Styrfladder

Du får väl gå igenom "checklistan":

Rätt lufttryck?
Balanserat åt alla håll å kanter?
Matchar framdäcket bakdäcket? Profil osv.
Styrlager?
Hjullager?
Sneda skiivor ??
Spårar hjulen??
Raka gafflar?
Jämn dämpning på båda gafflarna?
m.m., m.m. Det finns ju som sagt några tips här ovan.

Edit:

Satt bakhjulet 1 cm (!) snett och du undrar varför cykeln beter sig mysko?

1 cm lär väl betyda något på 5-10 graders förskjutning ifrån den tänkta färdriktningen. Det betyder ju att bakhjulet försöker svänga ifrån ditt framhjul. Jag har svårt att tänka mig en cykel som inte skulle bete sig mysko med en sån inställning.

ja den checklistan gick killen på verkstaden igenom och allt såg bra ut!

ja alltså han mätte i jämförelse med framdäcket, kollade spårningen liksom med skenor, vet inte exakt hur han menade men bakpå vid kedjespännarna så satt ena knappt en mm längre fram än den andra (på måttskalan på kedjespännaren). det gjorde tydligen skillnad och den skulle man heller inte lita på tydligen. men det var alltså inte 1cm från "centrerat" bak utan bara i jämförelse med framdäcket spårningsmässigt.

jasså? fan det kanske är det då! var på Hela Hojen här i Sthlm på lunchen idag och han gick igenom hojen och hittade inget uppenbart fel, enda som han såg var att bakhjulet inte var helt rakt, det stod 1cm från rakt sa han. men efter att jag förklarat hela scenariot och han kollat på allt så kunde han inte tänka sig att det var annat än bakdäcket! vad var det för fel på ditt bakdäck?

Skrev ett par inlägg innan,spånskiveskruv som gått in i däcket,gick in med skallen före och lade sig under slitbanan men inte igenom så luften gick ur,fick en 1cm lång bula där den låg.

Borde väl kunna bli samma om stommen är skadad eller feltillverkad med.

Henrik

Men varför sitter inte bakhjulet rakt då? Detta kan ju själv klart göra hojen helskum.

för att jag trodde att om man ställde in kedjesträckarna lika så borde hjulet stå rakt, logik trodde jag men fel hade jag tydligen. iaf, hjulet e rakt nu, ska ut ikväll å bööörna lite å se om det blivit bättre. annars ere väl bakdäcket som snubben på verkstan säger. inget annat var fel enligt honom.

Skrev ett par inlägg innan,spånskiveskruv som gått in i däcket,gick in med skallen före och lade sig under slitbanan men inte igenom så luften gick ur,fick en 1cm lång bula där den låg.

Borde väl kunna bli samma om stommen är skadad eller feltillverkad med.

Henrik

ja precis, han på verkstan snackade om stommen han med! får kolla upp det om det inte blivit bättre nu efter att han ställt in bakhjulet helt rakt.

Last edited:
han som balanserat det litar t.o.m. representanten från michelin på och han gjorde jobbet båda gångerna. så jag är väldigt tveksam till att det vore det.

det händer inte i låga farter. när jag känner av det i "lägre" hastigheter då snackar vi om när jag gasar på som fan på 2-3 och kanske 4:ans växel, alltså fullt på gasen!

svingens spel sidlänges? vadå att det skulle bli löst av slitage eller nåt? hojen har bara gått ca 2400 mil. däcken innan var inte katastrofdåliga men behövdes klart bytas nu till sommaren.

ja fast nu hör ju faktiskt till saken att detta problem fanns inte alls innan däckbytet, så jag letar ju ett problem som uppstått iom detta byte. sedan om inställningen av dämparna skulle hjälpa sånt tvivlar jag inte på. men nu är det något annat som inte stämmer.

ja sånt har jag kollat.

Såg att det va Wheeler dealer som gjort jobbet med däcken..då är det inte obalans iallafall. bättre däckkille får man leta efter.

Jo på gamla k5an jag hade så fick jag dra åt svingen redan efter 1500mil. det va liiitet glapp mellan sving och ram..och det orsakade att det kändes nästan som hjulen satt löst..men det avhjälptes med en åtdragning inte för hårt men tillräckligt för att få bort det lilla glappet som fanns.
Angående fjädringen så kommer ju frågan din vikt ligger och hur fjädringen är inställd.
Skitsvårt att sitta på nätet och säga när man inte sett sakerna själv eler känt problemet.
Du får väl hojta till om du behöver irl hjälp.

90kg på passagerarplatsen gör säkerligen större verkan än en topbox 40 cm längre bak på 5 kg gör även om passageraren sitter på bakaxeln.

Av egen erfarenhet kan jag säga att topbox på ca 7 kg gör större skillnad än passagerare på ca 73 kg. Mycket större skillnad!

Gäller Honda CB1300F -03.

Drar ca 0.7-0.8 L milen.

Det är inte så att någon hjulaxeldistans hamnat på fel ställe när du satte på hjulen ? Det kan ju förklara varför den inte spårar som den skall. 1 cm spårningsfel låter ju inte bra tycker i alla fall jag.

Det är inte så att någon hjulaxeldistans hamnat på fel ställe när du satte på hjulen ? Det kan ju förklara varför den inte spårar som den skall. 1 cm spårningsfel låter ju inte bra tycker i alla fall jag.

näe jag satte allt där det satt innan och hade det varit så så hade ju inte skivbromsarna hamnat rätt ju.

men... UPDATE: Jag va ute å brände upp i 180-200 nyss (höll nästan på att åka förbi en snut men hann bromsa precis och la mig bakom:gnissla). Skiten fladdrar fortfarande! Så det blir å ringa michelinhelvetet imorrn igen. Om en Honda-expert inte hittar ett fel och själv är övertygad om att det är bakdäcket så lyssnar jag noga.

Såg att det va Wheeler dealer som gjort jobbet med däcken..då är det inte obalans iallafall. bättre däckkille får man leta efter.

Jo på gamla k5an jag hade så fick jag dra åt svingen redan efter 1500mil. det va liiitet glapp mellan sving och ram..och det orsakade att det kändes nästan som hjulen satt löst..men det avhjälptes med en åtdragning inte för hårt men tillräckligt för att få bort det lilla glappet som fanns.
Angående fjädringen så kommer ju frågan din vikt ligger och hur fjädringen är inställd.
Skitsvårt att sitta på nätet och säga när man inte sett sakerna själv eler känt problemet.
Du får väl hojta till om du behöver irl hjälp.

näe precis, alla säger att han e pålitlig som fan så jag litar på killen.

ska kolla det där med svingen men som sagt, fick hojen kollad på idag utan några fel hittade dock.

jag väger ca 75kg, har fjädringen rätt styv bak och hade det även med de gamla däcken, hade inga problem då. fram vet jag inte ens om jag kan ställa in skiten på en hornet 900.

tack för erbjudandet! hjälp från kunnigt folk är alltid tacksamt!

Last edited:
Det börjar kännas som om det är någon liten gnom som är där och petar på hojen i 180+ så att den börjar fladdra.

Jag menar du har ju kollat allt som hojbröder tipsar om och konstaterat att det är ok, utom då spårningen kan inte se i dina inlägg om du fixat det.

Du har haft 2 olika framdäck monterade, av en klippa på däck montering, så att det blivit fel båda gångerna verkar högst osannolikt ( men möjligt, Murphy's).

Kvar är ju bara bakdäcket då, om du byter/balanserar om det så finns det inget mer att göra sen ?

Utom då möjligen be däckfirman kränga tillbaka dina gamla däck och se om det slutar fladdra då.

Ber om ursäkt för liten historielektion med medföljande långa, tråkiga tekniska förklaring:

All materia har en egensvängning, alla hojar wobblar, speciellt när chassits egensvängning går ihop med hjulens rotationshastighet. På 80-talet byggdes hojarna för att den här egensvängningen skulle ske i så höga farter att hojen inte kunde komma dit, 260-280 knutar ungefär. En CBX från -78 hade sugrör till gaffelben, nylonbussningar till svingen, var jääävligt lång och vägde 260kg. När sving- och styrlager slets och däcken blev platta så sjönk den här egensvängingen till 160-180 och 80-tals wobblet föddes.

Nuförtiden byggs hojarna med egensvängningen i mycket lägre fart, 70-80 blås ungefär. Detta kan man testa genom att köra i 100, släppa styret och vänta. När farten sjunker kommer hojen att börja svänga lite grann i med långsam frekvens. Speciellt tydligt på stora offroadhojar typ Transalp, Africa Twin. Man kan också dunka till ena styränden i 100 för att få igång svängningen (kallas "weave") Fabrikerna testförare gör detta och räknar hur många gånger det svänger innan chassit automatiskt dämpar detta.

När farten har kommit ner på 50-60 så slutar det svänga. Detta beteende är helt normalt och ingenting vi tänker på eftersom chassit automatiskt dämpar plus att vi själva håller emot utan att tänka på det, i dessa farter är det inget som helst problem.

När du får konstiga egenskaper efter ett däcksbyte så beror det på att det nya däcket har andra egenskaper än det första. Vanligast är att du har en annan profil eller att däckets egenskaper i övrigt ändras. Vissa däcksfabrikat är byggda för stabilitet till exempel vissa typer av Metzelerdäck som har en tung metallcord. Däcket blir stabilt men lite tungstyrt. Michelin jobbar med nyloncord och har då ett lättare däck som svänger snabbare, men kan upplevas som instabilt istället. Dunlops sportdäck har väldigt triangulär profil som får däcket extremt snabbstyrt med fladdrar satan.

Nu generaliserar jag ganska mycket här eftersom alla tillverkare har olika däck för olika ändamål men du fattar principen? Om du dessutom byter däcksfabrikat eller går från ett plattslitet till ett nytt däck så förändrar du också chassits egenskaper. Det räcker med någon millimeter hit eller dit för att du skall känna skillnad.

Det är därför som det står i regbeviset vilka däck som hojen är godkänd med. Köper du andra typer av däck så förändras hojens geometri och du måste då kompensera genom att höja eller sänka bak eller fram eller både och.
Om du kan sänka ner gaffeln i kronorna eller dra på mer förspänning fram, alternativt minska förspänningen bak så kommer du att få en stabilare hoj. Din Hornet har väl ganska dåligt med chassiinställningar misstänker jag så du kan få hitta på egna lösningar.
En sporthoj har en massa inställningar för detta just för att man vill förändra egenskaperna. De riktigt dyra hojarna, Ducati 1098, RC8, MV Augusta har i regel både ride height och offsetjustering inbyggd från fabrik medan många japshojar bara kan justera förspänning, i bästa fall...

Givetvis så måste styr- sving- och hjullager vara i bra skick men det är det ju redan många som påpekat här i tråden...:)

Väl skrivet!
++++:tummenupp:tummenupp:tummenupp++++

Ser ytterligare en detalj.
Hojen är fightad! Fatbarstyre.
Styret gör stor skillnad. Jag har gjort ungefär lika på en FZR.
Jag känner också att det vinglar lite i hög fart, men det är ingenting som stör mig. MEN... Det är bara när jag kör i Goretex Jackan. Inte i skinnstället.
Aerodynamiken på armarna alltså.

Justering fram gör stor skillnad bak och visse versa. Fråga någon som åker Cross så får du höra.

Mats

Det börjar kännas som om det är någon liten gnom som är där och petar på hojen i 180+ så att den börjar fladdra.

Jag menar du har ju kollat allt som hojbröder tipsar om och konstaterat att det är ok, utom då spårningen kan inte se i dina inlägg om du fixat det.

Du har haft 2 olika framdäck monterade, av en klippa på däck montering, så att det blivit fel båda gångerna verkar högst osannolikt ( men möjligt, Murphy's).

Kvar är ju bara bakdäcket då, om du byter/balanserar om det så finns det inget mer att göra sen ?

Utom då möjligen be däckfirman kränga tillbaka dina gamla däck och se om det slutar fladdra då.

precis, det är bakdäcket kvar. ska ringa Janne på Michelin nu faktiskt och se vad han säger. För som sagt, enligt Honda verkstaden Hela Hojen i Sthlm så kunde de inte komma på något annat än bakdäcket efter en kontroll av hojen.

Väl skrivet!
++++:tummenupp:tummenupp:tummenupp++++

Ser ytterligare en detalj.
Hojen är fightad! Fatbarstyre.
Styret gör stor skillnad. Jag har gjort ungefär lika på en FZR.
Jag känner också att det vinglar lite i hög fart, men det är ingenting som stör mig. MEN... Det är bara när jag kör i Goretex Jackan. Inte i skinnstället.
Aerodynamiken på armarna alltså.

Justering fram gör stor skillnad bak och visse versa. Fråga någon som åker Cross så får du höra.

Mats

visst är den fajtad men crossstyre hade jag redan innan fatbarstyret, ända skillnaden är väl att styret kommit upp ett par cm iom bytet.

Last edited:
Kolla oljenivån i framgaffeln, om du har för olika nivå i höger och vänster gaffelben så KAN sånt fladder uppstå.

Kolla oljenivån i framgaffeln, om du har för olika nivå i höger och vänster gaffelben så KAN sånt fladder uppstå.

vore ju dock konstigt om oljenivån i ena gaffeln blev lägre PRECIS när jag bytte däcken. men visst, det kan nog uppstå då.

Fan va skumt det där verkar. Har du testat att laborera lite med trycket i däcken?
Testa kör bara 2 bar fram , och kanske 2,3 bak, och sen lite mer än rekommenderat.

Fan va skumt det där verkar. Har du testat att laborera lite med trycket i däcken?
Testa kör bara 2 bar fram , och kanske 2,3 bak, och sen lite mer än rekommenderat.

näe, vadå skulle det kännas bättre att köra så pass mycket mindre luft i däcken? men näe, det har jag inte. har varken blivit tipsad om det eller tänkt tanken.

men håll tummarna för att däckbytet bak gör skillnaden. annars vettifan alltså... :confused:

Det är rätt mängd olja och rätt sorts olja i gaffelbenen?

det har något frågat redan längre upp som du kanske ser.

jag har inte rört gafflarna sedan jag köpte hojen i maj förra året. de har aldrig krånglat och heller inte läckt. och som jag nämnde tidigare så vore det skumt om det "helt plötsligt!" blev knas med gafflarna och oljan exakt samtidigt ett enkelt däckbyte.

det har något frågat redan längre upp som du kanske ser.

jag har inte rört gafflarna sedan jag köpte hojen i maj förra året. de har aldrig krånglat och heller inte läckt. och som jag nämnde tidigare så vore det skumt om det "helt plötsligt!" blev knas med gafflarna och oljan exakt samtidigt ett enkelt däckbyte.

Bli nu inte sur igen :krama men min teori är att du iom att styret nu är ÄNNU högre så har du sannolikt felkällan där. Om du inte vill byta tillbaka till ditt gamla styre (som du hade då den inte vobblade) så kan du ju prova med att höja gaffelbenen lite (eller rättare sagt sänka kronan, fast det är samma sak). Att sänka kronan tar inte många sekunder o är lätt att återställa om felet inte ligger där.

Nyheter
Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back