin, med flyget kom killen han sponsrade. En 15 åring som han tidigare hjälpt lite i crossen, nu var det full säsong i Aprilia superteen (Körs under BSB flagg samma helger)
Givetvis behövs reservhoj, samt 2 försäsongsträningar i Spanien. Och alltid en inhyrd mekaniker.

Hur många svenska juniorer har den backningen? Om 20 svenska förare har den backningen kanske 2-4 lyckas slå till internationellt.
 
Det där gäller ju all motorsport, Enduro undantaget. Varför finns det 2st finska förare i formel 1 och ingen svensk ?, jag tror ju inte det beror på att vi saknar talangfulla förare vare sig på 2 eller 4 hjul. I landet Lagom så skall man inte ösa pengar på motorsport.
 
"Till och med förare från Turkiet, Tjeckien och Ungern lyckas ju..."

som om det skulle vara något konstigt med det.

gemensamt för de länderna är FAKKING JÄVLARANAMMA och att veta, att pga att de inte tillhör västeuropa, måste de satsa ännu mer, vara ännu duktigare och träna ännu oftare än alla andra.

svenskar är lata...aldrig hört det förut?

det viktiga i sverige, är inte att vinna, utan att deltaga. vilket snack...

Ett uttalande som kan apliseras på Sverige som helhet.:tummenupp
 
Kallio är den nordiska förare som klarat sig bäst. Vad har han som de svenska saknar.
 
"Till och med förare från Turkiet, Tjeckien och Ungern lyckas ju..."

som om det skulle vara något konstigt med det.

gemensamt för de länderna är FAKKING JÄVLARANAMMA och att veta, att pga att de inte tillhör västeuropa, måste de satsa ännu mer, vara ännu duktigare och träna ännu oftare än alla andra.

svenskar är lata...aldrig hört det förut?

det viktiga i sverige, är inte att vinna, utan att deltaga. vilket snack...



för en gångs skull är vi överrens:D
 
Tror inte att det måste betyda att det inte går att bli bra. Bayliss började väl som 18-åring tror jag.

Vad jag egentligen menar är att i de flesta fall där det blir en framstående förare så har personen börjat vid tidig ålder, 4-6 år, med tex mincross eller pocketbike...att sedan gå över till roadracing vid 15 är nog inga problem, men det ska börjas i tid. Oftast.

Nja, inte riktig, från hans bio: "At the age of six, Troy’s father gave him a “Monkey” bike to ride around the farm and by the age of 10 he had decided it was time to go racing! For the next four years he traveled the circuits with his father racing in motocross and dirt track events."

Bayliss sa även själv i en intervju att hans äldste son var bortom all chans att bli något inom mcsporten. han är för gammal (tror han är ca 11år). däremot skulle hans yngste son möjligen fixa det iom att han var ca 5år eller något sådant vid uttalandet.
 
Last edited:
handlar det inte lite om att folk inte vågar satsa,kör rookie i 4 år ,kör antingen ss600 utan vision att komma vidare eller superbike challenge med pro som drömmål?
borde klassa upp sig kanske på 250 eller 125 racer,sikta på ss600 en säsong och sedan blicka utomlands och hela tiden ha målet att bli bäst i världen.
dessutom så vågar folk knappt satsa för allt snack som är tror jag..
 
Jantelag.
dåligt med bantid, iaf om man tittar på finland.
Småsinta sponsorer som på sin höjd är intresserade av stcc/synsam/veidec.
så våra talanger har inget val utan kör där "bara ett år till-sen ska jag köra vm"
men blir fast och vips så är dom 28 och chansen är förbi.
Gull är ju tom där och slösar bort sin talang nu..
Hoppet står till Alexander Christiansson och Hampus Johansson, de stack ut i världen direkt och det är enbart där man kan bli snabb nog.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top