gaffel prb r1

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Emmaboda
Hoj
1000RR -08
köpte en r1:a igår -00
när jag kommer ser jag att den läckt från vänster gaffel ben .. Mellan det "kromade" och den aluminium "klumpen" som håller fast hjul o broms ok ... :mad:

Pratade med en mc verkstad nyss o han sa att dom ej skulle kunna läcka där pgv att delarna är fastpressade i varandra ..

Har letat efter sprickor i aluminiumet men kan inte hitta ett skit , och när jag drar lite i bromoket så ser man att det glappar lite (ytterst lite, man ser oljan trycka fram lite ) ..

Har letat efter märken på gafflen för o se om den varit med om nån smäll men hittar inget sånt heller...

Så vad kan ha hänt och hur fixar jag det ??????????!!!!!!! Ska bes på tisdag :huvet
 
Du tror inte att det är packbxen som gett upp och det helt sonika har runnit ner o lagt sig där? Så blir det alltid på crosshojar iaf när en pbox ger sig, det blir kladdigt och äckligt där nere..
 
Lämpligast är väl att riva det läckande benet och kolla. Jag är lite tveksam till att det är pressat, det borde vara fin fingänga mellan aluänden och innerbenet. Isåfall skulle jag riva ner, tvätta med t-sprit och använda hydraultätning (kan inte loctitenumret) och skruva ihop igen.

Annars kan det inte vara så svårt att hitta ett bättre beg. gaffelben.
 
Lämpligast är väl att riva det läckande benet och kolla. Jag är lite tveksam till att det är pressat, det borde vara fin fingänga mellan aluänden och innerbenet. Isåfall skulle jag riva ner, tvätta med t-sprit och använda hydraultätning (kan inte loctitenumret) och skruva ihop igen.

Annars kan det inte vara så svårt att hitta ett bättre beg. gaffelben.

Har kollat upp det nu och det är ihop pressat .. så det blir till och byta ut det fjäderbenet:huvet:huvet
 
Det går utmärkt att bara byta innerbenet det är demonterbart...


Är det ?? Jag har pratat med två mc firmor o båda säger att det inte går o fixa ...
Men idag när jag plockat bort fjäderbenet o kollat lite mer nogrannt så är jag beredd o hålla med dig..
Menar du att det alltså kan gå o fixa till det fjäderbenet jag redan har ??
 
Är det ?? Jag har pratat med två mc firmor o båda säger att det inte går o fixa ...
Men idag när jag plockat bort fjäderbenet o kollat lite mer nogrannt så är jag beredd o hålla med dig..
Menar du att det alltså kan gå o fixa till det fjäderbenet jag redan har ??

Ja det går.....
 
Fan att jag inte visste det innan .. Det låter som ett relativt lätt jobb ??

Tja... Kan du byta packboxar så är detta inte raketforskning. Det brukar krävas värme och ett skruvstäd med backar som inte repar grejerna men i övrigt krävs bara lite mekanisk känsla....
 
Brukar ofta sitta nån stoppskruv eller vara stiftat? för att låsa axelhållaren på innerbenet.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top