Motorcykeln dör under körning

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 929
Hej!

Hoppas från lite hjälp från Sporthojs-eliten =)

Två gånger har det nu hänt att motorcykeln blir totalt orkeslös och sedan dör då jag stannar. Första gången hände det då jag kört upp för en ganska brant backe.

Denna gång låg jag på plan väg i 100km/h då cykeln plötsligt började kännas orkeslös och tvärdog så fort jag körde in till sidan. När jag startade igen var den orolig på tomgång och dog igen. Ruskade lite på hojen för att kolla om bensinen var slut (Varningslampan lös ej). Kluckade en del och när jag sedan startade hojen gick den bra på tomgång. Körde hemåt och den dog igen efter ca 1 minut. Ruskade hojen igen på en parkering och sen gick den bra igen. Körde 500meter till bensinstation och tankade fullt. Körde sedan 5 km hem och detta gick utan problem.

Vad tror ni om detta? Bränslepumpen som gett upp?

Min hoj: GSX-R 600 Srad -98 års modell. 2000 mil på mätaren.

Mycket tacksam för er hjälp!


Båda gångerna hade jag runt 5L bensin i tanken.
 
Skulle det kunna vara att du bara hade soppa kvar i reserven och den inte var på slagen?
Samma sak hände mig..
 
Håller nog med om kanske låg bränslenivå reserv inte påslagen? Eller spricka i vacumslangen som öppnar bensinkranen om du har vacum gasare? Annars kanske filtret på kranen är tätt?
 
Tack för svaren. Ska gå ner och kolla bränslekranen omgående.
 
Testa att köra utan tanklock en bit. Kan vara luftningen i locket som är täppt.
 
Testa att köra utan tanklock en bit. Kan vara luftningen i locket som är täppt.

Ska prova detta om det inte är bränslekranen som är felet. Bara kollat snabbt, men hittar inte ens någon kran... Ska ringa han jag köpte den av och kolla om det överhuvudtaget finns en kran och i så fall vart den finns...
 
Vet inte hur det är på en Suzuki, men om det finns en säkerhetsbrytare på sidostödet så kan den krångla ( det hände mig ). Den skall bryta tändningen om du försöker köra ( släppa kopplingen med växel i ) med sidostödet nere. Prova att spraya rejält med 5-56 på den och flexa den med sidostödet.
 
lossa tanken o tom den det e nog nogot till täppt då detta fram kommer vid ca 5 Liter soppa eller nogot ( kolla så du får alla slangar rätt bara. Bilder med kamera eller märk det du lossar ) så du får dit allt rätt :rolleyes:

det skulla ja kolla först sen det med startgas runt fögasarna det vet du hoppas ja :va tjuvluft :)

have fun

//Robin
 
Tack för alla svar! Följande har jag kommit fram till:

- Finns ingen bränslekran på denna årsmodell.

- Avluftning till tanken verkar -inte- igensatt. Tog loss tanklocket och blåste igenom hålen som satt där under (På inrådan av lokala mc-handlaren).

- Går jättefint på tomgång, både med växel i eller neutral. Även med stödet nedfällt. Så fort jag lägger i växel dör den om stödet är nere, precis som den ska.

- Ser ingen rost i tanken på det lilla jag ser när jag lyser ner med lampa.

Ska ut och köra så fort vädret ser mer lovande ut och testa om den dör igen nu när jag har full tank.

Sen får jag prova som Robin Hood skriver att ta loss tanken och tömma och se om något täpper till.

Tack så hemskt mycket för alla svar!!
 
Varit ute och kört ca 4 mil och inte en tillstymmelse till ovan problem. Känns som att jag får följa Robin Hood's råd och tömma tanken och se efter om det kan vara något som täpper till...
 
Hade strul med min gamla Suzuki GS, liknande symptom.

Det visade sig att förra ägaren hade smällt på ett extrafilter (papper) på bränsleslangen. Då räckte det inte med trycket när det var för lite soppa i tanken, borde istället använt ett metallnätfilter om det inte är insprutning. Tog bort det (bytte slang och sket i extrafilter) och då blev det ordning på cykeln.

Kolla även om bränslefiltret inte är igensatt, och att slangen löper fritt.

Lycka till!
 
Hade strul med min gamla Suzuki GS, liknande symptom.

Det visade sig att förra ägaren hade smällt på ett extrafilter (papper) på bränsleslangen. Då räckte det inte med trycket när det var för lite soppa i tanken, borde istället använt ett metallnätfilter om det inte är insprutning. Tog bort det (bytte slang och sket i extrafilter) och då blev det ordning på cykeln.

Kolla även om bränslefiltret inte är igensatt, och att slangen löper fritt.

Lycka till!

Ska kika på det där! Tack för tipset!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top