problem med inre lagerbana nedre styrlager.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag skulle vilja ha lite tips på hur man tar bort inre lagerbanan på nedre styrlagret effektivast.
Har försökt med banka/slå-metoden (Dorn och mejsel), men den lille rackarn sitter fast ändå...

banan som sitter på kronan du menar?brukar slå mellan en kniv el liknande o gå upp i dimension tills det är lättare o bända med nåt kraftigare

Bifogat

• Bild 22469.jpg
    Bild 22469.jpg
    142.3 KB · Visningar: 146
Den i styrstammen?
Dorn + handslägga brukar jag använda. Viktigt slå varvet runt; kniper bra om den sätter sig på sniskan.
Kapskiva på Dremeln kan vara ett alternativ så man försvagar ringen. Men ta försiktigt så du inte börjar karva i fel delar.

Vinkelslip eller dremel och hugg mejsel.
Gör två snitt i den på motsatt sida och ta hugg mejseln i ena spåret och släng på ett slag med släggan så spricker den och problemet är ur världen...

Kan det bli lättare?

Men glöm INTE skydds glasögon vad du än gör väldigt vanligt att det flyger splitter när man gör så och det vill du inte ha i ögonen kan hända att det sätter sig i händerna så man får pilla ut skiten men det ingen fara bara du får låss den!

Låter som tre bra förslag jag fått.
Skall till garaget i morgon och prova dessa metoder. Känns som vinkelkap och huggmejslar är sista utvägen.

Låna en hydraulpress och pressa ut stolpen ur kronan så lossar
lagerbanan samtidigt.

Pressa sen tillbaka stolpen och den nya innerbanan.

Så brukar jag göra...

Mvh,
Ingvar

Låter dumt att ta det lättaste och snabbaste sättet som sista utväg...
Dom där brukar sitta hårt och hålla på och banka in mejslar och knivar och få fula märken är bara dumt och drygt tycker jag iaf..

Låna en hydraulpress och pressa ut stolpen ur kronan så lossar
lagerbanan samtidigt.

Pressa sen tillbaka stolpen och den nya innerbanan.

Så brukar jag göra...

Mvh,
Ingvar

Problemet är att kronan och stolpen verkar vara i ett stycke.
Har inte heller tillgång till någon press inom de närmsta tre veckorna. :D

Låter dumt att ta det lättaste och snabbaste sättet som sista utväg...
Dom där brukar sitta hårt och hålla på och banka in mejslar och knivar och få fula märken är bara dumt och drygt tycker jag iaf..

Alla äro vi olika.

Får se hur det känns i morgon. Har förvisso tillgång till fler vinkelkapar än gamla knivar i garaget...

Last edited:
:rolleyes:jo men visst ,spåra med vinkelslipen o dänga till med släggan och huggmejsel gör nog mindre märken än kniv o hammare.
press är självklart bäst men rätt använd syns inga märken efter kniven heller ,blir det några blir dom under nya lagerbanan om det mot all förmodan skulle bli några märken i undre kronan sitter ju ett dammskydd under banan

Värm lagerbanan rejält med gasolbrännare så den vidgas (värm inte styrstolpen, försök gärna att kyla den istället), sedan slår du bort lagerbanan med huggmejsel. Antingen lossnar den eller så spricker den. Förhoppningsvis...

Vinkelkapen råkade ligga framme så det fick bli den. Snabbt och enkelt.

Tack för hjälpen.

Har även en annan fråga på ämnet...

Om originalstyrlager av kullagertyp håller 4500 mil så behöver jag väl inte bry mig om att byta mer om inte någonting konstigt händer de nya med tanke på att de nya var koniska rullager?

Har även en annan fråga på ämnet...

Om originalstyrlager av kullagertyp håller 4500 mil så behöver jag väl inte bry mig om att byta mer om inte någonting konstigt händer de nya med tanke på att de nya var koniska rullager?

Då rullen har avsevärt större anläggningsyta än kulan, lever dom längre.
Men har du för låg förspänning kan även en rulle skapa ett spår i lagerbanan, även om det tar längre tid. Så rätt förspänning och välsmort så håller det hojens livstid.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon