Korrekturläser ingen?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Har noterat på siståne att reklambaserade skitsajter, typ MSN.com, och reklam över huvud taget på exempelvis Facebook, håller bristfällig kvalitet vad gäller språkbruk.
MSN.com är ju inget man går in på självmant, men man tenderar att automatiskt hamna där när man kollat av sin gamla hotmail-låda och loggar ut.
Vid nåt tillfälle såg jag rubriken till en artikel, vilken löd i stil med "Må bättre - Är tomater!"
Man skulle ju kunna tänka sig att det skulle stå "ät" tomater. :va

Lite samma sak när man är inne och roddar på Facebook. Reklamen som hittas till höger ser ofta Babelfish-översatt ut. På rak arm kan jag exakt nu se en annons som lyder: "Spelet är förbjudet i US
Varning: Detta spel är mycket beroendeframkallande. När du väl börjat spela kommer du inte kunna stoppa!"

1. US of vad? America? Ni menar USA? Eller "The US", som man slappt kan benämna det? Fast pratar vi inte svenska nu?
2. Stoppa? Ni menar sluta?
3. Märkligt budskap över huvud taget. Skulle jag vilja börja spela det när det är så beroendeframkallande att jag inte kommer kunna "stoppa", menar de? :va
Det luktar högstadieprojekt här. :gnissla

Nu är det ganska tama exempel, då det är de enda jag kommer på eller har framför mig exakt nu.
Språkbruket är under all kritik. Jag kanske är själv med detta, men jag undrar ofta vad det är för orpon som sitter och skriver, och om det är någon som ens korrekturläser.
Av någon anledning förväntar jag mig högre kvalitet eftersom det ändå kommer från företag, som man kan anta vill göra ett gott intryck utåt.

Finns kanske någon här som kan tala om hur det går till bakom kulisserna i branschen?
Är det sommarjobbare som är i farten? :hihi

Last edited:
... skiten de ger ut? - PSTQ. Bra skit om man gillar rap med bra texter.

Jag har tappat allt förtroende för mänskligheten och dess användning av skriftspråk i olika former.

I övrigt har jag bara en kommentar;

Kältemittelfüllmengenabstimmung!
Där har ni ett ord att bita i, alla särskrivningssodomiter! :mad:

Citat: men jag undrar ofta vad det är för jon som sitter och skriver, och om det är någon som ens korrekturläser.
Slut citat.

En jon är en atom eller molekyl som har ett överskott eller underskott av elektrisk laddning.
Det kanske är hjon du menar?

Sorry kunde inte låta bli.:krama

Citat: men jag undrar ofta vad det är för jon som sitter och skriver, och om det är någon som ens korrekturläser.
Slut citat.

En jon är en atom eller molekyl som har ett överskott eller underskott av elektrisk laddning.
Det kanske är hjon du menar?

Sorry kunde inte låta bli.:krama

Om det låter så konstigt för dig att en laddad molekyl är ett lättare skällsord så ändrar jag helt enkelt till orpon, för din skull. :hihi :krama

Missförstånden/språkslarvet sprids till alla delar av vårt samhälle.

Patient berättar att "det är som om man måste lyfta armarna och sätta på sig en mask när man ska ut bland folk. Man måste intala sig själv att ta för sig något"

Läkaren tolkar: "Patienten tror sig ha maskar under armarna och talar med sig själv/hör röster"

(TRUE)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...