259 bilar i svår seriekrock på autobahn

Hi hi Fan vilken smäll!! Hoppas att ingen omkom!

Troligen har de inblanade hållt sig till 0.5 sekunders regeln.
Sedan att det var halt väglag och man kanske körde på som utan eftertanke är troligen också en orsak.

Normalt brukar en krock vara över på ett ögonblick, denna krock tog 20minuter innan alla krockat klart.

Last edited:
Det är ju en helt annan trafik på autobahn, och om det är dessutom dåligt väder=dålig sikt och kanske vattenplaning så räcker det att en jäkel bromar in bums för att snöbollseffekten ska vara ett faktum. Det är tät trafik, och om folk får panik till höger och vänster är katastrofen ett faktum, även om det var extrema mått på denna olycka.

Körde sist på autobahn för 3 år sen och passerade 6-7 lastbilar (alltså enorma bjässar) som krockat, de hade inte så mycket skador, men mitt emellan var det en stackars SUV, totalt ihjälklämd... Såg ut som skroten tryckt ihop den till minimum.
Usch, ingen vacker syn. Man såg tydligt att det var en barnstol i förarsätet så man kan ju bara undra om nån överlevt när den var totalt fastklämd och mosad...

Jag har tyvärr aldrig kört själv på autobahn, bara åkt. När jag åkt har jag uppfattat trafiken som i Sverige i princip. Bara snabbare och intensivare men med samma grundregler.

Är det såhär livsfarligt att åka på autobahn eller är detta ett extremfall?

De verkar ju inte ha så stor koll om man ser det ytligt såhär på nyheterna. Jag har även sett en hel del exempel på bilar som är totalmosade. Ingen koll verkar det som utan poff 130km/h smack rakt i arslet. Föraren var ute och fikade verkar det som...

Folk kör fortare än vad omständigheterna tillåter, då blir det så där. Kanske de tänker att en stor öppen motorväg kan man gasa på utan att se så bra, det ska ju inte finnas några hinder där.

Var med om en liknande sak i miniatyr när jag var liten, där 3 bilar smällde in i föräldrarnas husvagn under loppet av 5-10 minuter. De stod still i vägrenen i en svag uppförsbacke på grund av extrem halka och att bilar gick i diket till höger och vänster om dem.

Var nere i Stuttgart och hämtade en hoj för ett par år sedan. Mellan Jul och Nyår, -1till -2 grader isbark blandat med snö. Saltbilar ute och körde. Hastigheten hos tyskarna? Tja 140-170 km/h i vänsterfilen. Själv låg man med släp efter bilen och försökte hålla undan för långtradarna. Gick om man låg upp mot 110 km/t. Kul? Nää.

Det var väl någon icke-tysk i en icke-tysk bil som sabbade den dagen för 258 skickliga högfartspiloter i tyska mästerverk...

Jag har tyvärr aldrig kört själv på autobahn, bara åkt. När jag åkt har jag uppfattat trafiken som i Sverige i princip. Bara snabbare och intensivare men med samma grundregler.

De verkar ju inte ha så stor koll om man ser det ytligt såhär på nyheterna. Jag har även sett en hel del exempel på bilar som är totalmosade. Ingen koll verkar det som utan poff 130km/h smack rakt i arslet. Föraren var ute och fikade verkar det som...

Jag tror absolut att detta är ett extremfall, men snabbare och intensivare och tätare trafik skapar helt andra förutsättningar.
Speciellt nu i semestertider är det ganska många bilar som färdas på autobahn och långa köer är inte ovanliga heller, så utan tvekan är det trångt. Många bilar som ska dela på samma vägutrymme... :näsblod

Man blir dessutom så himla lätt fartblid på autobahn, rytmen är snabbare och när man kör i 150-160 så känns det inte alls som man kör fort, man följer bara stundande trafikrytm. Känns snarare som man kör 90 km/h...
Lätt att dra på lite för mycket, tyvärr. :rolleyes:

Det är helt klart ett extremfall. Trafiken på Autobahn är extrem i allmänhet och man får verkligen inte vara feg om man ska ta sig fram där i rusningstrafiken men med sunt förnuft och en smula trafikrytm är det inga problem. Jag kan mycket väl tänka mig att det nu i semestertider är hemskt, jag tycker semestertrafiken på E4:an är horribel här runt stan under industrisemestern. Och med hemsk menar jag inte tät, snabb osv, det fixar man lätt om alla är med på samma premisser men det är inte alla när söndagsseglarna är ute och provar nya Honda Civic Type Pensionär.

Den största skillnaden på Tyskland och Sverige är att i Tyskland är det ingen som chansar, "Jag tror jag hinner", "Jag kanske hinner". Om man inte är stensäker på att man hinner så skiter man i det, annars sitter det en jävel i en sprillans BMW i röven på en. När resten av Europa ska genom Tyskland så chansar de en massa och då smäller det.

Jepp, exakt som 08or.

Fast snabbare.

Edit: en annan fara på autobahn är att även om det är helt tomt i backspegeln kan man ha någon i bakom sig på ett par sekunder oavsett hastighet (nästan).

Det går "lite" fortare där.

Last edited:
Det var väl någon icke-tysk i en icke-tysk bil som sabbade den dagen för 258 skickliga högfartspiloter i tyska mästerverk...

Ja, dom 258 st måste vara mycket skickliga högfartspiloer som tydligen vet hur man undviker seriekrockar.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...