Körställning SV650 vs Bandit 600

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Jag har tidigare haft en Bandit och upplevde den som väldigt neutral i sittposition. Men samtidigt vill jag testa en SV. Det rör sig om de äldre varianterna. SV upp till med med -02 och Bandit upp till och med -00.

Problemet är att jag har fladder med Atlaskotan uppe i nacken. Jag har problem att sitta framåtlutad. Statisk spänning av att hålla huvudet uppe fungerar inte alls. Jag är dock inte säker på var gränsen går vad gäller vinkel.

Jag tycker det ser ut som att SV har en betydligt mer sporthojsliknande sittställning. Det ser i varje fall ut så på bilder, att folk sitter mer framåtlutade.
Hur stämmer det när det kommer till kritan? Har SV så mycket mer framåtlutad ställning än Bandit?

Edit: Det gäller nakna, kåplösa modellen i båda fallen.

Last edited:
Svn med kåpa har en sporthojskörställning medans den nakna SVn är mer att likna vid Banditen.

Givetvis, givetvis. Nakna varianten är ganska svår att hitta på gatan, så jag har inte sett den med egna ögon. Men när jag sett S-modellen tycker jag mig se att avståndet till styrkronan är längre, och kanske att den även sitter lägre.
Svårt att veta utan att verkligen testa. Mer likt Banditen, absolut. Men hur likt?

På Sv.n sitter du som vilken sporthoj som helst. R1 är lite mer framåtlutad men Sv:n är mycket mer lik R1 än banditen. Sadel och styre är nästan i samma höjd. Vilket enligt min mening gör den jobbig i längre sträckor på motorväg dvs. 20 mil och uppåt. Om du har ont i naken skulle jag inte rekommendera en. Har själv tänkt att byta till en bmw f800 S där sitter du lägre än styret vilket gör en mer bekväm körställning. Om du vill ha en hoj i sportutförande så är mitt tips att leta efter en hoj där du på bilden ser att kutsen är betydligt lägre än styret.

//Dafe

Givetvis, givetvis. Nakna varianten är ganska svår att hitta på gatan, så jag har inte sett den med egna ögon. Men när jag sett S-modellen tycker jag mig se att avståndet till styrkronan är längre, och kanske att den även sitter lägre.
Svårt att veta utan att verkligen testa. Mer likt Banditen, absolut. Men hur likt?

Så likt man kan komma utan att det är en Bandit!:tuttar

Har en 1000 sv-n tycker man sitter väldigt upp rätt jag kör ca 10mil utan större problem.Problemet är inte kör ställningen utan vibrationer...:yoparty

På Sv.n sitter du som vilken sporthoj som helst. R1 är lite mer framåtlutad men Sv:n är mycket mer lik R1 än banditen. Sadel och styre är nästan i samma höjd. Vilket enligt min mening gör den jobbig i längre sträckor på motorväg dvs. 20 mil och uppåt. Om du har ont i naken skulle jag inte rekommendera en. Har själv tänkt att byta till en bmw f800 S där sitter du lägre än styret vilket gör en mer bekväm körställning. Om du vill ha en hoj i sportutförande så är mitt tips att leta efter en hoj där du på bilden ser att kutsen är betydligt lägre än styret.

//Dafe

Vad är det för fjollerier? :)

Jag åkte regelbundet hem till östersund med min sv650 från 2000, det är ungefär 65 mil enkel resa och det var inga problem.

Man får ju sträcka lite på sig när man tankar.

Kan säga att jag precis gått från sv650-03 till en Hornet 600-06
och jag saknar den frammåtlutade körställningen sjukt mycket...
Dels för att man får bättre kontakt med hojen och dels för att varenda
litet bump fortplantas genom hela ryggraden när man sitter rakt.
Istället för att det guppar lite över benen/röven...
Så jag vet inte hur jag ska lösa det, ett platt dragbarstyre eller
bygga en ny styrkrona med clip-on :)

...eller byta hoj :tungan

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back