tvättråd

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Harley bygge
nu har man än en gång lyckats med konststycket att vända ut och in på alla plagg för att vara tvungen att ta ledigt en dag för att ha tid att tvätta.

nu till frågan, har några gula tröjjor som jag inte vet vad jag ska tvätta dom med. har för få plagg i blandade färger för att få ihop till en maskin med bara blandade grejer, så antingen tillsammans med svart, rött, grönt m.m eller med vitt? :confused:

Så liknande färger som möjligt, så det måste bli vitt.

Men varför inte tvätta de gula i en maskin för sig?

Så liknande färger som möjligt, så det måste bli vitt.

Men varför inte tvätta de gula i en maskin för sig?

kändes onödigt att starta en maskin med bara 4 t-shirts i. då får det åka med dom vita!

Kläder brukar väl bara färga av sig ifall dom är nya. Jag kastar då bara allt i samma ifall det är sånt som jag redan tvättat några ggr. Har då inte varit med om några missöden än iaf.

okej, ja då bör det ju inte vara några problem.

tack för råden, :Bugar
endast 14 timmar kvar att bruka tvättstugan, många maskiner kvar..
jävla hsb varför kan man inte investera i ny tvättmaskin som inte tar 80 minuter på sig för en maskin. eller köpa in en till iallafall.

Lite teknisk vägledning finns att få på hyllan i affären... Det finns bara 2 färger: vitt å kulör! :D

Fast med vitt avses nog fintvätt å inte tubsockor. I övrigt e det nog bäst att bara skilja på mörkt å ljust.

Jag tvättar enligt Darwinprincipen.

Det finns bara färg och vitt, och allt går att tvätta på minst 60 grader.

Plagg som inte överlever har fallit offer för Darwinismen....

Jag tvättar enligt Darwinprincipen.

Det finns bara färg och vitt, och allt går att tvätta på minst 60 grader.

Plagg som inte överlever har fallit offer för Darwinismen....
Det låter ungefär som min farsas tvättningsfilosofi.

Plus att han är lite färgblind.

Vad tycker dina barn om Darwin i tvättstugan?

Kläder brukar väl bara färga av sig ifall dom är nya. Jag kastar då bara allt i samma ifall det är sånt som jag redan tvättat några ggr. Har då inte varit med om några missöden än iaf.

Håller med, kör allt i 50C. Och skulle det gå snett så får man ju justa trasor till hojen. Liten varning för röda plagg dock, gör trasor av dom direCKt så behöver du inte oroa dig.

Jag skulle då köra de gula i egen maskin, enligt tvättanvisningen. Du kanske vill slippa att ha före detta vita kläder som har blivit aningen nikotingula på grund av att du slängde dem i samma tvätt som de nya gula? ;)

Lite funderingar och erfarenheter om gradantal när vi ändå är inne på det så trevliga ämnet som tvätt :gnissla:
Fick lära mig för länge sedan att det i de flesta fall är ok att tvätta i lite för högt gradantal eftersom fabrikanterna sätter ner rekommenderad gradantal för att ha både hängslen och livrem. Men att tvätta i lägre än rekommenderad kan få färger att släppa och bli daskiga. Vet inte om det stämmer men jag har som princip att aldrig köra mörkt i lägre temperatur än vad som står. Dock kör jag oftast 30-tvättar i 40 och mina kläder är rätt välvårdade och håller färg rätt bra måste jag säga. :tungan

Ett annat tips: Ömma kläder och vissa kemtvättskläder kan stoppas in i påslakan som knyts igen och sedan är det bara att tvätta på. :banana

Damer: Bygelbehån stoppar du i en gammal ful tubsocka (kanske killens hojstrumpa :D) och knyter ihop den och så in i maskinen. Strunta i alla värdelösa tvättpåsar.

Vad tycker dina barn om Darwin i tvättstugan?

Dom har lärt sig att sånt dom är rädda om tar dom till morsan och tvättar :hihi

Damer: Bygelbehån stoppar du i en gammal ful tubsocka (kanske killens hojstrumpa :D) och knyter ihop den och så in i maskinen. Strunta i alla värdelösa tvättpåsar.

Eller så plockar man ut bygeln innan man tvättar, och pillar tillbaka den innan man hänger på tork.

En BH-bygel på rymmen kan pajja en tvättmaskin för flera tusen!

Last edited:
Alla färger UTOM gult skulle jag säga släng ihop med antingen vitt eller mörkt. Men gult färgar saaatan. Har flera ggr fått en svag nikotinfärg som nämnd ovan av att blanda gult med vitt. Skitafult! Så mitt råd är att tvätta gult separat.

dom gula tröjjorna fick åka med dom svarta, så dom har fått en liten mörkare nyans av knallgul. tur att det är gratiströjjor som duger att jobba i..

8 tvättar avklarade, 1 maskin kvar..

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...