Turister som inte kan köra bil

Bäst är ju dom som blinkar höger när de kör in, blinkar vänster när de kommit in i rondellen skiftar tillbaka till högerblink och kör ut rakt fram :huvet Hur fan ska man veta vart de tänker ta vägen??

Eller de som inte blinkar in i rondellen för att sedan slå igång vänsterblinkersen och sedan svänger höger ut ur rondellen. Och där står man och väntar på dem... :huvet

Jag tycker tyskar brukar vara snabba som satan att flytta på sig när man kommer upp bakom dom.
Men folk som inte går tillbaka till höger körfält, på tvåfilig motorväg, efter en omkörning för att det ligger en till lastbil 500m längre fram :huvet:huvet Då kan iallafall jag få ett mindre utbrott.

Märkte att samma beteende fanns bland en hel del Tyskar. Så min positiva fördom, att de är duktiga och hänsynsfulla bilister som kör smartare än genomsnittet, visade sig vara fel.

Värst var vid vägarbeten, som kunde vara i typ 10 km och mer. Höger fil var smal, så att lastbilar precis kunde köra där, medan vänster fil var än smalare. Under sträckan så varierade bredden något, men smalt var det. Vad händer? En stor SUV ligger i vänsterfilen och vill köra om, men den är alltför bred och kommer inte om. Då ligger den där i 1 km och tuffar på i sakta mak. Sedan blir det lite bredare, så att han precis hinner om en lastbil, innan han igen får sakta ner, för att det blivit smalare igen. Kön bakom honom med smalare fordon växer stadigt. Tappar till sist tålamodet, kör om ett par bilar på högersidan och kommer upp jämsides med honom, tittar på honom en stund, virrar demonstrativt på huvudet och kör om honom också, för att sedan gå ut i vänsterfilen och dra iväg. Ser i backspegeln att det faktiskt gått upp ett ljus då han går in och lägger sig i högerfilen, så att den nu superlånga kön med mindre bilar kan köra om.

Tyskar kör bra, men det finns en hel del med konstigt beteende även där.

Var i stockholm för några veckor sedan, vill tacka alla Stockholmare för den hänsyn som finns i trafiken, man virrar runt har ingen anning var man ska,gör tokiga filbyten mm, men trots det så är det inga irriterade medtrafikanter som man ser på andra håll i landet:tummenupp

Helt sant! Har jobbat i en uppsjö olika städer i Sverige, men få har ett hyfs och en respekt som stockholmsbilister.

Jag tycker tyskar brukar vara snabba som satan att flytta på sig när man kommer upp bakom dom.
Men folk som inte går tillbaka till höger körfält, på tvåfilig motorväg, efter en omkörning för att det ligger en till lastbil 500m längre fram :huvet:huvet Då kan iallafall jag få ett mindre utbrott.

Ännu mer irriterande om man lämnar plats åt den bakom men idioten inte har vett att gasa på så man kommer ut igen innan lastbilen... är man snäll och flyttar på sig vill man inte behöva sakta ner. Ska man köra om får man fan göra det ordentligt.

Varför envisas alla med att ha enkelriktat överallt och gör det snudd på omöjligt för en som inte hittar i stan att ta sig fram :va

• Gilla
Reaktioner: ft
Märkte att samma beteende fanns bland en hel del Tyskar. Så min positiva fördom, att de är duktiga och hänsynsfulla bilister som kör smartare än genomsnittet, visade sig vara fel.

Värst var vid vägarbeten, som kunde vara i typ 10 km och mer. Höger fil var smal, så att lastbilar precis kunde köra där, medan vänster fil var än smalare. Under sträckan så varierade bredden något, men smalt var det. Vad händer? En stor SUV ligger i vänsterfilen och vill köra om, men den är alltför bred och kommer inte om. Då ligger den där i 1 km och tuffar på i sakta mak. Sedan blir det lite bredare, så att han precis hinner om en lastbil, innan han igen får sakta ner, för att det blivit smalare igen. Kön bakom honom med smalare fordon växer stadigt. Tappar till sist tålamodet, kör om ett par bilar på högersidan och kommer upp jämsides med honom, tittar på honom en stund, virrar demonstrativt på huvudet och kör om honom också, för att sedan gå ut i vänsterfilen och dra iväg. Ser i backspegeln att det faktiskt gått upp ett ljus då han går in och lägger sig i högerfilen, så att den nu superlånga kön med mindre bilar kan köra om.

Tyskar kör bra, men det finns en hel del med konstigt beteende även där.

Vilken höjdare :rolleyes:

Ska man köra om får man fan göra det ordentligt.

:fakta

Last edited:
Varför envisas alla med att ha enkelriktat överallt och gör det snudd på omöjligt för en som inte hittar i stan att ta sig fram :va

Blir väl inte omöjligt? Det kan väl inte bli enklare, än när du får köra snitslad bana genom stan, utan chans att köra vilse? :hihi

ngn fom av säkerhetsavstånd på 10 bil längder är nog att ta i...

värst med turisterna är att dom ofta ligger och pendlar mellan filerna i samma veva som kärringen sitter med kartan och gubben sitter och pillar på gps...

men framför allt så är det att dom inte hänger med i tempot..

:roflokay... förstår bekymmret... är själv på Åland för tillfället och har kollat in den saliga blandningen av Åländningar-finnar-svenskar-europeer, och alla utmärker sig på sitt eget vis!

Det finns nog många "rövryttare" i trafiken i Finland med... dock är inte 10 billängder (50/60meter) mycket till säkerhetsavstånd på en 80-100 väg... håller själv alltid minst 3 sekunders mellanrum i hastigheter över 50/60 eller försöker i varje fall:rolleyes:

Dagens goda tipps! :mattias
om ni råkar ut för "rövryttare" så öka avståndet till frammförvarande bil med det dubbla, då får man en liten "buffert" att bromsa på en längre sträcka och slippa kedjekrocken!

Blir väl inte omöjligt? Det kan väl inte bli enklare, än när du får köra snitslad bana genom stan, utan chans att köra vilse? :hihi

Exakt, jag aldrig varit lugnare än när jag skulle köra upp i sundsvall (en stad jag knappt hittar i med gps) under gatufesten vilket innebar ytterligare enkelriktade gator.

Den staden har en förmåga att stoppa skyltar i buskage dessutom :huvet

När man dessutom råkar ut för vägarbetsfordon som inte riktigt verkar veta vart de ska eller vad de håller på med, i birsta (med tillhörande ikea-kaos) börjar hjärnblödningen sakta närma sig.

Det gick dock bra. Bortsett från att jag missade en 70-skylt lite så var uppkörningen flawless :tummenupp

Edit: med tanke på hur många rondeller jag snurrade i och minst sagt skumma trafiksituationer jag hamnade i då med lyckat resultat har jag inbillat mig själv att jag klarar mig hjälpligt i trafiken.
Det gäller bara att slappna av och ta en djupt andetag har jag märkt.

Även om jag också får hjärnblödningar på folk som man måste köra om för de ligger i 75 på 90sträckor, för att sedan ha dem bak i arslet när de ligger kvar i 70 på 50sträckor.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...