Bygg-tips Stötdämpare, Sadel, Kåpor

JonathanSv

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
Kawasaki ZZR 600 -92
Hej, jag började skruva ner min kawasaki ZZR 600 -92 pga att rengöra förgasare o lite sånt, men det ena leder till det andra, nu har jag skruvat ner onödigt mycket för jag har fått för mig att göra en streetfighter av den.

Så fråga 1.
Om jag vill ha hojjen lite högre i bakdelen, Kan jag då byta ut till en längre bakdämpare eller hur ska jag lösa detta? Isåfall. någon som vet nån som passar?

Fråga 2.
Eftersom det sitter världens störta sadel på nu så undrar jag om någon har något bra förslag på hur man kan göra en egen eller om de lätt går att hitta någon på skroten.

Fråga 3. Ska även byta lite kåpor. Tänkte mest bakdelen. Finns det någon av kawasakis andra modeller som är lite sportigare som har ungefär samma fästen?

Vänliga frågor. Jonathan.

fråga nr två.

antingen lämna in den till en firma som sysslar med möblaer bil sadlar eller möbelrenovering.
vissa som kör sprorthoj brukar väl bara limma på lite gummi som är nån cm tjock

eller så syr du ihop skiten själv. skumgummi lim o konstlädret kan införskaffas hos sadelmakare eller möbelrenoverare eller båt firmor som sysslare med vattentålig fejkskinn till båtar o dylikt. antar bara att det är o riva bort gamla skummgummit o lädret, spara sadelbotten/ram eller vad man skall kalla det. o sy o limma på nytt själv.

ja du... finns inga kåpor som är "bara" o slänga dit.. kan bli mycket jobb beroende på vad du vill ha. sadel ger sig när du valt bakända. kanske orginalsadel från densamma bakdelen som måste moddas rejält.

om höjden bak. har du hundben på den kan du byta ut dom, vissa går väl o köpa men många gör dom själv. ett par plattjärn med nåra hål.

här borde du hitta nån bild el matnyttigt.

http://www.google.com/search?q=hund...ox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLJ

Angående hunben, har kollat lite på min hoj nu. Men jag får de bara till att om jag fölänger hundbenen så kommer de bara resultera i att bakhjulet och sving kommer närmare underkåpan? För bakramen sitter ju i den stora ramen...
Antar att jag framstår som trög nu men förklara någon om jag har fel?

Angående hunben, har kollat lite på min hoj nu. Men jag får de bara till att om jag fölänger hundbenen så kommer de bara resultera i att bakhjulet och sving kommer närmare underkåpan? För bakramen sitter ju i den stora ramen...
Antar att jag framstår som trög nu men förklara någon om jag har fel?

Då skulle jag prova med kortare hundben. har tänkt göra sama sak med min i dagarna om tid finnes.

Tog lite bilder på dämparen och hundbenen på min cykel. Vilket är de lättaste, och vilket blir bäst resultat om man ska höjja baken på den? Korta / förlänge hundbenen? distanser?

Bifogat

• DSCN0911.JPG
    DSCN0911.JPG
    189.2 KB · Visningar: 132
  • DSCN0916.JPG
    DSCN0916.JPG
    177.1 KB · Visningar: 101
  • DSCN0917.JPG
    DSCN0917.JPG
    182.7 KB · Visningar: 97
sätt fast stötdämparn igen. lossa hundbenen, höj som du vill ha den, kolla hur mycket de diffar och om de är + eller -

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back