Backspeglar (CBR954 -03) utlånes?

Blizzy

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
2003, Honda, CBR 954RR Fireblade
Tjena alla glidare!
Tänkte kolla om här möjligtvis fanns någon kring Halmstadområdet som har ett par backspeglar till en Honda CBR954 Fireblade -03 att låna ut över en dag. Är nämligen tid för besiktning och känns onödigt att införskaffa sig ett par nya bara p.g.a. en besiktning. Hade varit helt kanon!

Tack på förhand...

Är du verkligen säker på det, beror det inte på vilken besiktningssnubbe du får nu efter lagen med att du egentligen inte får "byta en enda skruv"?

Är du verkligen säker på det, beror det inte på vilken besiktningssnubbe du får nu efter lagen med att du egentligen inte får "byta en enda skruv"?

Jag besiktade min utan problem :tummenupp
Tror det är -04 och äldre som klarar sig utan speglar på besiktningen.

Jo det stämmer MEN blir du stannat åv polisen dom tittar på det,bp kräver inga backspegler,tror mig jag jobbar där:tummenupp
samma sak med vinterdäck på bilar,polisen kräver 3mm,vi titta på max 1,6,så kommer du in med en bil på vinter med 2mm kvar på däck så blir det gödkänt kör därifrån o blir stoppad där åkar du in med böter.:huvet

Vid en kontrollbesiktning krävs backspegel endast på trehjulig motorcykel med hytt eller slutet karosseri.

samma sak med vinterdäck på bilar,polisen kräver 3mm,vi titta på max 1,6,så kommer du in med en bil på vinter med 2mm kvar på däck så blir det gödkänt kör därifrån o blir stoppad där åkar du in med böter.:huvet

Det där beror på att man vid färd till och från Bilprovningen för besiktning har dispens från vinterdäckslagen, polisen kan alltså inte bötfälla på vägen hem efter besiktningen heller.

Tack för alla svar, ringde faktiskt en tekniker på bilprovningen idag och kollade hur det låg till och just min hoj som är en -03 behövde inga bakspeglar vid besiktning :tummenupp.

Skiljer sig säkert från årsmodell men om man är osäker, ring en tekniker där ni ska besikta hojen, tar inte mer än 10 minuter och sen har ni ett namn ni kan uppge om dom skulle bråka.

Tack för alla svar, ringde faktiskt en tekniker på bilprovningen idag och kollade hur det låg till och just min hoj som är en -03 behövde inga bakspeglar vid besiktning :tummenupp.

Skiljer sig säkert från årsmodell men om man är osäker, ring en tekniker där ni ska besikta hojen, tar inte mer än 10 minuter och sen har ni ett namn ni kan uppge om dom skulle bråka.

Nej, det skiljer inte från olika årsmodeller.
Oavsett vilken uppgift du får i telefon är det vad som står i kontrollbesiktningshandboken som gäller, så en referens har du inte mycket nytta av om uppgifterna är felaktiga.

Han bad om regnummer o.s.v. och kollade upp min hoj specifikt och sa; "nej, det behöver du inte, det är bara att komma och besikta", borde inte det stämma då med tanke på att alla säger att backspeglar inte är nödvändigt under besiktning, förutom vid nyregistrering då?

Han bad om regnummer o.s.v. och kollade upp min hoj specifikt och sa; "nej, det behöver du inte, det är bara att komma och besikta", borde inte det stämma då med tanke på att alla säger att backspeglar inte är nödvändigt under besiktning, förutom vid nyregistrering då?

Jo, visst stämmer det. Det har jag även skrivit lite längre upp i tråden.

Vad jag menade var att det inte som du var inne på är årsmodellsberoende, och ville dessutom påpeka att det finns en kontrollbesiktningshandbok att följa och det inte alls är "upp till varje besiktningsman" som det brukar heta.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back