Förslag på fint och barnvänligt ställe i Thailand

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Tänkte åka till Thailand i början av januari och vara borta 3-4 veckor. Blir jag, min fru och vår lilla son (sonen flyger gratis). Får även med oss 2 pers som barnvakt :)

Våra önskemål är att vara på 2 ställen varav det ena är tänkt Koh Samui.
Flyg går från Göteborg till Koh Samui går via Bankok så vi tänkte köpa tur och retur gbg/bankok och sen köpa separat inrikes till koh samui.

Vad finns det för nåt mer bra ställe som man antingen kan flyga till från koh samui eller bankok?

Resan inrikes bör ej vara alltför lång. Vi brukar hellre ligga på stranden än att jaga runt efter eventuella sevärdheter...

Koh chang som ligger högre upp i bukten är jävligt fint och barnvänligt. Du kan få en adress till ett riktigt bra hotell med öns finaste strand utanför dörren precis, utan att det kostar multum *ca 600:-/natt i riktigt fina rum*
Dock vet jag inte om flyget går direkt från Koh samui till Trat, jag tror de flesta turerna från Samui går direkt till Krabi/Phuket/bangkok dessvärre.
Samui är fint men lite väl exploaterat och platt för min smak, gillade Chang mycket bättre om man ser till naturen mm. Inte lika stort utbud av uteliv, shopping mm men det tar man igen i Bangkok om man är ute efter sånt.
Ska ni till Koh chang så ska ni dessutom INTE bo på White sand för allt i världen! De psåtår att det är den bästa stranden men det är bara bullshit. Dyra hotell, ful strandremsa och smutsigt som fan.

Vad ni än gör så håll er borta från VÄSTKUSTEN! Jag kommer aldrig mer sätta min fot på den sidan igen då det är såååå mycket sämre än östkusten. Möjligtvis att jag åker dit för enkelhetens skull någon gång i framtiden, men inte annars.

Edit/ Man flyger enklast till Trat från Bangkok och det är kortare än vad det är till Samui om jag inte minns fel. Sen är det 30minuter båtfärd över till koh chang. Inrikesflyg köper man på plats alternativt bokar på Airasia.com för att få det så billigt som möjligt om man inte har bra kontakter i Sverige. Erawantravels är riktigt bra och man får bra priser på allt, rekommenderas starkt.

Last edited:
Tänkte också rekommendera Koh Chang. Dee_cati beskrev det rätt bra. Finns grymt fina mindre öar utanför Koh Chang som inte är så långt att nå med båt heller.

Skippa ställen som Samui och Phuket. Verkligen dåligt på alla sätt.

Koh Lanta kan jag rekommendera. Var där -04, så lär nog hänt en del sen vi var där, men då var det många, långa och hyffsat folktomma stränder. Flertalet hotell (Bodde på ett som hette DR Lanta, bungalows med bra hotell standard och enligt dykläraren öns bästa resturang). Finns en liten stad på ön som har lagomt utbud med t-shirts och kopierade dvds.
Men som sagt, var 5 år sedan jag var där så kan vara värt att kolla upp hur mycket ön exploaterats.

Koh Lanta kan jag rekommendera. Var där -04, så lär nog hänt en del sen vi var där, men då var det många, långa och hyffsat folktomma stränder. Flertalet hotell (Bodde på ett som hette DR Lanta, bungalows med bra hotell standard och enligt dykläraren öns bästa resturang). Finns en liten stad på ön som har lagomt utbud med t-shirts och kopierade dvds.
Men som sagt, var 5 år sedan jag var där så kan vara värt att kolla upp hur mycket ön exploaterats.

Jag vet inte hur mycket som har hänt på 5 år förutom att de har byggt upp det rejält efter tsunamin som var för 6 år sedan?
Hur som helst så var jag på Koh lanta i december, bland många andra ställen på västkusten. Det var så jävla smutsigt och fult på hela ön så jag förstår inte meningen med att åka dit :(
Dock så hittade vi en fin strand absolut längst ner på ön men vägen dit är inget man vill åka med en unge, tro mig...
Och själva turiststranden på Lanta var väl att jämföra med sämre delen av Chaweng på Samui.
Så mitt tips är att inte åka till Lanta, utan att hacka ner på aborrens val av resa.
Vi var även på PhiPhi-öarna och DET var totalt bortkastat.

Man ska tänka på att det är MUSLIMER på västkusten. Nu säger jag inte att ALLA muslimer är dumma i huvudet, men åtminstone 99% av dem. Otrevliga jävlar som bara vill ha dina pengar, och ingen servicekänsla har de heller.

Har varit både på Koh Chang och Koh Samui, föredrar Koh Chang.
Antar att Samui kan va barnvänligt om du inte bor i Chaweng eller Lamai men tycker inte att det skiljer så mycket mellan Chang-Samui att det motiverar resan där emellan. Du får nog flyga via Bangkok oavsett vilket håll resan går.

Om du skall till Koh Chang är nog Klong prao/Kai Bae Beach bästa valet, på White sand efterfestas det en del på stranden när nattklubben stänger vilket inte stör mig men jag har ju inte småbarn. Lonely Beach är mycket backpackers vilket betyder enklare boende och mycket festande på stranden.

Håller med föregående om att skippa Thailands västkust, Phuket=Kanarieöarna Phi Phi=skit

Koh Tao är min favorit. Koh Pangan är också trevligt.

Tack för all feedback. Har varit borta hela dan så har inte kunnat skriva tidigare.

Efter lite mer research på hotel och priser i går kväll så verkar det som boendet på Samui har typ 4 dubblats sen vi var där för ca 4 år sedan... Nu priser på ca 1000-1500kr per natt!!! Tror vi skippar Samui och tar något annat. Lanta var vi på redan för närmare tio år sedan och det gillade vi inte av någon anledning (stenigt??).

Koh Chang har vi inte varit på så det ska jag kolla upp. Dee_Cati får gärna återkomma med stand och hotell så kollar jag upp detta.

Fler tips uppskattas, framför allt ni som varit i thailand nyligen. Ju mindre och mysigare (så få turister som möjligt men sol och bad) desto bättre.

Fler tips uppskattas, framför allt ni som varit i thailand nyligen. Ju mindre och mysigare (så få turister som möjligt men sol och bad) desto bättre.

Jag var där i april om det är nyligen nog, och om det är ju mindre och mysigare som gäller så tar du båt från Koh Chang (som ju är lite turistigt) till exempelvis Koh Mak. Finns fler småställen som nås enkelt med båt från Koh Chang.

Last edited:
Koh Chang har vi inte varit på så det ska jag kolla upp. Dee_Cati får gärna återkomma med stand och hotell så kollar jag upp detta.

Återkommer med lite mer info senare, sitter vid fel dator för tillfället.
Som Chuck säger så når man många småöar från Chang och man kan passa på att bo bara en vecka på någon av systeröarna till Chang och dit tar man sig med fiskebåt. Väl där finns det verkligen ingenting att göra!

Återkommer med lite mer info senare, sitter vid fel dator för tillfället.
Som Chuck säger så når man många småöar från Chang och man kan passa på att bo bara en vecka på någon av systeröarna till Chang och dit tar man sig med fiskebåt. Väl där finns det verkligen ingenting att göra!

Grymt! Är sjukt intresserad av Koh Chang-tips, har planerat vara där dryga 3 veckor nu över jul-nyår. Tyvärr hör man ju bara massa om White Sands Beach och Lonley Beach så...
Var du nåt på Koh Maak, Koh Kood också? Hade tänkt vara någon natt på dom båda öarna också.

Kan väl instämma att Phi Phi inte var någon höjdare, dock var snorkligen jävla grym och man kunde åka på en schysst snorklingstur för bara 500 baht.

Kan rekommendera Chiang Mai uppe i norr för dom som inte bara vill ligga på beachen, grymt kul att hyra bil och åka runt i bergen och kolla på diverse saker. Naturen är grym!

Koh Phangan är schysst fast jag var där bara över full moon partyt på nyår och dit drar inte jag igen om inte jag bokat boende på något bra ställe innan. Lyckades boka nåt "hotell" på ön som i stort sett var omöjligt att komma fram till, inte så lätt o veta när man inte varit där innan. Dock av ren tur lyckades vi få ta över en tjejs bokning som hade en skitfin bungalow på stranden.

Last edited:
va i o reste runt lite i thailand i april, va även på kohsamui sicket jevla skit ställe... inte Thailand när thailändarna snackar svenska o finska, mkt fest dock.
3 dagar efteråt åkte vi båten te koh phangang, o där blev det 2 veckor o de lär de bli nästa år me.
Bo på den lungna sidan ön, o om man vill festa så tar man scotern te festsidan:tungan

va i o reste runt lite i thailand i april, va även på kohsamui sicket jevla skit ställe... inte Thailand när thailändarna snackar svenska o finska, mkt fest dock.
3 dagar efteråt åkte vi båten te koh phangang, o där blev det 2 veckor o de lär de bli nästa år me.
Bo på den lungna sidan ön, o om man vill festa så tar man scotern te festsidan:tungan

Koh phangang är klockers. Dom bästa stränderna jag sett, dugligt party, inga äckliga horor som går och klämmer en på rumpan och thailändarna verkar inte bry sig så mkt att turisterna invaderat ön

Har nu börjat leta hus att hyra och det finns det ganska gott om till hyggliga priser.
Någon som har varit på stränderna vid/mellan Ban Phe och Mae Phim? Har bara passerat där tidigare men aldrig varit på stränderna. Är i alla fall ett bra utgångsställe om man vill på utflykt till tex koh samet och koh chang. Tacksam för kommentarer till detta..

Tack för all feedback. Har varit borta hela dan så har inte kunnat skriva tidigare.

Efter lite mer research på hotel och priser i går kväll så verkar det som boendet på Samui har typ 4 dubblats sen vi var där för ca 4 år sedan... Nu priser på ca 1000-1500kr per natt!!! Tror vi skippar Samui och tar något annat. Lanta var vi på redan för närmare tio år sedan och det gillade vi inte av någon anledning (stenigt??).

Rekomenderar Kho kood och natural beach resort.
Liten ö söder om kho Chang.
Nackdel,1 timmes båtresa m speedboat.
fördel,Lugnt,billigr o perf att softa ner efter resan dit.
Åk inte inom Kho maak.skitigare ö får du leta efter

Grymt! Är sjukt intresserad av Koh Chang-tips, har planerat vara där dryga 3 veckor nu över jul-nyår. Tyvärr hör man ju bara massa om White Sands Beach och Lonley Beach så...
Var du nåt på Koh Maak, Koh Kood också? Hade tänkt vara någon natt på dom båda öarna också.

Kan väl instämma att Phi Phi inte var någon höjdare, dock var snorkligen jävla grym och man kunde åka på en schysst snorklingstur för bara 500 baht.

Kan rekommendera Chiang Mai uppe i norr för dom som inte bara vill ligga på beachen, grymt kul att hyra bil och åka runt i bergen och kolla på diverse saker. Naturen är grym!

Koh Phangan är schysst fast jag var där bara över full moon partyt på nyår och dit drar inte jag igen om inte jag bokat boende på något bra ställe innan. Lyckades boka nåt "hotell" på ön som i stort sett var omöjligt att komma fram till, inte så lätt o veta när man inte varit där innan. Dock av ren tur lyckades vi få ta över en tjejs bokning som hade en skitfin bungalow på stranden.
INTE KHO MAAK.:arsele
Då kan du lika bra åka till din lokala återviningsstation.
Vill du ha en aktiv semester på Kho kood kan du åka tilll vattenfallet,annars är det softa som gäller.
Kan rekomendera Natural beach resort varmt.
Mysigt ställe,ingen trafik alls,billigt o världens service:tummenupp

Last edited:
Koh Samui är ungefär som Patong; Luktar skit och är mer ett partyställe. Liten ö och det finns inte särskilt mycket att göra.

http://www.maephim.se/

För övrigt så var stranden jag menade på Koh Chang Klong Prao om jag inte minns fel. Hotellet ligger högt upp på den stranden och heter Coconut resort och var grymt fint med bra mat och har du tur som vi hade så kan du pynta lite extra och få en bungalow med egen liten strand med solnedgång direkt utanför dörren. Fortfarande billigare än många andra alternativ, syrran bodde på ett hotell 100m därifrån och betalade dubbelt så mycket bara för att de hade pool...

Ät ångkokt krabba på nån av restaurangerna i Bang Bao om du ska till Koh Chang.

Vill du bo i bungalow kan jag rekommendera Paradise Cottage på Lonely beach.. iofs var det 6år sen jag var där men då var det lätt det mysigaste stället på Koh Chan.

Kanske inte stället med bäst standard i bungalowerna dock. men personalen och restaurangen var så otoligt mysigt.

Om du är intresserad av lite berättelser därifrån är det bara att säga till.

Förövrigt har nog "sjukhuset" i Bang Bao världens bästa utsikt.

Koh chang måste jag slå ett slag för också! var där ett par veckor förra vintern, spenderade 3 månader på olika platser i thailand. Koh chang var absolut det mysigaste! Och billigt.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back