Justera växellägen XL650 -00 - Möjligt?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Råkade ut för att jag missa växlingen idag två ggr med 5 min mellanrum, vid acc mer eller mindre fullgas och tror att det var vid växling från tvåan till trean båda gångerna. Det var inte mellan ettan och tvåan så det var inte friläge jag fick i utan jag hittade alltså ett friläge mellan tvåan och trean troligtvis. Detta har hänt några gånger förut men då har det varit vid lugn frammarsch och jag har råkat "dutta" till växelföraren lite för klent helt enkelt, vid fullgas känns det dock inte fullt så hälsosamt med övervarvning och någe slir (?) i lådan.

Finns det någon lämplig åtgärd eller är det troligtvis att jag ska sparka i växlarna hårdare? Följdfråga hur effektivt är övervarningsskyddet på denna, om det finns något? Gick bra denna gång men kan ju vara bra att veta hur känslig den är.

Transalp XL 650 -00 5 petad och förknasare, 2900 mil.

kanske räcker med o justera så att du växlar lättare(flytta pedalen upp el ner)
vissa gamhojar jag haft har vart sådär om man vart lite slapp.

Tänk på att släppa spaken helt mellan växlingarna,inte hålla foten på den.

Ja det e klart det har jag inte ens tänkt på, ni ser vilken rutin man har :va Detta är nu naturligtvis något jag ska försöka finslipa lite, flytta växelpinnen på splinsen går naturligtvis men hurvida fotpinnen är justerbar på någe vis har jag ingen aning om just nu. Hurvida det är växeln som hoppar ur eller att jag inte får i växeln har jag inget exakt svar på men det har känts som att växeln inte klivit i helt enkelt. Alltså inte att jag legat o haft driv och sen helt plötsligt friläge utan vid växling, driv - växling - inget driv och massa varvtal.

Tanken i frågan var dock om det går att justera växlarna i lådan, något som är slitet o ska bytas (synkringar?), drev som går att byta utan att spränga hojen eller bara något som ska spännas upp/dras åt.

Last edited:
Tanken i frågan var dock om det går att justera växlarna i lådan, något som är slitet o ska bytas (synkringar?), drev som går att byta utan att spränga hojen eller bara något som ska spännas upp/dras åt.

Nej där finns inget att justera lite lätt. Är något fel så har du troligen krökt växelgafflarna och då får man kläcka motorn för att byta dem...

Ok ja då e det bara att hoppas på att det är jag som växlat odugligt då :) Men är det "normalt" att det går att få i ett friläge mellan växlarna, imorse på väg hem hände det vid nedväxling från femman till fyran. Denna gång var jag dock med på noterna, det blev att jag "dutta" till växelpinnen och så blev det friläge istället för fyran.

Alltså det är inget som händer överdrivet ofta, hade kört runt 15 mil igår/inatt och det hände då en gång denna fem till fyra växling på väg hem men är det en egenskap mer än ett fel? Svårt att svara för utan att riva och kolla men någon som kanske gjort någon gång eller bara vet att det brukar bli så med tiden/milen?

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back