Honda fmx eller KTM lc4?

norrlandpowa

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
DRZ400sm
Jag har länge funderat på vilken hoj jag ska välja och har nu två intressanta förslag.
Det ena är en Honda fmx -05 och det andra är en KTM lc4 -01.
Inköpsmässigt ligger dom lika i pris men vilken har billigare försäkringspremie?
Jag har tänkt strypa den till 25kw så vilken passar bättre i det fallet?
Andra "bra att veta" saker som ni kan dela med er av?
Och självklart vill jag ju höra eran åsikt om vilken hoj ni tror jag kommer ha roligast med? :)

//Köpsugen Norrlänning ;)

KTM är nog roligare om man får tro folk. Sedan är det inget som slår driftsäkerheten hos en Honda. Strypning är inte lönt på en FMX då den har 28 kw/40 hk original. Dessutom är Hondan ganska tung, typ 175 kg tjänstevikt. Båda hojarna har väldigt billiga premier redan så att strypa ner dom är nog rätt onödigt. Jag hade satsat på KTM'en.

KTM är nog roligare om man får tro folk. Sedan är det inget som slår driftsäkerheten hos en Honda. Strypning är inte lönt på en FMX då den har 28 kw/40 hk original. Dessutom är Hondan ganska tung, typ 175 kg tjänstevikt. Båda hojarna har väldigt billiga premier redan så att strypa ner dom är nog rätt onödigt. Jag hade satsat på KTM'en.

Att jag ska strypa den till 25kw har att göra med att jag bara har det så kallade mellankortet :huvet

Strypning är inte lönt på en FMX då den har 28 kw/40 hk original. Dessutom är Hondan ganska tung, typ 175 kg tjänstevikt. Båda hojarna har väldigt billiga premier redan så att strypa ner dom är nog rätt onödigt. Jag hade satsat på KTM'en.

Du har inte tänkt tanken att killen kanske ska ta A-begränsad och således måste strypa skiten :va

:rolleyes:

:Edit

Jag har kört båda hojarna, i strypt och ostrypt utförande, gillar FMXen för dess stabilitet och vrid, och det är ju en Honda som sagt.

KTMn är jävligt smidig och har ju ca 20 hästar mer(än FMX) om du väljer att ta ur strypningarna.

Jag hade nog valt KTMn, mest på grund av effekten som du får vid ostrypning, för det är väl ingen som kör strypt?:va:rolleyes:

Last edited:
Du har inte tänkt tanken att killen kanske ska ta A-begränsad och således måste strypa skiten :va

:rolleyes:

:Edit

Jag har kört båda hojarna, i strypt och ostrypt utförande, gillar FMXen för dess stabilitet och vrid, och det är ju en Honda som sagt.

KTMn är jävligt smidig och har ju ca 20 hästar mer(än FMX) om du väljer att ta ur strypningarna.

Jag hade nog valt KTMn, mest på grund av effekten som du får vid ostrypning, för det är väl ingen som kör strypt?:va:rolleyes:

Men jag hade nog faktiskt tänkt köra strypt... tro det eller ej... är i så fall fmx:en bättre? :)

Tack för de snabba svaren!

Men jag hade nog faktiskt tänkt köra strypt... tro det eller ej... är i så fall fmx:en bättre? :)

Tack för de snabba svaren!

Jag har aldrig provat dem strypta men eftersom KTM:en väger mindre så borde den bli ett klart bättre alternativ även strypt. Men det kanske har att göra med att jag tyckte Hondan kändes strypt i förhållande till LC4:an i originalutförande. ;)

Jag har aldrig provat dem strypta men eftersom KTM:en väger mindre så borde den bli ett klart bättre alternativ även strypt. Men det kanske har att göra med att jag tyckte Hondan kändes strypt i förhållande till LC4:an i originalutförande. ;)

Men eftersom man gör en mindre skillnad på fmx:en när man stryper den, borde inte drevning mm vara mer optimerad för 25kw än den är på KTM:en?

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Men eftersom man gör en mindre skillnad på fmx:en när man stryper den, borde inte drevning mm vara mer optimerad för 25kw än den är på KTM:en?

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Jo, den lär också gå "bättre". Jag hade nog provat båda hojarna och sen bestämt mig för Hondan, om det ska köras strypt.

Jo, den lär också gå "bättre". Jag hade nog provat båda hojarna och sen bestämt mig för Hondan, om det ska köras strypt.

Men vet inte riktigt om jag har möjlighet att provköra båda :S
Ingen som säljer någon sådan ktm som är inom "Provkörningsradie" till mig :huvet

Har också kört båda delarna, och jag föredrar helt klart KTM :tummenupp Dock kanske jag är partisk, men det finns ju också en anledning till att jag valde ktm :gnissla Jag tycker fmx:en känns klumpigare och tyngre (det är den också iof) Dock kanske Honda motorn är mer driftsäker/längre serviceintervaller och så, det vet jag inget om.

Haha jag som tänkte att det skulle bli en hjälp att lägga ut en tråd här men varannan tycker KTM och varannan Honda :P
Men det krävs ju också att man räknar med att den ska bli strypt till 25kw... Försäkringspremien på de båda ligger ungefär lika?

Hade valt lc4:n any day of the week. Mycket piggare maskin.

Får jag fråga om du tagit i åtanke att jag tänkt strypa den?

Och konkurrerar xt 660 eller Husqvarna 610 med dessa hojar?

Vet om att du ska strypa den ja. Jag står fast vid vad jag sa ändå:)

Husqvarna 610 är skit feta! Sån ska jag ha nästa gång det beger sig till att skaffa motard igen:rolleyes:

Men 610:an fler hästar än lc4:n om jag inte missminner mig, vet inte hur det blir med strypning då:va Jag förmodar att det är en 640 lc4 du snackar om va?

Xt 660 är ju lite mer "touring" enligt mig. Tror du kan jämföra den med hondan faktiskt.

Mina 2 cent:tummenupp

Satsa på ktmen. Med den kan du ju även ta bort strypningen om du känner för och få en rätt rolig hoj. Nu har jag inte kört Hondan men kan tänka mig att KTMen har bättre bromsar, fjädring samt mindre vikt. Det finns ju en anledning till att fmxen rasat så mycket i pris.

Vet om att du ska strypa den ja. Jag står fast vid vad jag sa ändå:)

Husqvarna 610 är skit feta! Sån ska jag ha nästa gång det beger sig till att skaffa motard igen:rolleyes:

Men 610:an fler hästar än lc4:n om jag inte missminner mig, vet inte hur det blir med strypning då:va Jag förmodar att det är en 640 lc4 du snackar om va?

Xt 660 är ju lite mer "touring" enligt mig. Tror du kan jämföra den med hondan faktiskt.

Mina 2 cent:tummenupp

så du rekomenderar husqvarna 610?

Ja, syftar på 640 lc4...

Okej, inte ute efter touring, mer ute efter "ha så kul som möjligt"...

så du rekomenderar husqvarna 610?

Ja, syftar på 640 lc4...

Okej, inte ute efter touring, mer ute efter "ha så kul som möjligt"...

Snackar vi om att ha så kul som möjligt så är det 610:an som gäller.

640:n är ju den tröttaste i den motard serien. Men det kvittar när du ska strypa kanske.

Jag rekommenderar husqvarna 610.

okej, får väl lägga till den i mina funderingar också då :rolleyes:
Men vart försäkrar man husqvarna billigast och är den försäkringen ungefär lika dyr som för de andra hojarna jag funderat på? :va

Eller en XR....
Men nu ka vi inte addera fler alternativ :D

Om du inte har tänkt byta hoj ofta så kör på KTM:en, när du har full behörighet (får man det automagiskt??) så blir den bra mycket roligare än FMX:en, den är rätt trött och tung. Om du vänjer dig vid KTM strypt kommer du få en rolig överraskning när du kan plocka bort strypningen så behöver du inte trimma på säkert en säsong :D

Mvh
Micke

Ja har en Husqvarna SMR 570 -01 å bor så långt ifrån civilisationen de bara går så ligger i billigaste zonen... Försäkrade min idag hos IF 245kr/mån halv (220/mån trafik). Den e reggad som 25kw :gnissla... Skoj som fan men lite svårkörd... Beror troligen på att den e trimmad, har inte provat nån annan liknande cykel...

Edit: Ja e 23

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back