AC:n i bilen fungerar dåligt.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
AC:n i min gamla vagn har börjat fungera sämre tycker jag.
Antagligen har väl köldmediet så sakta läkt ut under åren som gått?
Är det en auktoriserad Volvoverkstad som gäller eller finns det någon som har något tips på vart jag annars kan vända mig i Stockholm med omnejd.
Kan jag kontakta vilken kylfirma som helst för att fylla på (kanske blir billigare då?)
Volvo 965. 1998.
 
Kylfirmor är onda. Kompisen var inne med sin 965 för samma fel för några år sen. Dom läcksökte och vakuumsög efter alla konstens regler utan att hitta nån läcka. Då tyckte kompisen att det bara var att fylla upp systemet. "Det kan vi ju inte," sa dom. "Vi måste byta nånting först". Problemet var ju bara att dom inte visste vad dom skulle byta.
Då tog polaren bilen till en svartfylllare och fyllde på. Det var flera år sen, och den kylde fortfarande i våras när han sålde bilen.
Ungefär samma sak råkade jag ut för på en Volvo jag ägde för länge sen. Han hittade inget fel, men ville ändå byta evaporatorn för 10000:-. "För säkerhets skull, den brukar läcka".
Jag åkte också till en svartfyllare som även han läcksökte utan att hitta nån läcka. Han fyllde på och AC:n fungerade så länge jag ägde bilen.

F.ö. fyllde jag själv en polares bil förra våren med Biltemagas, och den kyler också¨perfekt fortfarande.

Kylfirmorna är så inne i sitt monopol och är vana att blåsa folk att dom inte inser att man bara åker nån annan stans. Tur att det finns folk som svartfyller i varje kvarter.
 
Kylfirmor är onda. Kompisen var inne med sin 965 för samma fel för några år sen. Dom läcksökte och vakuumsög efter alla konstens regler utan att hitta nån läcka. Då tyckte kompisen att det bara var att fylla upp systemet. "Det kan vi ju inte," sa dom. "Vi måste byta nånting först". Problemet var ju bara att dom inte visste vad dom skulle byta.
Då tog polaren bilen till en svartfylllare och fyllde på. Det var flera år sen, och den kylde fortfarande i våras när han sålde bilen.
Ungefär samma sak råkade jag ut för på en Volvo jag ägde för länge sen. Han hittade inget fel, men ville ändå byta evaporatorn för 10000:-. "För säkerhets skull, den brukar läcka".
Jag åkte också till en svartfyllare som även han läcksökte utan att hitta nån läcka. Han fyllde på och AC:n fungerade så länge jag ägde bilen.

F.ö. fyllde jag själv en polares bil förra våren med Biltemagas, och den kyler också¨perfekt fortfarande.

Kylfirmorna är så inne i sitt monopol och är vana att blåsa folk att dom inte inser att man bara åker nån annan stans. Tur att det finns folk som svartfyller i varje kvarter.
Njae, visst kan det vara som så att kylfirmorna vill tjäna pengar genom att byta olika komponenter vid dålig kylprestanda. Beträffande "certifierade" firmor såsom originalverkstader måste de helt sonika byta en komponent (officiellt den läckande) för att få fylla på.

Råkar veta att åtgången/efterfrågan på switchar och sensorer är riktigt hög i jämförelse med hur ofta de faktiskt går sönder, bara för att firmorna som sagt måste byta en komponent vid fyllning.
 
Men om allt kylmedel läckt ut så är det ju oftast en läcka nånstans. Blir förvånad över alla dessa annonser på Blocket som ägare till sina bilar påpekar att det är bara att fylla systemet så funkar det igen. Finns det verkligen nån som är så naiv som går på det?
 
Men om allt kylmedel läckt ut så är det ju oftast en läcka nånstans. Blir förvånad över alla dessa annonser på Blocket som ägare till sina bilar påpekar att det är bara att fylla systemet så funkar det igen. Finns det verkligen nån som är så naiv som går på det?

Så är det naturligtvis, men på en gammal bil kan det ju ha läckt ur på naturlig väg.
På polarens bil, den som jag fyllde, hade inte AC:n fungerat på flera år, men när jag provade att pysa ur lite så var det tryck kvar men inte tillräckligt för att kompressorn skulle starta. Fint, tänkt vi, då är det ingen större läcka. Byglade tryckvakten och pytsade i till det slutade bubbla i synglaset. Det gick då i ca. 350g R134. Det behövdes inte många gram innan tryckvakten slog till och kompressorn gick runt på egen hand, så att nån speciellt stor läcka kan det inte vara. Vi fyllde precis så att det slutade bubbla i synglaset, för att hålla koll på om det läckte ur snabbt.
Sist jag kollade så var det fortfarande inga bubblor, så jag anser att det var naturligt läckage. Fast frågar man en kyltekniker, så finns det inget som heter så. Men då kan man ju undra varför systemen är gjorda med så stor marginal vad gäller gasmängd. Runt hälften kan ju läcka ut innan funktionen uteblir.
 
Eftersom ni verkar ha lite koll på AC....

Om kylan funkar bra direkt vid start, men sen gradvis försvinner efter ca 10-20 minuters körning...Kan vara vad? Volvo V70 -99
 
Tack för tipsen och informationen :Bugar
Ska försöka luska lite för att se om jag hittar nån som kan "lösa problemet på ett smidigt sätt".

Om någon vet något kan ni kanske pm:a?
 
Last edited:
Du behöver schimsa kompressorn.... Spelet i magnetkopplingen blir för stort när bilen börjar bli varm (metal expanderar ju av värme), Ganska enkelt ingrepp, men behöver ev andra schims för att få rätt spel i kompressorn.
 
Du behöver schimsa kompressorn.... Spelet i magnetkopplingen blir för stort när bilen börjar bli varm (metal expanderar ju av värme), Ganska enkelt ingrepp, men behöver ev andra schims för att få rätt spel i kompressorn.
Du talar med Lord Adrian antar jag?
 
Du behöver schimsa kompressorn.... Spelet i magnetkopplingen blir för stort när bilen börjar bli varm (metal expanderar ju av värme), Ganska enkelt ingrepp, men behöver ev andra schims för att få rätt spel i kompressorn.

När du säger det så har jag faktiskt fått den förklaringen förut... Blir att googla lite efter hur fan man gör....:gnissla
 
Tänk, min AC från -95 (volvo 460) funkar fortfarande utan ingrepp.


Använder man ACn brukar det sällan bli problem. Bara ha den igång lite då och då.
På vinter är den perfekt till att få bort imma, sommar för att kyla :fakta

Svensson som använder ACn två veckor varje sommar brukar alltid ha problem. Men vägrar tro på att det är för att de inte använder den.
Lustigt.
 
Vad är det för fel om AC:n stänger av och sätter på sig hela tiden på auto? men verkar fungera bra om man kör den manuellt på steg 1-5 S40 T4 02
 
Du behöver schimsa kompressorn.... Spelet i magnetkopplingen blir för stort när bilen börjar bli varm (metal expanderar ju av värme), Ganska enkelt ingrepp, men behöver ev andra schims för att få rätt spel i kompressorn.

:mattias APPAPPAPPAPP Men orsaken till stort spel på kompressorkopplingen är för lite "gas" och följdaktligen slår kompressorn av-på-av-på hela tiden med korta intervaller och sliter ut kopplingen i förtid. :fakta
 
Nej, orsaken till för stort spel är att kompressorn blir sliten. Gasen är inte i närheten av kompressormagneten, man plockar bort hela magnetdelen utan att tömma gas. Ibland går det inte att schimsa, då är det byte av komp som gäller :)
 
blir spelet förstort trots att du plockat bort alla chims alt inte orkar hålla på med chimsen kan man slipa ner nederänden på den del som dras in av magneten någon mm, spelet mellan koppling och kopplingsdel ska vara 0,5-0,6mm har jag hört
 
Eftersom ni verkar ha lite koll på AC....

Om kylan funkar bra direkt vid start, men sen gradvis försvinner efter ca 10-20 minuters körning...Kan vara vad? Volvo V70 -99

BINGO där ! :)
Har en V70 TDI -98 som oftast kyler bra. Riktigt varma dagar slutar den efter ~5min. STänger man då av ACn och väntar ~5 till så går den igång och kyler då mkt bättre än vad den gjorde först. Bytte nån pryl hos lokala ockraren och fyllde systemet förra året.
Nån med en fin diagnos eller samma problem som Adrian ??


Nån snackade om Biltemas gas? Vaddå, finns det "AC-gas" att köpa på Biltema?? Berätta gärna mer :tummenupp
 
.........

Nån snackade om Biltemas gas? Vaddå, finns det "AC-gas" att köpa på Biltema?? Berätta gärna mer :tummenupp

Det där är jag också lite intresserad av. Vilken det är och gärna en snabb förklaring om det är något man kan göra själv och en liten förklaring i så fall :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top