Grillad kyckling-juice, eller annan juice man kan göra av mat?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag har funderat lite i några veckor på om man kan köra mat i en juicepress.
Alltså inte någon fjantig grönsaksjuice, utan här snackar vi juice av lite tyngre sort typ grillat kött och potatisgratäng eller liknande.

All mat innehåller ju vätska, och det vore faktiskt riktigt intressant att prova vilka maträtter man faktiskt kan göra drickbar juice av.

Nästa, (oundvikliga), steg blir att prova att blanda juicen med olika spritsorter för att se om det går att grogga på tex. pannkakor med hallonsylt, lasagne, eller pytt i panna.

Nu är det tyvärr så att jag inte äger någon juicepress, och en schysst dylik tingest betingar ett ganska stort antal hundralappar i pris, och jag har ingen lust att köpa någon om det inte kommer att fungera.

Vad tror ni? Kommer det att funka? Kommer en juicepress att klara av att extrahera vätska ut maten?

Och, ja det här är seriöst menat. Jag har faktiskt funderat ganska länge över det här.

Ok,så du e singel nu.
Hungrig,men orkar inte laga käk,right?

:vaskruvad ide

varför inte grillat o gratäng som det är?svär på att det är mer matigt så,grogg på gratäng o grillat:zpy

Är det inte godare att äta maten som den är?

Nej, det kommer inte att funka om det är en råsaftcentifug du menar. Det funkar bara med fasta frukter/grönsaker i princip. Tex äpplen, päron, morötter, kål osv funkar bra. Apelsiner, avocado, ananas osv funkar mindre bra...

Bra idé, förutom att det berövar mig ett av livets glädjämnen, att skita.

Var ska man nu sätta sig och läsa gamla tidningar när man bara vill vara sig själv en stund? :va

Om du vill dricka all mat så är det nog en kraftig mixer som gäller. Det gjorde syrran när hon opererade käken... då gick det mesta ner genom sugrör. En mixad semla med mjölk kommer jag ihåg att hon uppskattade iallafall.

Bra idé, förutom att det berövar mig ett av livets glädjämnen, att skita.

Var ska man nu sätta sig och läsa gamla tidningar när man bara vill vara sig själv en stund? :va

Precis,if it works,dont ändra på nåt!

Är det inte godare att äta maten som den är?

Nej, det kommer inte att funka om det är en råsaftcentifug du menar. Det funkar bara med fasta frukter/grönsaker i princip. Tex äpplen, päron, morötter, kål osv funkar bra. Apelsiner, avocado, ananas osv funkar mindre bra...

Godare och godare... Det kanske det är, men det här är i rent experimentellt syfte.

Ok. Hur funkar en "normal" juice-apparat då?
Råsaftcentrifug, varför funkar det inte att "pressa" apelsiner och mjukare frukter med en sådan?
Skulle det funka att centrifugera tex. fiskpinnar då? Dom är ju ganska fasta i konsistensen.

Sluta fundera, det du letar efter finns redan. :fakta
Det heter buljong. :mattias

Mäh! Det finns väl ingen pannkaks-buljong, tex? :rolleyes:
Jag vill kunna välja smak på min vätska efter behag, buljong finns väl typ bara i grönsaks-, kött-, fisk-, och kycklingsmak?

Last edited:
En råsaftcentrifug river först det man stoppar i maskinen. Sedan centrifugeras saften genom små hål i en perforerad bytta. Dessa hål sätts igen av "mosiga" saker vilket gör att ingen saft kan komma ut.

En citrusfruktspress tror jag inte heller är lämpad för ditt ändamål. ;)

Mixer plus någon vätska är nog det som funkar bäst för dig...

Jag började faktiskt bli lite hungrig innan jag läste den här tråden.
Sen gick det över :brynad

Om du vill dricka all mat så är det nog en kraftig mixer som gäller. Det gjorde syrran när hon opererade käken... då gick det mesta ner genom sugrör. En mixad semla med mjölk kommer jag ihåg att hon uppskattade iallafall.

Tack! :tummenupp
Hur blir konsistensen? Geggig som mosad mat gissar jag?
Om man vill ha en len, juiceliknande konsistens, kan man i sin tur separera själva saften från det man mixat så att det påminner om juice?

En råsaftcentrifug river först det man stoppar i maskinen. Sedan centrifugeras saften genom små hål i en perforerad bytta. Dessa hål sätts igen av "mosiga" saker vilket gör att ingen saft kan komma ut.

En citrusfruktspress tror jag inte heller är lämpad för ditt ändamål. ;)

Mixer plus någon vätska är nog det som funkar bäst för dig...

Ok. Tack för svaren.
Då är min fantasi om juice med smak av favorit-maträtten inte möjlig att genomföra alltså?

Mixer och att tillföra vätska är ju redan välbeprövat. Ingen utmaning, liksom. :(

Last edited:
Mäh! Det finns väl ingen pannkaks-buljong, tex? :rolleyes:
Jag vill kunna välja smak på min vätska efter behag, buljong finns väl typ bara i grönsaks-, kött-, fisk-, och kycklingsmak?

Finns viltsmak också. :tummenupp
Touche of taste har massor av "juicer". :D
Jag föredrar faktiskt pannkakor i sin helhet, med sylt och grädde/glass,
tänk att avnjuta dessa goda skapelser man med omsorg stått och stekt i pannan och fått fina och runda! :)
Att då sen köra ner dem i en mixer för att få ut "saft" (läs geggamoja)
är som att skända ett mästerverk. :mad:
Skärpning Blomqvist! :fatta!

Tack! :tummenupp
Hur blir konsistensen? Geggig som mosad mat gissar jag?
Om man vill ha en len, juiceliknande konsistens, kan man i sin tur separera själva saften från det man mixat så att det påminner om juice?

Ok. Tack för svaren.
Då är min fantasi om juice med smak av favorit-maträtten inte möjlig att genomföra alltså?

Mixer och att tillföra vätska är ju redan välbeprövat. Ingen utmaning, liksom. :(

Tja, inte för att jag är så sugen på att testa själv men visst borde det gå att separera vätskan från allt annat slabb om man nu lägger manken till. Klarningsmedel till vin lär ju funka... haha.

Smakessanser kanske kan vara nåt för dig annars. inte för att det lär finnas "pannkaka med sylt och grädde"-smak men det går nog att få tag i alla smaker separat och göra din egen dunderdricka.

Finns viltsmak också. :) Touche of taste har massor av "juicer". :D
Jag föredrar faktiskt pannkakor i sin helhet, med sylt och grädde/glass,
tänk att avnjuta dessa goda skapelser man med omsorg stått och stekt i pannan och fått fina och runda! :)
Att då sen köra ner dem i en mixer för att få ut "saft" (läs geggamoja)
är som att skända ett mästerverk. :mad:
Skärpning Blomqvist! :fatta!

Touch of taste... Jag var inte först med idén alltså? :huvet

Men alltså, visst är pannkakor ljuvliga med hallonsylt och vispgrädde, men jag skulle vilja prova att extrahera pankaksvätskan från dom på något vis, det är därför jag startat tråden, för att hitta rätt metod.

Dessutom är jag tämligen säker på att pannkaksjuice skulle passa fint blandat med Bayleys. :dricka

visst borde det gå att separera vätskan från allt annat slabb om man nu lägger manken till.
Men det är inte så enkelt som att köra det genom en juicemaskin alltså?
Då förstår jag. Det verkar som om jag får överge min idé då. :(

Last edited:
Glöm inte kolsyra efteråt! :mattias

design2_266dpi_large.jpg

Du kommer allra minst behöva en sån här!:yoparty :D[YOUTUBE-ID]0dcrhhv-z1E&feature=related[/YOUTUBE-ID]

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back