Oljenivå Husa-98, (noobfråga)

Billy Opel

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Mora
Hoj
Husaberg Fe 400 -98
Bytte just olja i Husan för första gången. Hällde i 1liter olja som det stod på motorn, och oljenivån kom upp till påfyllningshålet (mättes stående, ej på stödet). Hålet för minimum mängden är ju 3-4cm lägre.

Ska det verkligen vara så mycket olja?

Sen så köpte jag 10w40 olja(Castrol Power1 GPS), istället för 10w50 som det ska vara. Kommer det ha stor betydelse?

Tack.
Billy
 
Ligger ju alltid lite gammal olja kvar överallt och guckar sig, då blir det inte enligt specen utan lite mindre.
 
Sen så köpte jag 10w40 olja(Castrol Power1 GPS), istället för 10w50 som det ska vara. Kommer det ha stor betydelse?


NEJ
 
På min ktm skall jag ha 0.9L,då fyller det över glaset.Står det 1L
i boken så ä det de.10w50 tål högre temperaturer jag kör med 15w-50
 
Bytte du även filter? Det samlas ju säkert 1-2dl där annars, det kan ju förklara om det blev för mycket.
 
10w50 tål högre temperaturer jag kör med 15w-50
Siffran innan w:et är alltså då den är kall? Då har inte den siffran så stor betydelse med andra ord eftersom man kör den varm innan man börjar leka. :va

Bytte du även filter? Det samlas ju säkert 1-2dl där annars, det kan ju förklara om det blev för mycket.
Nej, bytte inte filter. Tänkte byta filtret vid nästa oljebyte. Så det kanske ska vara 1liter om man byter filter samtidigt? Alltså skulle jag ha hällt i mindre nu då jag inte bytte filter?
 
Siffran innan w:et är alltså då den är kall? Då har inte den siffran så stor betydelse med andra ord eftersom man kör den varm innan man börjar leka. :va


Nej, bytte inte filter. Tänkte byta filtret vid nästa oljebyte. Så det kanske ska vara 1liter om man byter filter samtidigt? Alltså skulle jag ha hällt i mindre nu då jag inte bytte filter?

Jepp, nu vet jag inte exakt på din hoj men på min förra Husa, en FS650 -05, och den senaste är det 1liter med filterbyte, mindre om man inte byter filter

Läser man denna filen, owners manual http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/OwnersManual89-96ML.pdf , står det att du ska fylla olja så att det syns i nederkant.
 
Siffran innan w:et är alltså då den är kall? Då har inte den siffran så stor betydelse med andra ord eftersom man kör den varm innan man börjar leka. :va


Nej, bytte inte filter. Tänkte byta filtret vid nästa oljebyte. Så det kanske ska vara 1liter om man byter filter samtidigt? Alltså skulle jag ha hällt i mindre nu då jag inte bytte filter?

hur ofta gör du oljebyte? var 5e eller var 10e gång timme?

jag bytte olja var 5e fast enligt boken är de var 10e men filter bytte jag bara var 10e gång timme, samma sak där gjorde jag inget filter byta så dricker filtret ca 1dl olja.
 
Läser man denna filen, owners manual http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/OwnersManual89-96ML.pdf , står det att du ska fylla olja så att det syns i nederkant.
Tackar för länken, mycket nyttig info. :) Enligt den manualen så är oljenivån rätt nu i alla fall, men då är oljan kall och inte varm som det stod att den skulle vara i manualen.

hur ofta gör du oljebyte? var 5e eller var 10e gång timme?
Det här är första gången jag byter olja på den. Jag tänkte göra som dig, oljebyte efter ca 5 timmar, och var annan gång tänkte jag byta filter också.


Kan motorn ta skada om det är lite för mycket olja i den?
Tackar för hjälpen so far!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top