Sälja/byta in MC hos handlare vs. Blocketförsäljning

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Det bästa är väl att sälja hojen privat på blocket tex. Men jag undrar hur mycket mindre man får om man vänder sig till en mc-handlare. Dom vill ju naturligtvis kunna göra en vinst på affären. Får man lite mer för sin hoj av handlaren om man köper en ny i samma vända? Kan det skilja mycket mellan olika handlare på vad man kan få för hojen, dvs att man bör kolla runt hos flera?

Tag min mc tex, en svart Hornet CB600FA -08, 300mil. Vad kan man få för den på blocket, hos handlare vid inbyte resp endast försäljning?

Självklart skall du kolla runt lite, det som är bra med att göra ett inbyte är att du inte behöver gå hojlös eller fundera på om du får det pris du vill... du vet direkt vad du får.
Sen använder de gärna priset på hojen du köper som prutmån... eller ger dig mer för din i inbyte... i vilket fall som så kommer du känna dig nöjd tror jag utan att du gjort en särskilt ekonomiskt dunderaffär... dock inte en dålig affär heller.

Det viktigaste är att du känner dig nöjd med affären.

Jag anser att det inte e så viktigt va man får mer mellan skillnaden.

Det var det som gjorde att jag byter in min nu.

Skulle jag sålt privat så hade jag fått pruta på den nya ganska mycke
Sen slipper man alla mail polare=)

Det är ointressant vad du får för din i inbyte, det som är intressant är vad du får lägga i mellanskillnad vid inbyte (beror ju op vilken hoj du skall köpa) => Därefter kan du ju jämföra vad du kan tänkas få för hojen vid en privat "blocketförsäljning".

Det är ointressant vad du får för din i inbyte, det som är intressant är vad du får lägga i mellanskillnad vid inbyte (beror ju op vilken hoj du skall köpa) => Därefter kan du ju jämföra vad du kan tänkas få för hojen vid en privat "blocketförsäljning".

Helt rätt, jag resonerade exakt likadant när jag bytte i våras. Fick efter en hel vinters förhandling ett kanonerbjudande, jag kunde inte ha gjort en lika bra affär privat.

Jag lånar tråden lite. Om jag skulle vilja byta in min hoj mot en som är billigare hos handlare, är det möjligt? Det innebär ju i så fall att jag vill ha en hoj plus pengar av handlarn. Men det kanske aldrig går till så? :va

Det lr nog bero på hur många olika saker som helst.
Om hojen du vill ha har stått länge i butiken och du har en som han tror sig kunna sälja enklare så kanske det kan vara intressant. Men du lär få ett riktigt riktigt lågt inbytes pris om du inte vill ha varor för mellanskillnaden.

Har fått ett schysst inbytespris vid köp av ny hoj tycker jag. Nu funderar jag hur man ska göra med allt som sitter på hojen som inte är original? (Crashpuckar, crosstyre, extra kåpor med mera)Kan jag ta av det och sälja själv? Säljaren har inte nämnt nått om sakerna som sitter på hojen. Ska man våga fråga? Då känns det ju som att han kanske kommer på att han vill ha alla tillbehör trots att dessa ej har varit med i diskussionen tidigare.

Har fått ett schysst inbytespris vid köp av ny hoj tycker jag. Nu funderar jag hur man ska göra med allt som sitter på hojen som inte är original? (Crashpuckar, crosstyre, extra kåpor med mera)Kan jag ta av det och sälja själv? Säljaren har inte nämnt nått om sakerna som sitter på hojen. Ska man våga fråga? Då känns det ju som att han kanske kommer på att han vill ha alla tillbehör trots att dessa ej har varit med i diskussionen tidigare.

Plocka väck allt som inte är orginal. När jag bytte in hojen så värderade handlaren inte det något alls, så jag tog väck det.

Jag tycker såhär:
Om handlaren är schysst mot dig,var schysst mot honom.
Om han sett din hoj och värderat den därefter så förväntar han sig nog att den är i samma skick när du lämnar den.
Fråga honom först.

Jag tycker såhär:
Om handlaren är schysst mot dig,var schysst mot honom.
Om han sett din hoj och värderat den därefter så förväntar han sig nog att den är i samma skick när du lämnar den.
Fråga honom först.

Jag tyckte nog också lite som dig. Har skickat iväg ett mail och frågat.

Kom även att tänka på att han kanske hakar upp sig på att bakdelen ej är orginal när han ser hojen i verkligheten. Har kapat och bytt ut till denna (se bild). Lite svårt att sätta tillbaks original då den ej är hel. Han har ju sett en bild som visar hojen snett från sidan så den visar ju att bakdelen skiljer sig från original. Detta är dock ingen Honda återförsäljare så han kanske inte har full koll??

Bifogat

• back seat shell.jpg
    back seat shell.jpg
    21.9 KB · Visningar: 194
Jag tyckte nog också lite som dig. Har skickat iväg ett mail och frågat.

Kom även att tänka på att han kanske hakar upp sig på att bakdelen ej är orginal när han ser hojen i verkligheten. Har kapat och bytt ut till denna (se bild). Lite svårt att sätta tillbaks original då den ej är hel. Han har ju sett en bild som visar hojen snett från sidan så den visar ju att bakdelen skiljer sig från original. Detta är dock ingen Honda återförsäljare så han kanske inte har full koll??

Dom flesta har koll (flesta,alltså) men ingen vill ju ha en originalstänka bak,så det borde inte vara nåt problem.

Dom flesta har koll (flesta,alltså) men ingen vill ju ha en originalstänka bak,så det borde inte vara nåt problem.

Ok, det låter bra. Frågan är bara om jag måste skruva dit en sån där liten röd reflex under reg-plåten (ser skit fult och konstigt ut). Fick inte plats med någon sån på lämpligt ställe när jag var klar så jag struntade i den helt.

Ok, det låter bra. Frågan är bara om jag måste skruva dit en sån där liten röd reflex under reg-plåten (ser skit fult och konstigt ut). Fick inte plats med någon sån på lämpligt ställe när jag var klar så jag struntade i den helt.

Jaa,de e ju frågan :)

Prova sälja min tidigare i våras på blocket, gick trögt! Var det inte skambud så var det folk utan nån som helst koll som hörde av sig, suck!

Ska prova ringa runt idag om inbyte, lite sugen på en 1198 S :drool
Har fått för mig att vissa handlare inte ens vill byta in nu för tiden..:va

Vinsten att sälja först och köpa se´n är väl att man har får en helt annan position att förhandla om pris på den nya maskinen. Speciellt i dessa tider kan man göra riktigt bra priser vid rent köp.

Om MELLANSKILLNADEN inte blir större är det ju mycket smidigare att byta in. Men så ser sällan verkligheten ut, även om somliga hävdar att de "fått bra inbytespris"..

Jag ville byta min Honda VFR -00 mot en Yamaha XJ6 -09 och Beviks i Linköping villa ha 38000:- emellan, Yamaha Center tog 21000:-

Det är en skillnad på 18,000! Observera att jag var där med VFR:en båda gångerna!
Så visst fan lönar det sig att kolla runt!

Jag bytte min hoj igår hos en handlare. Hojen var en XT660X -08 med strax över tusen mil på mätaren.
Först var jag på AVA och va lite sugen på ett byte med en tyskimporterad Ducati 900SS -98 med 2900 på mätaren. Pris för den hojen var 57900:- tror jag och dom kunde ge mig 40k för min i inbyte. Sket i den affären och hittade en Duacati 90SS -02 i Västerås. Pris 56900:- och dom gav mig 45K. Så den blev det. Rätt nöjd ändå med inbytespengen, köpte hojen för 50K förra våren och rullade strax över tusen mil på den.

Vinsten att sälja först och köpa se´n är väl att man har får en helt annan position att förhandla om pris på den nya maskinen. Speciellt i dessa tider kan man göra riktigt bra priser vid rent köp.

Om MELLANSKILLNADEN inte blir större är det ju mycket smidigare att byta in. Men så ser sällan verkligheten ut, även om somliga hävdar att de "fått bra inbytespris"..

Köpte min Hornet -08 i vintras, ny. Mellanskillnaden jag fick nu vid köp av en dyrare hoj resulterade i ett pris på hojen som jag inte tror jag fått den såld för på blocket för. Som du säger så kan man säkert göra en bra deal vid ett rent köp, som motsvarar det sk "bra:a inbytespriset"

Jag kan skriva under på att det är trögt. Har världens billigaste cykel ute. Hojen kostar endast 12.900:-. Ingen ringer. Har fått tre samtal på ung lika många veckor. Och det är hoj för den pengen också, inget vrak.
Jag hade nog lätt valt inbytar vägen om jag ville byta och ville ha en klar affär direkt. Som någon sa före mig här, hela affären blir ju klar med en färdig kost på både inköp och försäljningen. Även om det är lite surt.

Nu står jag med två och har den hanteringen också.

Men lika illa som för bilar är det nog inte för hoj. Förlorade 180Tkr på två och ett halvt år på en Golf för två månader sedan.....

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan