Hur se/veta rätt oljenivå i framgaffeln?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Bytte packboxar och fyllde i ½liter olja i varje gaffel som är rekommenderat, men fick inte till samma oljenivå på dem.

Undrar hur man ska se vart oljenivån ska vara? för antagligen har det legat kvar lite olja nånstans i gafflarna och nivån vart lite fel då högra gaffeln som jag fyllde på lite mer för att få dem till samma nivå läckte en hel del när jag provkörde och gjorde några hårda inbromsningar.

Jag gjorde nyligen samma operation. I mina gaffelben fick jag inte i rekommenderad mängd olja trots att den var helt tömd på olja. Det är luftspalten som är viktig, dvs mät från ovankant av yttrebenet till oljeytan. På min K5a ska det vara 101 mm.

För att måttet ska bli rätt måste man lufta ordentligt. Hur man gör står i serviceboken. På min ska man pumpa med kolven minst 10 ggr, se till att oljenivån alltid är över toppen på cartridget. Sen ska man fylla ändå upp till ytterrörets kant och pumpa ytterbenet upp och ner.

När inga luftbubblor syns ser man till att ytterbenet är i botten för att till sist suga ur olja till rätt nivå kan mätas. (Jag använde skjutmått, men t ex Biltema säljer en fiffigare variant.)

Edit: Måttet ska vara utan fjäder monterad, men det står som sagt i din servicebok.

Har man inget skjutmått så kan man göra ett T av 2 kattstrypare, då vilar det på ytterröret o så mäter man med det.

strippar
zip_ties.gif

okej.:tummenupp
(kattstrypare, det var ett makabert smeknamn på stripes, råttpittar heter de väl egentligen:5sure)

...ett annat fulknep som ser till att paltandet blir minimalt, klipp slangen på ett sprayflaske-munstycke i önskad luftspalts-längd (från kant på korken då, man lägger korken mot benet, ned med slangen, pumpa tills det suger luft, klart...).

/J

...ett annat fulknep som ser till att paltandet blir minimalt, klipp slangen på ett sprayflaske-munstycke i önskad luftspalts-längd (från kant på korken då, man lägger korken mot benet, ned med slangen, pumpa tills det suger luft, klart...).

/J
fan vad smart:tummenupp

Håller på och renoverar gaffeln till Adventuren i skrivandes stund. Jag tog ett sugrör, gjorde hål i korken på en gammal oljeflaska så sugröret precis passar. Skruva på korken på flaskan så kan du suga upp överflödig olja. Du märker rätt längd på sugröret och ritar ett sträck där. Klart.

Det går ju o köpa sprutor, utan nål, o tränga på en slangstump på oxå för att suga upp med.

Tack alla för tips o råd. men förstår inte allas förklaringar :( lite svårt när man inte vet vad ni menar och tänker. ingen som har en bild att ladda upp eller länka till?

Ska den gula sitta i den gråa helt inne utan nåt annat i när man mäter nivån?
och ska man mäta nivån från översta kant till oljenytan eller från botten upp till oljeytan?

länkar två bilder så det blir enklare att förklara ifall nån har lust.

detta är tagen från en servicemanuall från gsxr 1000 2003 ifall nån undrar

Bifogat

• gaffelservice1.jpg
    gaffelservice1.jpg
    98 KB · Visningar: 172
  • gaffelservice2.jpg
    gaffelservice2.jpg
    68.4 KB · Visningar: 227
Last edited:
Ska den gula sitta i den gråa helt inne utan nåt annat i när man mäter nivån?
och ska man mäta nivån från översta kant till oljenytan eller från botten upp till oljeytan?
Jag kanske var otydlig så vi tar det igen :)
Din manuals instruktioner ser ut att vara identiska med min manual till 05an.
Den gula = ytterben och den gråa = inneben. De ska sitta ihop och den gula ska vara helt ihopskjuten, dvs i botten. Precis som manualen säger ska cartridget vara på plats, men inte fjädern. Dvs allt ska vara monterat förutom fjäder, distans och "topplock".
Du mäter från översta kanten ner till oljeytan.

Följ manualen steg för steg så blir det kalasbra. Lycka till :tummenupp

Tackar för alla svar och hjälp! var i garaget hela kvällen och fick ordning på det så nu funkar det kalas :)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back