ta motordelar på flyget

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det ligger lite delar till min mc hos en kille utanför London i England. Det skulle nu gå att göra som vanliga normala människor gör, och låta posten hantera frakten av delarna.
Nu är jag inte som andra, så jag funderar på att göra en semester av det, och flyta dit och hämta delarna, samt passa på att spendera några dagar i storstan.

Min fråga är nu ifall det kan förväntas bli några problem med säkerhetsfolket ifall jag har 2x cylindrar, 2xkolvar 2xtopplock till en 1000cc twin i mitt incheckade bagage? Totala vikten är ingen fara då jag kommer under 20kg-gränsen även med packmaterial.

Ett annat problem är hur jag ska packa sakerna så att de inte går sönder av bagagehanteringsmisshandeln. Om jag silvertejpar med frigolit tror jag att det går bra, men om nu säkerhetsgestapo vill öppna och titta på delarna måste jag ju veta att delarna packas om korrekt igen.

Vet att folk brukar åka med div svetsprovbitar och liknande incheckat utan problem. Ett rejält lager bubbelplast och ha med en rulle silvertejp så du kan återförsluta ifall du måste sprätta tror jag skulle fungera.

Vet att folk brukar åka med div svetsprovbitar och liknande incheckat utan problem. Ett rejält lager bubbelplast och ha med en rulle silvertejp så du kan återförsluta ifall du måste sprätta tror jag skulle fungera.

Då är ju frågan - får jag vara med när de öppnar bagaget? Jag är speciellt orolig för cylinderskörtarna som är bara 3-4mm tjocka och sticker ut långt. Dessa måste ju byggas in rejält med skumplast. Jag är även orolig för att de ska vilja ha ur kolvarna ur loppen, vilka jag nog inte klarar få in igen utan kolvringsspännare, samt orolig för att de vill ha av ventilkåpor osv.

Man kan aldrig vara säker på vad de hittar på. Säkraste kanske är att skicka delarna i ett paket hem till dig själv från england? Blir ju inte så stor skillnad ifall du har dom i resväskan med dig hem eller får vänta någon dag.

Ska inte vara några problem, men risken blir nog ganska stor att någon vill titta vad det är!

Man kan aldrig vara säker på vad de hittar på. Säkraste kanske är att skicka delarna i ett paket hem till dig själv från england? Blir ju inte så stor skillnad ifall du har dom i resväskan med dig hem eller får vänta någon dag.

Själva grejen är ju att frakten via posten kostar ungefär samma som flygresan, och eftersom jag är både asocial smålänning och datanerd lär det inte hända att jag tar mig utomlands utan en inbillad morot ;)

Jag tror och nu säger jag tror att de endast öppnar bagaget när du är med. Det är ju mycket därför man har lås på väskorna nu för tiden så ingen ska gå in i bagaget när du inte är med och överbevakar det hela, annars skulle ju vem som helst kunna stoppa i vad som helst för skit och smuggla det via dig. Därför de ofta frågar frågan om man själv packat bagaget och ingen annan haft tillgång till att lägga ner något.

Har plockat hem motordelar från USA och det var inga problem. Det var dock bildelar så det var för stort att ta som handbagage, utan jag köpte en egen väska till delarna. Jag la också alla kvitton i den väskan, så att ev. underintelligent säkerhetspersonal skulle kunna se att det var bildelar och inte bombdelar. När jag kom hem så hade Homeland Security mycket riktigt öppnat väskan och lämnat efter sig ett trevligt brev. Allt låg dock fint och ordningsamt tillbakalagt.

I samma veva tog en kompis med sig en förgasare (ny) som han ville ta med som handbagage. Från Houston till Paris var det lugnt, i Paris blev det dock stopp. Grodätarna vägrade först släppa ombord honom med hänvisning till att det kunde finnas bensin i förgasaren. Att den var ny, och man skulle kunna äta löksoppa ur den spelade ingen roll. Det löste sig dock med att kompisen visade sitt SAS-leg (han är pilot) och bad att få prata med piloten på planet. Se'n var det lugna puckar.

Så om grejerna är helt nya och luktar timotej så är det nog lugnt, om det luktar olja/bensin om dem kan du kanske få problem.

Största prövningen för bagaget är väl att överkeva krossen men annars ska det nog gå bra :)

krossen? Upplys mig gärna då jag inte har den blekaste aning om vad bagaget brukar få genomgå..

Bagagelastarna...

Jag har sett dem på Arlanda de svinen! Å inte bara EN gång.
En kille stod inte på golvet, utan uppe på vagnen så fallhöjden skulle bli högre... sedan hölla han en väska över huvudet och tjonga ner den i bandet å flinade!!
De verkar tävla om vem som krossar flest spritflaskor...
Jag höll på att få spelet, och tänkte skrika in till dem genom den trasiga luckan (det var därför jag såg in) - Va fan håller ni på med!
Jag var så upprörd att jag oxå tänkte skriva ett brev till Luftfartsverket... men - till vilken nytta?

Jag tror och nu säger jag tror att de endast öppnar bagaget när du är med.

Tur du skrev "tror", för det var inte sant.

I USA knäcker de låsen om du låst väskan. Finns speciella TSA-lås som de har nycklar till (garanterat tillsammans med halva världen). Har man inte ett sånt gör man klokt i att lämna väskan olåst.

Misstänkta saker i Sverige öppnas utan att resenären är med, i alla fall var det så 2000. Finns som inte en praktisk möjlighet att hitta igen alla om man ser något skumt på röntgen när paxen sedan länge är incheckade och boardade. Delaya flighten en timme för att hitta rätt pax och få ner dem i bagagehanteringen för öppnande? Inte så troligt, faktiskt.

Bagagehanteringen kallas på fackspråk krossen :D Har man en gång varit där vet man varför :huvet

Där har jag jobbat. Jag har många flaskor smuggel-ouzo på mitt samvete. :D

Dock såg jag aldrig någon som hanterade väskor ovarsamt bara för att. En sån individ hade blivit väldigt kortlivad, precis som någon som rotade i väskor. Dessutom hade det varit jävligt jobbigt att hålla på och lyfta saker högre än man måste bara för att få nöjet att försöka knäcka spritflarror. Det är tillräckligt många idioter som kommer med sina flarror inlindade i tubsockor i en sportbag för att man skall få lukta sprit ändå.

Folk ofta sura när de ser hur lastarna släpper ner väskorna istället för att lägga dem ner. De bör då tänka på att en lastare kan lyfta gott över tio ton väskor på ett arbetspass. Skall man lägga ner varje väska försiktigt så håller inte kroppen många minuter. Det är minsta möjliga ansträngning som gäller för att man skall palla med och hålla tempot (för det är nästan alltid bråttom som fan). Minsta möjliga ansträngning är att låta tyngdlagen göra så mycket av jobbet som möjligt utan hjälp.

Det står dessutom i bagagereglerna att väskorna skall klara ett fall från en meters höjd, eller vad det nu är. Relativt mycket är det i alla fall. Gillar man det inte kan man checka in det som frakt och speca precis hur det skall behandlas.

Last edited:
Där har jag jobbat. Jag har många flaskor smuggel-ouzo på mitt samvete. :D

Dock såg jag aldrig någon som hanterade väskor ovarsamt bara för att. En sån individ hade blivit väldigt kortlivad, precis som någon som rotade i väskor. Dessutom hade det varit jävligt jobbigt att hålla på och lyfta saker högre än man måste bara för att få nöjet att försöka knäcka spritflarror. Det är tillräckligt många idioter som kommer med sina flarror inlindade i tubsockor i en sportbag för att man skall få lukta sprit ändå.

Folk ofta sura när de ser hur lastarna släpper ner väskorna istället för att lägga dem ner. De bör då tänka på att en lastare kan lyfta gott över tio ton väskor på ett arbetspass. Skall man lägga ner varje väska försiktigt så håller inte kroppen många minuter. Det är minsta möjliga ansträngning som gäller för att man skall palla med och hålla tempot (för det är nästan alltid bråttom som fan). Minsta möjliga ansträngning är att låta tyngdlagen göra så mycket av jobbet som möjligt utan hjälp.

Det står dessutom i bagagereglerna att väskorna skall klara ett fall från en meters höjd, eller vad det nu är. Relativt mycket är det i alla fall. Gillar man det inte kan man checka in det som frakt och speca precis hur det skall behandlas.

Jo jag har aldrig sett någon skada bagage med flit, men det är ju inge direkt varsam behandling.. :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg