Skötselråd för Skinnställ efter regn

SweHollow

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Hoj
Yamaha YZF R1 2001
Har ganska nyligen skaffat mig det första skinnstället efter att tidigare åkt Gore ***. Var ute idag och det kom ett riktigt oväder som inte gick att undvika och blev totalt dyngsur. Har tidigare inte fettat in det eller dylikt då jag bara haft det några veckor. Vad gör man nu ? Jag har hängt upp det för luft torkning men krävs det insmörjning osv när det torkat ? Isf med vad ? :va försäljaren snacka nått om skinncreme som används för soffor ist för jackor? Mvh / Swe

Det vanliga är att man använder läderfett eller läderolja. Läderolja är enklast, bara att lägga på flödigt och låta stället droppa av och suga in hängandes på en galje över badkaret eller några tidningar. Sedan torkar man av överskottsoljan med tex bommullstrasor.

Fett ska arbetas in, lite som med skokräm.

Bra om stället är rent innan, så du inte gnussar in kedjefett och vägdamm på djupet.

Jag brukar faktiskt använda Biltemas läderolja. Ser ut och luktar som Ekols olja.

Jag tror att det viktiga är att man använder ngn läderolja/fett än vilket märke man använder. Det handlar ju mest om att göra lädret fett och vattenavstötande.

Själv smörjar jag bara in skinnstället 1 gång per år. Blir det sedan blött ngn gång under säsongen låter jag det bara torka efter att jag med wettex-trasa torkat bort vägsmutsen som alltid följt med vattnet.

Tycker jag.

/J

Last edited:
Eller så skiter man i att göra det, så länge man inte vill ha kvar samma skinnställ i 15-20år?

Jag tänker då aldrig smörja in mina skinnställ.

Eller så skiter man i att göra det, så länge man inte vill ha kvar samma skinnställ i 15-20år?

Jag tänker då aldrig smörja in mina skinnställ.

För den som vill spara ännu mer värdefull körtid kan jag då även tipsa om att inte lägga ngn minut på att ta på sig underställ (som man regelbundet tvättar i maskinen). Receptet är alltså att bara ha kallingarna under stället. Så att hudfett, salter och annat naturligt får avsätta sig mer direkt i fodret. Med lite tur kan man då få stället att lukta som en dansk osthandlare redan efter en högsommar! Man smörjer liksom in det inifrån.

Last edited:
Blöta skinnställ bör torka liggandes om du vill minimera risken för att det ska töja sig mha egenvikten.

ett vårdat ställ som man fettat/smort in skyddar bättre då det exempelvis inte slits ner lika snabbt när du kasar runt på asfalt.

Precis, faktorer som fart, beläggning, din egna vikt osv. är helt oväsentligt för hur skinnet slits vid marksyning i 140km/h.. Smörj in skinnet ordentligt så är du home-safe vid en vurpa :glömdet

jag sprayade in mitt ställ med vanlig allround olja (loctite 82xx?) och det verkar fungera. Det viktiga är väll som sagt att skinnet inte torkar...

Men har du ett dyrt ställ så kanske du ska köpa riktig lädersmörja :)

jag sprayade in mitt ställ med vanlig allround olja (loctite 82xx?) och det verkar fungera. Det viktiga är väll som sagt att skinnet inte torkar...

Men har du ett dyrt ställ så kanske du ska köpa riktig lädersmörja :)

Jag har aldrig tänkt på det, men varför i helvet finns inte "riktig" läderolja i sprayburk?
Eller gör det kanske det men jag har missat det? :va

Fett/olja från möbelaffärer... är det något att ha? Eller ska man tåga in hos min handlare och checka vad som finns där?

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back